Saxon newspaper

from Wikipedia, the free encyclopedia
Saxon newspaper
description German daily newspaper
publishing company DDV Mediengruppe GmbH & Co. KG (Germany)
Headquarters Dresden
First edition April 13, 1946
Frequency of publication Monday to Saturday
Sold edition 191,240 copies
(1Q 2020 including e-paper & Döbelner Anzeiger | IVW)
Editor-in-chief Uwe Vetterick
Web link
ZDB 2448502-0

The Saxon newspaper is since 1946 in the east of Saxony published daily newspaper . The "SZ" is the newspaper with the highest circulation in its circulation area, the former Dresden administrative district . The Sächsische Zeitung is published by the DDV media group .

Uwe Vetterick has been the editor-in-chief since 2007 ; his predecessor was Hans Eggert from 2002 to 2007 .


Machine room of the Saxon newspaper (around 1960)

On April 13, 1946, the Sächsische Zeitung was created from the merger of the Sächsische Volkszeitung of the KPD and the “Volksstimme” of the SPD with a circulation of 225,000 copies. The newspaper had four pages. The Sächsische Arbeiterzeitung (SAZ) appeared for the first time as early as 1890 , later renamed the Dresdner Volkszeitung , forerunners of the Volksstimme.

During the GDR era , 513,800 copies of the Sächsische Zeitung appeared daily with around one million readers. At that time it functioned as the organ of the SED district leadership in Dresden and therefore, in contrast to the non- SED daily newspapers of the GDR, had no disadvantages in terms of paper quotas.

A press festival was held annually in Dresden from 1954 to 1989.

In 1966 the editorial staff moved into the newly built Press House , which is still the headquarters today.

The Sächsische Zeitung appeared continuously under the same name. However, the subline has changed:

  • until December 1989: organ of the Dresden district management of the Socialist Unity Party of Germany
  • Early 1990: Socialist daily newspaper
  • The last term was left out in the course of further design changes. Today only the local edition is mentioned (for example Sächsische Zeitung - The daily newspaper for Dresden. Since 1946. ).

In 1991 the Sächsische Zeitung was privatized. The SPD registered restitution claims for various publishers expropriated by the National Socialists and received a share of 40 percent in the Sächsische Zeitung.

In 2004 and 2005 the Sächsische Zeitung was also published as a Sunday edition. Parts of the program were integrated into the Saturday edition.

On January 1, 2016, the Sächsische Zeitung completely rebuilt its shell structure. Since then, the editorial team has been working with an editor / reporter model. In every department there are reporters who research and write stories and editors who prepare these stories for the various channels in print and web. In the course of this restructuring, the editor-in-chief was also rebuilt: Olaf Kittel, previously deputy editor-in-chief, is now the author and ombudsman of the SZ. At the same time, the head of politics and economics Annette Binninger, Ines-Karen Wetzel and the previous head of culture Heinrich Maria Löbbers moved up to the new four-person editor-in-chief. Since then, Binninger has headed the reporters as head of research, while Wetzel heads the editors as chief editor. Löbbers acts as the chief curator and decides at what time the stories will be played on which channel. He has given up the management of the culture department, it has been rebuilt and renamed the Feuilleton. It is now managed by Löbber's previous deputy, Marcus Krämer. As part of the largest restructuring since 1989, the Sächsische Zeitung expanded its product range and set up an e-paper in the evening, which can be viewed online from 8 p.m.

Georg-Dietrich Nixdorf has been head of the Dresden local editorial team since August 2019. Most recently, he worked as the lead reading value coach at the DDV subsidiary value maker.

In July 2016, the Sächsische Zeitung decided to no longer adhere to Directive 12.1 of the Press Code and to always mention the origin of criminals or suspects when reporting, because many readers believed that they were asylum seekers if no nationality was mentioned becomes.


The Sächsische Zeitung has lost a lot of its circulation in recent years . Half of the revenue comes from subscriptions and retail sales, the other half from advertisements.

