from Wikipedia, the free encyclopedia
Morgunblaðið Logo.svg
description Icelandic daily newspaper
First edition November 2, 1913
Frequency of publication Every day
Sold edition 55,000 copies
Editor-in-chief Davíð Oddsson , Haraldur Johannessen
Web link

Morgunblaðið (German: Das Morgenblatt ) is a daily newspaper published in Iceland . It was founded by Vilhjálmur Finsen and first published on November 2, 1913.

The first edition consisted of only eight pages. Six years after it was founded, in 1919, the newspaper was bought by Árvakur . Morgunblaðið had close ties with the Independence Party , especially during the Cold War . It was customary for journalists from the newspaper to attend the party's meetings. It wasn't until 1983, when Geir Hallgrímsson was both chairman of the party and chairman of the board of directors of Árvakur, that it was recognized that this combination was not for the best of the party and the company. Today the connection is less close, but a certain connection can still be recognized and criticized by other media and the public.

Since the first editions, Morgunblaðið has traditionally not been sold on Mondays. The paper has always been number one in Iceland, and it has been the undisputed market leader especially since the 1970s. The newspaper produced a number of special editions, in the finance, fisheries and food sectors. Only the free Fréttablaðið brought the competition to a new dimension when it also published a Monday edition. Morgunblaðið has also been published every day of the week since 2003, with a thickness of between 60 and 120 pages, depending on the day of the week. About 30–40% of the area is taken up by advertising. The circulation is around 50,000–55,000 copies, the majority of which is distributed via paid subscriptions. Most readers are located in the Reykjavík capital region in southwest Iceland.

The facsimile editions since the beginning of publication in 1913 are freely accessible in digitized form on the portal of the National and University Library of Iceland , with the exception of the last three volumes ( moving wall ).

After the former Icelandic Prime Minister Davíð Oddsson and Haraldur Johannessen took over the editor-in-chief of the newspaper in September 2009 , the number of subscribers fell sharply. The choice of Davíð Oddsson as editor-in-chief is viewed critically, in particular because of the role he played as head of the Icelandic central bank in the financial crisis of 2008 , the media coverage of which is still ongoing.

The Morgunblaðið continues the use of the letter Z , which was officially abolished in the Icelandic alphabet in 1974 .

Web links

Individual evidence

  1. ^ Paul Nikolov: Davíð Oddsson Co-Editor of Morgunblaðið ( English ) In: The Reykjavík Grapevine . September 24, 2009. Archived from the original on June 27, 2013. Retrieved July 31, 2010.
  2. ^ A b Daniela Zinser: Iceland's media landscape: Zombies and a rescuer . In: . July 30, 2010. Accessed July 31, 2010.
  3. Icelandic (Íslenska). In: Retrieved December 19, 2010 .