The Daily Telegraph

from Wikipedia, the free encyclopedia
The Daily Telegraph
Daily Telegraph.svg
description British newspaper
language English
publishing company Telegraph Media Group
Headquarters London
First edition June 29, 1855
founder Arthur B. Sleigh
Frequency of publication Every day
Sold edition 460,054 copies
( As of December 2016 )
Editor-in-chief Chris Evans
Web link
ISSN (print)
Lettering of the Sunday edition
No. 1 of June 29, 1855

The Daily Telegraph is a company created on June 29, 1855 British daily newspaper with headquarters in London , owned by the Telegraph Media Group is headquartered in London.


The Telegraph Group has a total market share of around 7 percent in Great Britain and was previously part of the Hollinger International group . Plans by the German Axel Springer publishing house ( Die Welt , picture ) from May 2004 to take over the Daily Telegraph together with Virgin founder Richard Branson have failed because of different asking prices. The Scottish billionaires Sir Frederick and Sir David Barclay were awarded the contract . The Barclay twins paid 665 million pounds sterling for this in June 2004, the equivalent of around one billion euros.

With an average circulation of 783,210 copies, the Daily Telegraph was one of the best-selling British newspapers in January 2009. Her annual profit is approximately £ 30 million. The Daily Telegraph is supplemented by the Sunday newspaper The Sunday Telegraph , and both are consolidated by the weekly newspaper and website The Telegraph . Another title of the group is The Spectator magazine .

The Daily Telegraph is traditionally conservative and politically close to the Conservative Party (Tories), so it was named Torygraph by the British satirical magazine Private Eye . In a 2005 opinion poll about which party they would vote for in the next general election, the majority of Telegraph readers rated the Conservative Party at 64%, which put it well ahead of all other newspapers.

The Telegraph is a founding member of the European Dailies Alliance (EDA), in which the daily newspapers Die Welt , Le Figaro (France) and ABC (Spain) collaborate on international reporting.


A conversation published on October 28, 1908 with the German Kaiser Wilhelm II , which provoked abroad, sparked the so-called Daily Telegraph affair . It led to a domestic political crisis in Germany.

The sister newspaper The Sunday Telegraph came out on February 5, 1961 for the first time. After a break of 40 years, this was the first time a British Sunday newspaper was founded.

The weekly newspaper The Telegraph was founded as The Weekly Telegraph , renamed in 2009 and is intended for the international market. It has been around since autumn 2002.

In March 2013, the separate divisions of the Daily Telegraph and Sunday Telegraph were merged and those of the website The Telegraph were strengthened in return . The website has been around since 1994.

HSBC bank reporting scandal

In February 2015, the Telegraph's senior policy commentator Peter Orbone announced in protest against a lack of independence in reporting and, according to Orbone, “fraud against the reader”. As a reason, he cited, among other things, several prevented critical reports about the bank HSBC , most recently in connection with the (not reported by the Telegraph) Swiss Leaks revelations.

The background to this euphemistic non-reporting of the HSBC bank was that the two owners of The Daily Telegraph, the brothers Frederick and David Barclay, received a loan of £ 250 million from this bank on December 14, 2012 for the parcel delivery service Yodel, the wrote losses back then and also belonged to the two Barclay brothers. The loss of the package delivery service Yodel in fiscal 2013 was £ 112 million. As security for the loan, the bank took over the management of Yodel.

Web links

Commons : The Daily Telegraph  - collection of pictures, videos and audio files

Individual evidence

  1. Oliver Luft: ABC bulks probe: National sales figures revised . Press Gazette August 14, 2009, archived from the original December 19, 2015 ; accessed on December 2, 2015 .
  2. ^ Telegraph e-paper . NewspaperDirect. Retrieved April 23, 2014.
  3. a b Paper Tiger. Strange days at the Daily Telegraph . In: Slate . October 25, 2006. Retrieved August 31, 2013.
  4. Voting Intention by Newspaper Readership Quarter 1 2005 Survey of the IPSOS MORI market research institute published April 21, 2005, accessed on August 31, 2013.
  5. A Brief History of the Sunday Telegraph , accessed February 5, 2011.
  6. ^ Telegraph outsources production of weekly international edition . The Guardian . July 8, 2009. Retrieved June 20, 2014.
  7. Welcome to The Weekly Telegraph . Telegraph Media Group Limited. September 26, 2002. Retrieved June 20, 2014.
  8. ^ Roy Greenslade: Telegraph group cuts 80 print jobs as daily and Sunday titles merge . The Guardian. March 12, 2013. Retrieved June 20, 2014.
  9. Telegraph's Peter Oborne resigns, saying HSBC coverage a 'fraud on readers' , the Guardian, February 18, 2015
  10. ^ Why I have resigned from the Telegraph , Peter Orbone February 17, 2015
  11. ^ Simon Bowers: Telegraph owners' £ 250m HSBC loan raises fresh questions over coverage. The Guardian, February 19, 2015, accessed February 20, 2015 .