Development of the number of copies sold

Newspaper construction

The Sächsische Zeitung appears in the Rhenish format (350 × 510 mm). It consists of four so-called books with at least 24 pages, plus the “magazine” on Saturdays. The coat includes news, politics, reports, reports from Saxony and comments. In addition there are the local pages, economy, feature pages, sports and special pages, e.g. B. the university side or the youth side GenerationSZ.

In part of the issue, the free event sheet “PluSZ” appeared on Thursdays between 1996 and the beginning of 2012. At the beginning of 2012 this was replaced by the supplement “Augusto”, which also appears on Thursdays. The weekly television magazine rtv is enclosed with the newspapers .

Since 2005, the free, advertising-financed newspaper “freitagSZ” has been published in Dresden on Fridays. In addition to a real estate section, it republishes editorial articles from the previous week's Sächsische Zeitung. It competes with the weekly newspaper "Wochenkurier", which is also financed by advertising.


The Sächsische Zeitung is printed in four-color offset printing in the newspaper printing plant in Dresden- Hellerberge, which opened in 1998 . The print run was 270,000 copies in 2014. The paper is 100 percent recycled and is supplied by the Eilenburg and Schwedt / Oder paper mills . The print-out takes place at 9:50 p.m., the printout, the last copies, at 3:30 a.m. From delivery points, 3,000 deliverers, 400 of them in Dresden, deliver the newspaper to subscribers.

publishing company

Publishing house "House of the Press" in Dresden
Lettering in front of the building

The DDV media group, which sets up the Sächsische Zeitung, is 60 percent owned by the Bertelsmann subsidiary Gruner + Jahr , 40 percent of the shares belong to the Deutsche Druck- und Verlagsgesellschaft , a media subsidiary of the SPD . A total of around 500 employees work in all areas of the DDV media group, including around 140 editors. Morgenpost Sachsen Verlagsgesellschaft mbH, which publishes Morgenpost Sachsen with editions in Dresden (Dresdner Morgenpost) and Chemnitz (Chemnitzer Morgenpost), also belongs to the DDV media group . In addition, since it was renamed DDV Mediengruppe, the former Dresden printing and publishing house has been divided into five business branches, which are identified by a five-armed star as a logo: media, logistics, communication and marketing, leisure and tourism, and publishing services.

In the subsidiary Dresdner Magazin Verlag, the DDV media group also publishes several magazines, some of which are free of charge. Examples are the annual restaurant guide "Augusto", the "Wellnessmagazin" and the "Immobilienmagazin für Dresden und Umgebung". A business directory for Dresden and the surrounding area is published annually by Dresdner Magazin Verlag. With PostModern, a private letter service has also been part of the DDV media group's portfolio for several years. The DDV Edition publishes books, some of which are written by SZ editors.

The Sächsische Zeitung appears in 20 local editions, the areas of which - with a few minor exceptions such as the Rödertal around Radeberg  - are based on the structure of the districts as they existed before the district reform in Saxony in the mid-1990s . Since the acquisition of the Döbelner Anzeiger , it has appeared under the old title as an edition of the Sächsische Zeitung for the region around Döbeln . The local editions are: Bautzen, Bischofswerda, Dippoldiswalde, Döbeln, Dresden, Radebeul, Freital, Görlitz, Großenhain, Hoyerswerda, Kamenz, Löbau, Meißen, Niesky, Pirna, Riesa, Rödertal, Sebnitz, Weißwasser and Zittau. Separate regional companies exist for the publication of the local editions of the Sächsische Zeitung , most of which include several local editions.


Sä is the Internet portal of the Sächsische Zeitung. Started on November 11, 1996 at , it is now accessed around 16 million times a month (as of February 2016).

The editorial content is fed by agency texts from dpa and AP , articles from the Sächsische Zeitung, which are largely automated and thus taken over unchanged, as well as articles contributed by an independent online editorial team. The relaunch of the site, which went hand in hand with the conversion from to sä, took place on November 23, 2018. At the same time, the Sächsische Zeitung inaugurated its new newsroom, which has since been redesigned on the ground floor of the building in the Ostra Avenue lies. The new website is linked to the new digital strategy of generating sales primarily through journalistic content as a paid online premium offer.

