The Nation (Thailand)

from Wikipedia, the free encyclopedia

The Nation is an English language daily newspaper published in Bangkok . It is subtitled Bangkok's Independent Newspaper .

The Nation was founded in 1971 as the new English language newspaper originally called The Voice of the Nation by several Thai journalists who had left the Bangkok Post . It wanted to be a local alternative to the foreign-owned Bangkok Post and meet international standards with "objective" journalism. In 1973 she sided with the opposition to the military dictator Thanom Kittikachorn and supported the pro-democracy student movement . During the polarized period of the mid-1970s, The Nation was placed on the left side of the political spectrum. After thisMassacre at Thammasat University in 1976, it was banned by the military junta. In the late 1970s, under the government of the more pragmatic General Kriangsak Chomanan , it was re-approved under the now shortened name The Nation . Your line was further assessed as liberal . In 1992 she took a firm stand against the military-backed government of General Suchinda Kraprayoon and for the democracy movement.

In 1997, The Nation helped found the independent television station iTV . The Nation also had a negative attitude towards Thaksin Shinawatra , who served as prime minister from 2001 to 2006. Companies in which Thaksin's family was involved therefore stopped advertising in the nation, which according to its own information lost 20 million baht as a result in the 2001 election year. The Nation accused Thaksin, under whose leadership the government and state-owned companies such as Thai Airways , did not advertise in critical newspapers, of undermining the freedom of the press. The government's anti-money laundering organization investigated the finances of Thaksin-critical media outlets, including the nation's chief editors. Your news channel has been discontinued. The Nation defended the 2006 opposition boycott and the popular alliance for democracy ("yellow shirts") mass protests against Thaksin.

The newspaper has a daily circulation of 80,000 copies at a price of 25 baht . Today it forms the core of the media group Nation Multimedia Group that grew up around it . This includes the Thai-language business newspaper Krungthep Thurakit .

Editor-in-chief is Tulsathit Taptim, succeeding co-owner and founder and long-time editor-in-chief of the nation, Suthichai Yoon.

See also : List of Thai Newspapers .

Web links

Individual evidence

  1. ^ Duncan McCargo : Politics and the Press in Thailand. Media machinations. Routledge, 2000, p. 9.
  2. Thitinan Pongsudhirak: Thailand's media. Whose watchdog? In: Political Change in Thailand. Democracy and Participation. Routledge, 1997, p. 221.
  3. Khien Theeravit: Australian-Thai Relations. A Thai Perspective. Institute of Southeast Asian Studies, Singapore 1979, p. 46.
  4. ^ Robert F. Zimmerman: Reflections on the Collapse of Democracy in Thailand. Institute of Southeast Asian Studies, Singapore 1978, p. 87.
  5. ^ McCargo: Politics and the Press in Thailand. 2000, p. 13f.
  6. ^ McCargo: Politics and the Press in Thailand. 2000, p. 23.
  7. ^ John Funston: Thailand. Thaksin Fever. In: Southeast Asian Affairs 2002. An Annual Review. Institute of Southeast Asian Studies, Singapore 2002, p. 313.
  8. Glen Lewis: Virtual Thailand. The Media and Cultural Politics in Thailand, Malaysia and Singapore. Routledge, 2006, pp. 80-82
  9. ^ Glen Lewis: Thai media and the "Thaksin Ork pai" (get out!) Movement. In: Political Regimes and the Media in Asia. Routledge, 2008, p. 134.