The world


from Wikipedia, the free encyclopedia
The world
Logo of Die Welt
description daily newspaper
language German
publishing company Axel Springer SE ( Germany )
Headquarters Berlin
First edition April 2, 1946
Frequency of publication Monday to Saturday
Sold edition 68,098 copies
( IVW 2/2020, Mon-Fri)
Range 0.70 million readers
( MA 2020 I )
Editor-in-chief Dagmar Rosenfeld
editor Stefan Aust
Web link welt.de
Article archive May 1995 ff.
ISSN (print)
CODEN WLTTA

Die Welt (spelling since 2015: DIE WLT ) is a German national daily newspaper of Axel Springer SE . Founded by the victorious powers of World War II in the British zone of occupation in Hamburg , it was first published on April 2, 1946 and was taken over by the publisher Axel Springer in 1953 .

The sheet is assigned to the bourgeois - conservative spectrum. In terms of economic policy, it is considered to be “clearly market-liberal ”. The editorial office of Welt und Welt am Sonntag is in Berlin .

The world is sold in 130 countries and appears in Nordic format . Your main competitors are the Frankfurter Allgemeine Zeitung and the Süddeutsche Zeitung . The sold circulation is 68,098 copies, a decrease of 68.8 percent since 1998.

Die Welt is a founding member of the Leading European Newspaper Alliance (LENA), in which it is currently working with the foreign daily newspapers El País (Spain), La Repubblica (Italy), Le Figaro (France), Le Soir (Belgium) as well as the Tages-Anzeiger and the Tribune de Genève (both Switzerland) collaborate on international reporting.

history

The world was founded by the British military government and appeared for the first time on April 2, 1946 at the price of 20 pfennigs. The concept of the newspaper was to separate facts from commentary, and in the editorials opposing viewpoints came up. Under Rudolf Küstermeier , editor-in-chief, SPD member and former inmate of the Bergen-Belsen concentration camp since spring 1946 , the paper collided several times with the British occupation authorities who wanted to use the world as a PR organ. The circulation rose to a million copies, so that there was no shortage of interested parties when it was sold in 1952. Axel Springer was awarded the contract for two million DM .

Under the first Springer editor-in-chief, the right-wing conservative Hans Zehrer (who had been in charge of the paper for a short time in 1946, but had been ousted by the British due to his past), the once liberal paper transformed into the “great national newspaper” as it was officially announced in 1965 was titled. Authors such as Ilse Elsner , Sebastian Haffner and Erich Kuby gradually ended their collaboration. For the World journalists worked as Winfried Martini , Friedrich Zimmermann and the former press officer in the Nazi Foreign Ministry Paul Karl Schmidt aka Paul Carell , who from 1958 to 1979 for the world wrote. His then employee Hans Georg von Studnitz as well as conservative writers like Matthias Walden and William S. Schlamm shaped the character of the newspaper for a short time.

The Axel Springer House with the world lettering, 2008

During the Springer campaign during the student protests against Axel Springer in the 1960s, Die Welt was also the target of criticism. According to Hans-Peter Schwarz , Axel Springer negotiated with the Frankfurter Allgemeine Zeitung in the mid-1970s about the sale of the loss-making world , in which the world should be absorbed in the Frankfurter Allgemeine Zeitung . However, Springer is said to have decided against the sale shortly before the contract was signed.

The Zentralredaktion der Welt moved from Hamburg to Bonn in 1975 and to Berlin in 1993, followed by Welt am Sonntag in 2001 from Hamburg to Berlin. In 2002 the editorial offices of Welt and Berliner Morgenpost were merged. In 2006 this editorial team was merged with the editorial staff of Welt am Sonntag and the online editorial offices of the three newspapers.

From May 24, 2004, in addition to the conventional world , Die Welt Kompakt was published , in which the contents of the large edition were compiled on 32 pages in a smaller format. In 2007, Die Welt was in the black for the first time.

Logo from 2010 to November 29, 2015

On February 15, 2010, the previous editor-in-chief Thomas Schmid took over the position of publisher and Jan-Eric Peters became editor-in-chief of all world publications. In October 2012, Axel Springer AG announced that the editorial staff of the Welt would be merged with that of the Hamburger Abendblatt before the end of the year . The new central editorial office was located in Berlin. In Hamburg there was only one local Abendblatt editorial staff.

