Day indicator

from Wikipedia, the free encyclopedia
Day indicator
Day indicator
description Swiss daily newspaper
publishing company Tamedia
Headquarters Zurich
First edition March 2, 1893
Frequency of publication working days
Sold edition 112,457 (previous year 134,300) copies
( WEMF circulation bulletin 2019)
Widespread edition 130,957 (previous year 140,800) copies
(WEMF circulation bulletin 2019)
Range 0.388 (previous year 0.380) million readers
(WEMF Total Audience 2018-2)
Editors-in-chief Priska Amstutz & Mario Stäuble;
Arthur Rutishauser (editor-in-chief of the Tamedia main editorial team)
editor Pietro Supino
Web link
ISSN (print)

The Tages-Anzeiger (abbreviated TA , colloquially Tagi ) is a national Swiss daily newspaper from Zurich and belongs to Tamedia .


The Tages-Anzeiger is published by the Tamedia publishing house. His focus is on the metropolitan region of Zurich (city and agglomeration of Zurich). There has been a comprehensive cooperation with the Süddeutsche Zeitung since January 2017 . In addition to international reporting, the cooperation includes topics that do not always focus on a national perspective. This includes the areas of knowledge, culture & society and sport.


The Tages-Anzeiger has with 112'457 (previous year 134'300.) Sold or 130'957 (previous year 140'800.) Distributed copies the highest WEMF - certified circulation under the subscription newspapers Switzerland and achieved daily 388'000 (previous year: . 380,000) readers. The Tages-Anzeiger is next to the view and the Neue Zurcher Zeitung of the most influential newspapers of the German-speaking Switzerland .

Like all printed daily newspapers, the Tages-Anzeiger has had to accept a sharp drop in circulation for several years. The circulation sold has fallen since 2008 by 101,281 from 213,738 to 112,457 copies, that is 47.39%.

Development of the circulation sold according to WEMF circulation bulletins (see details 2008 and 2019)

Structure and content

Since the redesign in 2014, the print edition of the Tages-Anzeiger has been divided into three newspaper groups:

  • The first bundle contains news, research, background reports and analyzes from Switzerland and abroad. The focus is on politics and business. The reader forum page is also located in the first section. The downside with mixed reports completes the first league.
  • The second section begins with the Zurich section and contains regional news, research, background reports and analyzes from the city and canton of Zurich. Official advertisements, an event calendar (agenda) and the Bellevue page for younger readers with a comic follow in the service area . The sports section is also located in the second fret, with the sport being read from back to front.
  • The third league is called Culture and Society and contains, among other things, cultural news, cinema, theater and television programs as well as the knowledge page on the back page.

The editors of the departments of culture, society, knowledge, travel, sport and, since 2017, business also work for the SonntagsZeitung .

Until 2014, the TA was divided into four fascicles, which were even more oriented towards the classic newspaper departments : Frontbund, Zurich and Region, Economy, Sport and Culture.

Side dishes

The following weekly supplements are enclosed with the Tages-Anzeiger :

  • züritipp , entertainment magazine for the greater Zurich area, on Thursdays, then replaces the cinema and theater program in the culture section
  • The magazine , Saturdays
  • Alpha , management and specialist market, Saturdays (integrated into the first section since 2016)


The first edition of the Tages-Anzeiger appeared on March 2, 1893 with a length of 16 pages. With a mixture of news, entertainment (e.g. a serial novel ), sports and advertisements , the Tages-Anzeiger addressed a wide audience and explicitly also women. Just three years after it was launched, the Tagi was Switzerland's largest daily newspaper with subscriptions. At a time when the media landscape was shaped purely by party politics, he saw himself as an impartial scoreboard that allowed all opinions and actors to have their say. As the historian Konrad Zollinger writes, this attitude had economic reasons: “ Because if you didn't judge, you couldn't upset anyone - neither the reader, i.e. buyer - nor the advertiser, i.e. financier. “This also led to the fact that in 1931 an editorial by Adolf Hitler with the title“ What do we want National Socialists ”and in 1933 seven articles by Benito Mussolini were printed. The coverage of the frontists in the 1930s was uncritical and took up a lot of space. But Winston Churchill also had a say in the Tagi .

Edition of the "Tages-Anzeiger für Stadt und Kanton Zürich" from May 28, 1923.

The founders of the Tages-Anzeiger were the German newspaper publisher Wilhelm Girardet and the former NZZ editor Fritz Walz . In 1905 the editor Otto Coninx married the publisher's daughter Berta Girardet. Otto Coninx later gradually took over the majority of the company , which later became the Tamedia media group , which is still majority owned by the Coninx family.

After the Second World War, many of the newspapers that had previously been politically positioned gave up their political commitment. The Tagi became a committed left-of-center political voice just then.

In 1964, the Tages-Anzeiger was the first daily newspaper in Switzerland to introduce early delivery. Due to the new delivery, the editorial deadline has been moved from early morning to late afternoon. The printing of the newspaper is carried out since then in the night.

In the following years, the Tages-Anzeiger expanded its supplements. The job supplement Stellen-Anzeiger appeared for the first time in 1966, the Tages-Anzeiger magazine in 1970 and the entertainment magazine züritipp in 1982 . The job supplement Alpha - Der Kadermarkt, designed for executive positions, has been published since 1997 .

