Stuttgart newspaper

from Wikipedia, the free encyclopedia
Stuttgart newspaper
Stuttgarter Zeitung logo
description German daily newspaper
publishing company Stuttgarter Zeitung Verlagsgesellschaft mbH
First edition September 18, 1945
Frequency of publication daily except Sundays
Sold edition 183,166 copies
( IVW 2/2020, Mon-Sat)
Range 0.49 million readers
( MA 2017 II )
Editor-in-chief Joachim Dorfs
executive Director Herbert Dachs, Alexander Paasch
Web link

The Stuttgarter Zeitung ( StZ ) is a daily newspaper . Its paid circulation is the Stuttgarter Nachrichten together 183,166 copies, down 14.3 percent since the 1998th

The Stuttgarter Zeitung is a regional newspaper with a national claim. This means that the information offered competes with the national newspapers, but that at the same time clear regional and local focuses are set. In order to meet this requirement, the newspaper maintains an editorial team and a network of correspondents in the supra-regional area.

The newspaper describes itself as liberal.

The appearance of the newspaper was carefully changed in 1948, 1978 and 1998 and significantly changed in 2009. The editor-in-chief has been Joachim Dorfs since January 1, 2008, who was previously deputy editor-in-chief of the Handelsblatt .

The headquarters of the StZ is the Pressehaus Stuttgart .


The story of the Stuttgarter Zeitung began after the Second World War. After the end of the National Socialist regime , the old newspapers were not allowed to appear for four years. The StZ sees itself in the tradition of the Neue Stuttgarter Tagblatt , which was discontinued during this time.

The printing and publishing houses had been confiscated. The Western occupying powers granted licenses to politically unaffected citizens to publish newspapers and made the confiscated machines available to them. The occupying powers also made sure that the major political directions were represented.

The Stuttgarter Zeitung was initially published by three licensees from the Information Control Division : Josef Eberle , Karl Ackermann and Henry Bernhard . The first edition appeared on September 18, 1945. After changing the license holders, with the departing other sheets taking over, in addition to Erich Schairer, who died in 1956, only Josef Eberle remained as editor of the Stuttgarter Zeitung until 1972 .

In 2015 the Stuttgart newspapers announced a future program. After that, the editorial offices of the Stuttgarter Nachrichten and the Stuttgarter Zeitung were largely merged. In 2016, the majority of Esslinger Zeitung was taken over.


The circulation of the Stuttgarter Zeitung has been reported together with the Stuttgarter Nachrichten since 2005 . Like most German daily newspapers , the two papers have lost circulation in recent years. The number of copies sold has fallen by 14.3 percent since 1998. It is currently 183,166 copies. This corresponds to a decrease of 30,479 units. The share of subscriptions in the circulation sold is 84.4 percent.

Development of the number of copies sold

publishing company

Pressehaus Stuttgart, seen from the south

The Stuttgarter Zeitung or her publisher, the Stuttgarter Zeitung Verlag mbH & Co. KG, a 100 percent subsidiary of the media group Southern GmbH (MSG), which in turn 82 percent of the South West German media holding (SWMH), the parent company of the newspaper group Stuttgart , as well as 18 percent is owned by Schwarzwälder Bote GmbH & Co. KG. Until the beginning of 2007, the heirs of Erich Schairer, one of the co-editors of the first post-war years, held a 25 percent stake; they sold their shares to SWMH on January 1, 2007. Medien-Union GmbH Ludwigshafen and the “Gruppe Württembergischer Verleger” hold 44.36 percent each in SWMH, with eight other shareholders sharing the rest of the shares.

Mediengruppe Süd has an 80 percent share in the Stuttgarter Nachrichten through Württemberger Zeitung GmbH . In 2002, SWMH took an 18.75 percent stake in Süddeutscher Verlag , Munich ( Süddeutsche Zeitung ). On February 29, 2008, four shareholder families sold their shares in the publishing house of the Süddeutsche Zeitung to Südwestdeutsche Medien Holding, which increased its stake to 81.25 percent.


The editorial staff of the Stuttgarter Zeitung has received a large number of important journalism awards. The political correspondent of the Stuttgarter Zeitung , Stefan Geiger, received the Herbert Riehl Heyse Prize , donated by the shareholders of the Süddeutscher Verlag , for his essay Property. But what does it oblige? as well as the Theodor Wolff Prize 2006. This time for his essay “No freedom without equality - and vice versa”. Michael Ohnewald, reporter in the regional editorial team, was awarded the Theodor Wolff Prize in 2003 in the local category and came second in the 2006 watchdog prize of the German daily press . The layout of the StZ was awarded the European Newspaper Award annually between 2003 and 2008 in different categories . At the 11th European Newspaper Award 2009 it was chosen by the jury as the European regional newspaper of the year.

Erich Schairer Prize

In memory of the journalist Erich Schairer , editor of the Sonntags-Zeitung and later co-editor of the Stuttgarter Zeitung , the Erich-Schairer-Journalistenhilfe e. V. and the Stuttgarter Zeitung announced a sponsorship award for young journalists.


Lobbycontrol criticizes the fact that the newspaper - like the Stuttgarter Nachrichten - is vehemently committed to the controversial major project Stuttgart 21 . This has to do with the fact that it belongs to Südwestdeutsche Medien Holding , which in turn is financially completely dependent on the Landesbank Baden-Württemberg . An article in the Stuttgarter Zeitung published on September 1, 2010 stands out in particular.

In 2013, the Simon Wiesenthal Center listed a cartoon from the Stuttgarter Zeitung in its annual top ten of the worst anti-Semitic / anti-Israeli slurs.


On January 27, 2012, the online editorial team of the Stuttgarter Zeitung broke down. During a test run of a technical changeover, dummy text was posted on the Internet with the headline Merkel resigns . The fictitious content of the report was publicly available for a quarter of an hour. The editors later apologized for the mistake.

Web links

Individual evidence

  1. With Stuttgarter Nachrichten
  2. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Sat ( details and quarterly comparison on )
  3. Self-presentation of the StZ ( Memento from March 1, 2011 in the Internet Archive )
  6. according to IVW , ( details on )
  7. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Sat ( details and quarterly comparison on )
  8. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  9. KEK : Mediendatenbank Stuttgarter Zeitung Verlagsgesellschaft mbH ( Memento from July 30, 2013 in the Internet Archive ), accessed on February 10, 2010
  10. Horst Röper: Problems and perspectives of the newspaper market . (PDF)
  11. ^ "Stuttgarter Zeitung": Change of ownership and change of managing director . February 8, 2007
  12. Media database Südwestdeutsche Medien Holding GmbH (SWMH) ( Memento from July 30, 2013 in the Internet Archive ) KEK ; Retrieved February 10, 2010
  13. Telepolis: Stuttgart 21 and the real estate lobby, October 25, 2010
  14. ^ Michael Maurer: Stuttgart 21. The newspaper must take a stand . In: Stuttgarter Zeitung , September 1, 2010. Accessed February 16, 2014.
  15. Dietrich Alexander: Iran's rulers headed the shameful list. In: Welt online. December 30, 2013, accessed March 28, 2020 .
  16. Breakdown in online edition: “Stuttgarter Zeitung” reports Merkel's resignation . In: Spiegel Online , January 27, 2012. Retrieved November 15, 2012.
  17. We apologize ., January 27, 2012. Retrieved November 15, 2012.