from Wikipedia, the free encyclopedia
description Estonian newspaper
publishing company Postimees
First edition May 1, 1857
Frequency of publication Monday to Saturday
Sold edition 64,900 copies
(Estonian Newspaper Association ( Eesti Ajalehtede Liit ))
Range 0.338 million readers
Editor-in-chief Merit Kopli
editor Mart Kadastik
Web link
Title page of the first edition of Perno Postimees (1857)

Postimees is one of the most important daily newspapers in Estonia . After the tabloid SL Õhtuleht, it is the country's largest circulation and most influential newspaper. Postimees means postman in German . It appears in an Estonian and a Russian-language edition.


With a decree by Tsar Alexander II , Perno Postimees ehk Näddalileht received permission to print in 1856. It appeared from 1857 to 1863 in Pärnu as an eight-page weekly newspaper in Estonian. The key editor of Perno Postimees was the journalist Johann Voldemar Jannsen . The second formative Estonian newspaper of the time, Tallorahwa Postimees , which appeared in Tartu and had received permission to print in the same year, had to cease publication after two years of activity.

In 1864 Jannsen left Perno Postimees and together with the publisher Laakman published a competing newspaper, the Eesti Postimees , which soon overtook Perno Postimees in popularity. Both newspapers played a major role in the formation of an Estonian national consciousness during the time of the national awakening in the second half of the 19th century.

In 1882 Jannsen Eesti Postimees , which was managed by Karl August Hermann from 1882–1885 . In 1884 Karl August Hermann bought the newspaper himself and moved the editorial team to Tartu.

Pärnu Postimees continued to exist until 1885. From 1886 under the direction of Hermann, the newly founded Postimees newspaper appeared in Tartu as a successor , initially as a weekly newspaper (1886/87), then from 1887–1891 three times a week. In 1891, Postimees became the first Estonian daily newspaper. Both Eesti Postimees and Postimees were mouthpieces for opponents of the Tsarist Russification efforts in Estonia. In 1896 Hermann Postimees sold to a community of owners.

The Estonian journalist and politician Jaan Tõnisson became co-owner . He was Postimees the decisive figure in the media landscape of the 1918 founded Republic of Estonia. From 1896 to 1930 he was the owner of Postimees and 1896-1935 its editor-in-chief.

With the Soviet occupation of Estonia in June 1940, freedom of the press was abolished. Postimees was then published as a communist-oriented newspaper and was replaced on September 28, 1940 by Tartu Kommunist , which appeared for the last time on June 24, 1941. The Postimees was published again during the German occupation of Estonia from July 13, 1941 to September 16, 1944. From August 1944 there was the Uus Postimees , which at the beginning of 1945 took on the old name Postimees again. From May 1, 1948 to 1990, the newspaper was called Edasi (forward) as a communist newspaper .

Postimees today

Postimees was re-established in 1991 after Estonian independence was restored. The owner is the Eesti Meedia Group , in which the Norwegian publishing group Schibsted holds 92.5% of the shares.

The Postimees group also includes the regional newspapers Tartu Postimees , Pärnu Postimees , Sakala , Virumaa Teataja , Järvamaa Teataja and Valgamaalane . An internet edition has been available since 1995. A Russian-language edition of the daily has been published since November 2005, and it currently has a circulation of 25,000.

The main editorial office is in Tallinn, with a branch in Tartu.

Web links