In August 2008 the online offer was greatly expanded. The Tages-Anzeiger has since together with the Basel and the Berner Zeitung 's online platform Newsnet connected with their own regional editorial offices in Zurich, Basel and Bern. In November 2008, Der Bund was also affiliated online with the Newsnet. The main editorial office in Zurich is responsible for non-regional content. In May 2009 the Tages-Anzeiger announced a reduction of 57 jobs (including 50 full-time). The Tages-Anzeiger was confronted with the accusation that this dismantling was not carried out completely cleanly.

In 2005 the Tages-Anzeiger launched the regional edition Linkes Seeufer und Sihltal , which was delivered to all Tagi subscribers in this area together with the daily newspaper. In 2006 the regional editions for the right bank of Lake Zurich , the Zurich Oberland and the Zurich Unterland were added. In October 2009 a new layout and structure was introduced. The regional editions were discontinued in June 2012. In August 2013, the two editorial teams, Print and Online, were merged and in future they will create the content for all channels together.

The Tages-Anzeiger is a founding member of the Leading European Newspaper Alliance (LENA), in which it is currently working with the daily newspapers Die Welt , the Spanish El País , the Italian La Repubblica , Le Figaro from France, Le Soir from Belgium and the Swiss Tribune de Genève collaborates editorially and cooperates in international reporting. In 2017, an agreement on editorial cooperation in reporting from abroad between the Tages-Anzeiger and the Süddeutsche Zeitung came into force.

Since the beginning of 2018, only one German and one French-speaking Tamedia editorial team has been creating the international / national cover (domestic, international, business and sports) for the 12 paid daily and 2 Sunday newspapers of Tamedia. The previous editor-in-chief of Tages-Anzeiger / SonntagsZeitung Arthur Rutishauser is the head of the German-speaking main editorial team . He also remains editor-in-chief of the SonntagsZeitung . The editor-in-chief of the Tages-Anzeiger was Judith Wittwer until June 2020 . Priska Amstutz and Mario Stäuble have been co-editors-in-chief since July 1, 2020.


According to Roger Blum , the Tages-Anzeiger is traditionally left-liberal ; According to a linguistic analysis at the University of Zurich , the political orientation in the period 2003/04 was particularly evident in the comments , while the news section, like other Swiss quality newspapers, reflects the mainstream. The greatest party political closeness was therefore to the Social Democrats . In 2016, an SRF article observed that the Tages-Anzeiger followed the general shift in the press landscape to the right insofar as other topics were addressed. For example, the federal popular initiative "Against mass immigration" launched by the conservative Swiss People's Party in 2014 received mostly positive reports.


Web links

Individual evidence

  1. a b c WEMF circulation bulletin 2019 (PDF; 593 kB).
  2. a b WEMF Total Audience 2018-2 ( Memento from October 15, 2018 in the Internet Archive ), p. 10 (PDF; 354 ​​kB).
  3. WEMF edition bulletin 2008 ( Memento of May 21, 2009 in the Internet Archive ), p. 15.
  4. “Tages-Anzeiger” and “SoZ” merge the economic department. In: Neue Zürcher Zeitung . April 8, 2017.
  5. ^ Kurt W. Zimmermann : 125 years politically incorrect. In: Weltwoche . 10/18, p. 29.
  6. a b Konrad Zollinger: A breath of fresh air or a fascist reaction? The attitude of the Swiss press to frontism. Chronos, Zurich 1991, ISBN 978-3-905278-75-0 , pp. 399-404.
  7. ^ Chronicles 1893–1930 ( Memento of April 5, 2016 in the Internet Archive ). Tamedia.
  8. "We will never be tempted to trivialize a Tages-Anzeiger." In: . October 13, 2008 (Interview by Christian Lüscher with Newsnet editor-in-chief Peter Wälty).
  9. The “Tages-Anzeiger” cuts 57 posts ( memento of August 8, 2014 in the Internet Archive ). In: Tages-Anzeiger. May 14, 2009.
  10. ↑ Inhuman layoffs? In: , June 2, 2009.
  11. “Tages-Anzeiger” discontinues splits. In: NZZ Online . May 9, 2012.
  12. ^ Res Strehle: "Tages-Anzeiger": merge print and online. In: Tages-Anzeiger. 19th of August 2013.
  13. Uwe Mantel: "Die Welt" is a co-founder of the newspaper alliance LENA. In: . March 10, 2015.
  14. Süddeutsche Zeitung and Tages-Anzeiger agree on extensive cooperation from 2017. In: , December 8, 2016.
  15. Tamedia: new organization of newspaper editorial offices and growth initiatives. Tamedia. 23rd August 2017.
  16. ^ Rebuilding at Tamedia. Two concentrated Tamedia editorial offices from 2018. In: , 23 August 2017.
  17. Double occupation for editor-in-chief. In: , June 3, 2020.
  18. ^ Claude Longchamp : The position of Swiss daily newspapers in the political arena. In: Zoon politicon. (Blog) February 24, 2013; Rafael von Matt: Swiss press moves further to the right. In: , July 21, 2016. See the study by the Public and Society Research Institute of the University of Zurich on the mass immigration popular initiative Voting Monitor : Votes from February 9, 2014. In: FOEG. February 6, 2014.