The Observer

from Wikipedia, the free encyclopedia
The Observer
The Observer 2018.svg
description British Sunday newspaper
publishing company Guardian Media Group
First edition December 4, 1791
Frequency of publication weekly (sundays)
Sold edition 159,568 copies
(ABC June 2019)
Range 0.648 million readers
(PAMCo June 2019)
Editor-in-chief Paul Webster
Web link
ISSN (print)

The Observer is a British Sunday newspaper , the first edition of which appeared on December 4, 1791. The Observer was the first Sunday newspaper worldwide. The newspaper is left-wing liberal. The head office is in London's district of Kings Cross .

In 1911, William Waldorf Astor (1848-1919) bought The Observer from the Harmsworth family. The Observer changed direction in 1942 when it declared itself impartial, which was unusual at the time. Until then, it had been a conservative paper under J. L. Garvin for 34 years.

After the death of William Waldorf Astor, his son Waldorf Astor inherited the sheet and bequeathed it to his sons in 1948, of whom David Astor (1912-2001) ran it for 27 years. In 1977 the Astors sold the ailing newspaper for US $ 1 to the US oil company Atlantic Richfield Company , which in turn resold it to Lonrho .

She has been part of the Guardian Media Group since June 1993 .

The sold circulation of the observer fell from 408,000 copies in the first half of 2003 to 182,000 copies in the second half of 2016, a decrease of 55.4 percent. In April 2019, the sold circulation was 159,770 copies, which put the Observer behind the two other national Sunday newspapers The Sunday Telegraph (262,780 copies) and The Sunday Times (707,600 copies).

Web links

Individual evidence

  1. ^ The Observer
  2. The Observer
  3. ^ Circulation of The Observer in the United Kingdom (UK) from 1st half 2003 to 2nd half 2016 (in 1,000 copies)
  4. Circulation of newspapers in the United Kingdom (UK) as of April 2019 (in 1,000 copies)