With this new strategy, the further existence of the world seems to be up for grabs as a print version. In the event of new burglaries, the publisher wanted to take "no more life-saving measures" for the printed edition. Only the online editorial team and Welt am Sonntag are of importance . That is why the entire editorial team was geared towards the online edition. All content is published online first , which is why the editorial team must be fully staffed from early morning to late evening. The media page of the daily newspaper summarized the change as follows:

“A newspaper is printed shortly before the end of the working day, but that is more of a by-product of what was written for welt.de anyway. A hard copy for all those loyal subscribers who haven't died yet. Almost no annoying displays. "

- Jürn Kruse : the daily newspaper

In December 2012 Welt Online introduced a payment model: only 20 online articles per month could be accessed free of charge, a subscription had to be taken out for any additional access . On December 9, 2013, Axel Springer SE announced the purchase of the TV station N24 . The previous N24 shareholder Stefan Aust became the publisher of Die Welt on January 1, 2014 . After approval by the Federal Cartel Office in February 2014, the editorial offices of Welt and N24 were merged in order to be able to produce multimedia news. As of January 1, 2015, the joint activities were bundled in WeltN24 GmbH.

Editing of “Die Welt” in the Axel Springer high-rise , 2012

In the second quarter of 2014, 41.5 percent of the reported circulation did not go to subscribers or to street sales, but were sold as on- board copies or via special sales . The publisher receives no or much lower proceeds for this. In April 2015, Axel Springer newspaper board member Jan Bayer made a clear commitment to the future of the printed world : It should become the “leading intellectual medium” and one invested “very consistently in quality”. The Berlin local edition was discontinued on September 1, 2015. On November 29, 2015, the World on Sunday and from November 30, 2015, DIE World was switched to a new logo and branding.

On January 1, 2016, Stefan Aust took over as editor-in-chief from Jan-Eric Peters. In February 2016, a new editorial concept was presented, according to which there should be eight departments instead of fourteen. The payment model also changed from the metered model to a freemium model . Current and quickly created articles are then still freely available, background reports and detailed reports or analyzes are chargeable. For the 70th anniversary, a special edition illustrated by Udo Lindenberg was published on April 2, 2016 . On September 6, 2016, Ulf Poschardt became the new editor-in-chief.

In September 2019, Axel Springer SE announced that on December 31, 2019, Die Welt Kompakt and the Hamburg local edition would be discontinued and the sports editorial team would be dissolved. Reporting in this area is carried out by the Axel Springer SE Sports Competence Center. The print and digital editorial team should move to the new Springer building in Berlin in spring 2020.

Edition

The edition of the world was shown together with the world compact from 2005 to 2019 . In the past few years, the newspaper has lost a lot of its circulation. It is currently 68,098 copies. The number of copies sold has fallen by an average of 8.4% per year over the past 10 years. Last year it decreased by 30.7%. The share of subscriptions in the circulation sold is 68.6 percent.

Development of the number of copies sold
Development of the number of copies sold

Online edition

The world group's Internet news portal was developed under the name Welt Online . The newspaper's website was launched in 1995 and offers an electronic newspaper archive of all articles since digitization from May 1995. A PDF full-page archive also allows you to download individual pages, selected sections (e.g. title , Germany , abroad ) or a complete issue of the numbers published since January 9, 2001.

On September 10, 2012, the website was renamed Die Welt and made the core of the publications. The aim is to achieve a uniform name appearance for all media in the world group; the exception is the newspaper Welt am Sonntag .

On December 12, 2012, Die Welt was the first national daily newspaper in Germany to introduce a payment system for its website. Since then, users have been able to access 20 articles per calendar month free of charge, after which a subscription is required when accessing another article . This costs (as of September 2013) at least 4.49 euros for one month.

After the first six months with a paywall , the General Manager of Digital Welt -Produkte (Welt Digital) drew an initial balance sheet at a conference of the Federal Association of German Newspaper Publishers . He did not give the specific number of payers; he described it as "encouraging". According to the company, the number of digital subscribers in the world as of June 30, 2013 was more than 47,000. However, the significance of the figures with regard to the willingness to pay for content on the Internet is being discussed, since the subscription was advertised and sold in combination with an iPad Mini , among other things . In June 2016, Die Welt had more than 75,000 digital subscribers. The digital newspaper Welt Edition was launched on September 15, 2015 . It is the further developed version of the previous iPad app Welt HD and the first offering to appear under the new brand umbrella Welt .

