from Wikipedia, the free encyclopedia

Television broadcast
Original title Newsnight
Country of production United KingdomUnited Kingdom United Kingdom
original language English
Year (s) since 1980
length 50 minutes
genre news
First broadcast January 30, 1980 on BBC Two

Newsnight is an information broadcast on BBC television. It is broadcast on weekdays at 10:30 p.m. on BBC Two and has existed since 1980. The interviews conducted by Jeremy Paxman were particularly popular.


Newsnight first aired on BBC 2 on January 30, 1980.

In 1997 an interview made history in which the British Home Secretary Michael Howard refused to answer the same question asked by Jeremy Paxman 12 times .

In autumn 2012, Newsnight was at the center of the biggest scandal in the BBC's 90-year history. In September, the commercial broadcaster ITV aired an investigative report in which the BBC star Jimmy Savile, who died in October 2011, was accused in numerous statements by victims and witnesses of having sexually abused a number of teenage girls . Shortly thereafter, it became known that two Newsnight editors had already researched a large part of the allegations in November 2011, but the planned broadcast was prevented by their editor-in-chief for reasons about which the BBC subsequently made contradicting statements. In a parliamentary committee, high-ranking BBC representatives had to justify the decision. On that occasion, BBC Director General George Entwistle admitted that the decision not to air the program had been "a catastrophic mistake". In November 2012, in a Newsnight edition, in connection with the public discussion about child abuse that had flared up in the meantime, a victim of abuse raised serious allegations against a former top politician who was not named but was relatively easy to identify. A few days after the broadcast, however, the victim withdrew his testimony, pointing out that it had been mixed up. The gravity of the errors made in connection with the two cases led to the resignation of the general director Entwistle, who had only been in office for eight weeks, to the establishment of investigative commissions and to the temporary suspension of several managers, including Newsnight editor-in-chief Peter Rippon.

Web links

Individual evidence

  1. A history of Newsnight (English)
  2. Fall Savile: Chronologie eines Scandal , in: Der Standard from November 12, 2012, accessed on November 18, 2012