News of the World

from Wikipedia, the free encyclopedia
News of the World
News of the World Logo 2009.svg
Title page of the first edition from October 1, 1843
description British Sunday newspaper
publishing company News International ( United Kingdom )
Headquarters London
First edition October 1, 1843
attitude July 10, 2011
Frequency of publication Sunday

News of the World was a British Sunday newspaper the Boulevard area . The latest publication in tabloid format belonged to the News Corporation group of the Australian media entrepreneur Rupert Murdoch .

In April 2011, around 2.6 million issues were sold. This made it the top-selling Sunday newspaper in the UK at the time. It was very similar in claim, target group and presentation to the daily newspaper The Sun from the same media company. As a result of a wiretapping scandal , James Murdoch , CEO of News Corporation for Europe and Asia, announced on July 7, 2011 that the newspaper would be discontinued with the Sunday edition of July 10, 2011.


News of the World was first published in London on October 1, 1843 by John Browne Bell and, thanks to the low price of only three pence, had a large number of readers, especially among the working class . In 1912 the circulation was 2 million. It grew to 3 million in the early 1920s and 4 million in 1939. Their success led to the establishment of similar papers such as Sunday People , Daily Mail , Daily Express and Daily Mirror .

The newspaper, which dealt with scandals and crimes from the start, reached a weekly circulation of up to 9 million copies in the 1950s, making it the best-selling newspaper in the world. Rupert Murdoch bought the newspaper in 1969. It was his first purchase of a publication based in the traditional London newspaper district of Fleet Street . In 1984 News of the World was converted to the tabloid format.

Former editor-in-chief Rebekah Wade shaped the paper's campaign journalism in the 2000s and repeatedly caused controversy. For example, after the murder of a girl in July 2000, the names and photos of 50 alleged sex offenders were published under the headline Named and Shamed , which led to isolated assaults in public and to tightening of laws. On July 24, 2008, a British court ruled that the News of the World had unlawfully tampered with Mosley's private life by reporting the Max Mosley scandal , and awarded damages of £ 60,000.

Wiretapping scandal

News International , publisher of News of the World , is threatened with a judicial investigation after a multi-party committee has published a parliamentary report accusing senior officials of the newspaper's illegal wiretapping of cellphone mailboxes of thousands of prominent figures and politicians Covering up journalists and allegations of bribery . The seized evidence contained lists of nearly 4,000 names and telephone numbers of potential eavesdroppers. As a result, there were several resignations and arrests as well as the announcement of investigative committees.

See also

Web links

Individual evidence

  1. Sunday Express sales increase by 12.8% In: The Guardian , May 13, 2011.
  2. Murdoch takes the scandal newspaper "News of the World" from the market. In: Spiegel Online , July 7, 2011.
  3. News of the World to close amid hacking scandal. In: BBC News , July 7, 2011 (English).
  4. ^ Murdoch closes the News of the World. ( Memento July 7, 2011 on WebCite ) Message from James Murdoch regarding the discontinuation of the newspaper. July 7, 2011, archive copy
  5. ^ Website News of the World. ( Memento of July 10, 2011 on WebCite ) Archive copy on the day of the discontinuation of July 10, 2011
  6. ^ British tabloids in the pillory. In: Badische Zeitung , July 8, 2011.
  7. Media tycoon Murdoch lets his profitable tabloid die because of the wiretapping scandal. In: Berliner Zeitung . July 9, 2011, accessed September 30, 2012 .
  8. Carsten Volkery: The woman for the very rough. In: Spiegel Online , July 15, 2009.
  9. ^ Roman Wittemeier: Mosley wins in court. In: , July 24, 2008.
  10. Murdoch Gate puts Tory boss under pressure. In: Spiegel Online , July 10, 2009.
  11. David Leigh , Patrick Wintour, Caroline Davies: MPs' verdict on News of the World phone-hacking scandal: Amnesia, obfuscation and hush money. In: The Guardian , February 24, 2010.
  12. Carsten Volkery: London's top police officers atone for Murdoch foul play In: Spiegel Online , July 18, 2011.
  13. London police chief takes his hat. In: Neue Zürcher Zeitung , 18. July 2011.
  14. "We are all in it" In: Handelsblatt , July 8th 2011.