With the merger of Die Welt and N24 under the umbrella of WeltN24 , welt.de has transformed into a common news portal. The world is one of the 50 most visited websites in Germany.

World Literature Prize

Die Welt has been awarding the international WELT Literature Prize since 1999 , with which it wants to commemorate the publicist Willy Haas . The prize has been endowed with 12,000 euros since 2018 (previously 10,000 euros) and is awarded annually. The previous winners are:

Artist editions

Since 2010, the culture department has had so-called artist editions of the newspaper designed by well-known visual artists once a year according to their ideas. These art actions always have the title Die Welt der / des [artist name] . Until now it was

Editors-in-chief

criticism

In a comparative article on the editorial treatment and moderation of reader comments, the journalist Stefan Niggemeier dealt in March 2008 in the Frankfurter Allgemeine Zeitung with the reader comment areas of several media available on the Internet. About Welt Online he wrote: "The comment areas on Welt Online are an inhospitable place - and are sometimes seen as a playground for right-wing extremists, weirdos and agitators of all kinds." In 2019, Niggemeier criticized the close cooperation between the world and Volkswagen for the May 7, 2019 edition which, among other things, made VW CEO Herbert Diess "Co-Editor-in-Chief". As a result of three complaints about this issue (one of them involving Niggemeiers), the German Press Council expressed disapproval for violating the press code .

See also

Web links

Commons : The World  - Collection of Images

Individual evidence

  1. Jan-Eric Peters : Permit, World. With a small e . In: Die Welt , November 30, 2015
  2. Imprint welt.de
  3. ^ A b Nicola Pointner: In the clutches of the economy? A critical look at the coverage of media companies in the German daily press . VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden 2010, ISBN 978-3-531-17198-2 , p. 153 (also. Dissertation, Ludwig-Maximilians-Universität, Munich 2009; named sources: Pürer, 1996, p. 168 f .; Hachmeister & Rager, 2000, p. 284.)
  4. ^ The daily newspapers in Germany ( Memento from February 9, 2016 in the Internet Archive )
  5. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Fri ( details and quarterly comparison on ivw.eu )
  6. ^ "Die Welt" is a co-founder of the newspaper alliance LENA . DWDL.de
  7. ^ Christian Plöger: From Ribbentrop to Springer. On the life and work of Paul Karl Schmidt alias Paul Carell. Marburg 2009 (see Diss. Münster 2009), p. 466 f.
  8. How Axel Springer almost lost its "world" faz.net, February 28, 2008
  9. ^ "Welt am Sonntag" moves from Hamburg to Berlin welt.de, January 20, 2001
  10. Welt and Berliner Morgenpost merge welt.de, December 6, 2001
  11. Die Welt starts online offensive welt.de, April 25, 2006
  12. Springer's little "world" spiegel.de, April 21, 2004
  13. "World" group drives profits for the first time spiegel.de, March 12, 2008
  14. Welt-Gruppe gets new editor-in-chief welt.de, December 17, 2009
  15. ^ Editorial group in Berlin and Hamburg welt.de, October 26, 2012
  16. a b Jürn Kruse: Reading in the 21st Century . In: Die Tageszeitung , November 20, 2012; accessed on October 20, 2015.
  17. Springer makes Welt Online chargeable - partly tagesspiegel.de, December 11, 2012
  18. Springer buys news channel N24 spiegel.de, December 9, 2013
  19. Cartel Office approves N24 takeover by Springer spiegel.de, February 7, 2014
  20. ^ About me and on my terms taz.de, May 6, 2014
  21. Andreas Bull: Primitive Management . In: Die Tageszeitung , April 17, 2014; accessed on August 5, 2017. IVW 2nd quarter 2014, online
  22. Jürgen Scharrer: "We are in attack mode" - Axel Springer: Board member Jan Bayer on his plans for "Bild", Welt / N24 and the marketer Asmi . In: horizon . No. 17/2015 , April 23, 2015, p. 14-15 ( horizont.net ).
  23. ^ "World" without Berlin part taz.de, July 13, 2015
  24. "Welt" and "WamS" at the end of November with the new logo dwdl.de, November 24, 2015
  25. Axel Springer: Würtenberger and Peters become bosses of Upday, Aust takes over Die Welt meedia.de, September 3, 2015
  26. Stefan Aust's reform package for WeltN24: new departments, research offensive - but up to 50 jobs will be lost meedia.de, February 24, 2016
  27. The "world" turns 70, liqueur by Udo Lindenberg welt.de, April 1, 2016
  28. Ulf Poschardt new editor-in-chief of WeltN24 welt.de, September 6, 2016
  29. Axel-Springer-Verlag announces drastic savings program. In: sueddeutsche.de. September 30, 2019, accessed September 30, 2019 .
  30. Sports department tight, text correction automated: How Springer continues to rebuild the “world” group. In: meedia.de. November 28, 2019, accessed November 28, 2019 .
  31. Departure into a new “world” era: Newsroom moves to Springer new building meedia.de, December 13, 2020
  32. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Fri ( details and quarterly comparison on ivw.eu )
  33. according to IVW ( online )
  34. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on ivw.eu )
  35. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on ivw.eu )
  36. World Online . ( Memento from December 12, 2010 in the Internet Archive ) axelspringer-mediapilot.de.
  37. Explanation of the renaming. welt.de, accessed on September 10, 2012.
  38. Internet media: “Welt Online” lets the payment barrier down. In: Zeit Online . December 11, 2012, accessed March 11, 2013 .
  39. On our own behalf: The new subscription models of the “Welt”. In: Welt Online. Retrieved March 11, 2013 .
  40. Cai Tore Philippsen: "The number of subscribers is encouraging" . In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , June 19, 2013; accessed on February 8, 2017.
  41. DIE WELT draws positive interim results for its payment model . Axel Springer SE, press release of August 7, 2013, accessed on August 9, 2013.
  42. Stefan Niggemeier : What the number of 47,000 digital "world" subscribers really says . Stefan Niggemeier's blog, August 8, 2013; accessed on February 8, 2017.
  43. IVW reporting procedure for paid content . Figures from June 2016.
  44. DIE WELT Edition - The new digital newspaper . Press release from September 15, 2015; Retrieved July 8, 2016.
  45. New official website. Retrieved December 29, 2016 .
  46. Top sites in Germany - Alexa Rank
  47. Zeruya Shalev embodies secular Israel. The “World” Literature Prize 2012 goes to the writer Zeruya Shalev . In: Die Welt online, October 5, 2012, accessed on September 6, 2012.
  48. Jonathan Franzen receives the “World” literature award. The world; Retrieved October 4, 2013
  49. ^ BuchMarkt Verlag K. Werner GmbH: WELT Literature Prize for Salman Rushdie. In: BuchMarkt. October 14, 2019, accessed on October 14, 2019 (German).
  50. Art action: Baselitz blotted the "world" . Spiegel Online ; accessed on March 31, 2015
  51. 252,334 originals by Ellsworth Kelly ( Memento from April 2, 2015 in the Internet Archive ) art-magazin.de; accessed on March 31, 2010
  52. Artist edition : Gerhard Richter designs “Die Welt” . Abendblatt.de; accessed on March 31, 2015
  53. Leipzig painter Neo Rauch conquers “Die Welt” . bild.de; accessed on March 31, 2015
  54. She wants to disturb. Cindy Sherman in the "World" . welt.de; accessed on March 31, 2010
  55. This is the "world" of Julian Schnabel . welt.de; accessed on January 14, 2016
  56. Swantje Karich: Artist edition: Isa Genzken designs the “world” . In: THE WORLD . November 23, 2016 ( welt.de [accessed September 26, 2017]).
  57. Stefan Niggemeier : How do I tell my rioters? In: Frankfurter Allgemeine Zeitung , March 17, 2008; Retrieved December 11, 2013.
  58. Poschardts "Welt" makes Volkswagen the truck stop. In: Übermedien. May 8, 2019, accessed on May 11, 2019 (German).
  59. Stefan Niggemeier : Press Council: Volkswagen “World” endangers the reputation of the press. In: Übermedien . September 27, 2019, accessed on September 30, 2019 (German).
  60. German Press Council : Decision of the Complaints Committee 3 in the complaint case 0426119/3-BA . September 11, 2019 ( uebermedien.de [PDF]).