In addition to sä, the publisher commissions other online portals for the East Saxony region. The largest of these are the real estate portal, the entertainment portal and the job exchange


From 2014 to 2015 the weekly magazine AuSZeit was available with an app.

The Sächsische Zeitung has been helping people in need with the “Lichtblick” foundation since 1996. At the end of the year, an annual donation campaign is started. In 2019/20, 786,000 euros were collected from around 11,000 donors. Donations will also be collected for the 2020 corona pandemic and people in need will be supported.

The "Schoolchildren & Newspaper" project aims to introduce young people to reading and making newspapers. The Sächsische Zeitung is also a partner in the project “Environment builds bridges - young people in European dialogue”.

The Sächsische Zeitung annually organizes a bicycle festival, a caricature exhibition for the German Caricature Prize and awards an entrepreneurial prize.

The fortnightly chess corner with its original prints in the Sächsische Zeitung has made the name of the newspaper better known in the world through reprints of the compositions in books and other magazines.

The Sächsische Zeitung decided not to report on the NPD before the 2008 local elections in Saxony . This was preceded by a lawsuit by the NPD parliamentary group in the Saxon state parliament against the SZ, as it reported the positions of all parliamentary groups in the Saxon state parliament, with the exception of the NPD, on the planned diet increase.

As of 2014, advice pages will be produced by the Nutzwert agency.

The most widely read newspaper articles are determined with the help of the “reading value” measurement method developed by the Sächsische Zeitung. An article is considered to be well read from a value of 30 percent.


In 2009 the Sächsische Zeitung received the European Newspaper Award at the European Newspaper Congress in Vienna for its appearance, in 2011 for the pages on the Dresden Opera Ball in 2011 and also in 2011 for the front page of the protest against Nazis on February 19, 2011.

In 2012 the newspaper received the European Newspaper Award in the Local Pages category for the “Wunderwelt Elbe” page from 18./19. August 2012. In the following year there were four awards for the SZ.

In 2013 the Sächsische Zeitung won the Konrad-Adenauer-Stiftung's German Local Journalist Prize for its Familienkompass. The following year the newspaper was again successful, the local edition Riesa won a German local journalist award in the GDR history category for its series on the machinations of the Stasi.

In 2015 the Sächsische Zeitung won a total of seven European Newspaper Awards for visually outstanding pages, five of these awards went to the local Riesa edition.

In 2016, the authors Alexander Schneider, Tobias Wolf and Ulrich Wolf received the second prize of the Guardian Prize of the German daily press endowed with 6000 euros for three articles about Pegida in the Sächsische Zeitung.


In 2009, the German Press Council issued a non-public reprimand against the newspaper for violating the press code . The newspaper had violated the personal rights of a man who was suspected of having killed a girl. The newspaper had given his name and published a photo of him.


  • Ulrich Kluge , Steffen Birkefeld, Silvia Müller, Johannes Weberling : Compliant propagandists. MfS and district party newspapers. "Berliner Zeitung", "Sächsische Zeitung", "Neuer Tag" (= contributions to economic and social history . Vol. 69). Steiner, Stuttgart 1997, ISBN 3-515-07197-0 .

Web links

Individual evidence

  1. Olaf Kittel: Do we write what the SPD demands? In: Saxon newspaper . March 12, 2016 ( online [accessed March 12, 2016]).
  2. owy: "Saxon newspaper" builds to editors, Olaf Kittel author., December 8, 2015, accessed on March 12, 2016 .
  3. Von rad: Sächsische Zeitung: Nixdorf takes over city editorial office Dresden. In: FLURFUNK. July 1, 2019, accessed on August 27, 2019 (German).
  4. FAZ.NET with dpa: What the press writes about offenders. In: . March 22, 2017. Retrieved October 13, 2018 .
  5. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  6. ^ Sächsische Zeitung of September 3, 2014
  7. Newspaper for the SZ discovery tour on July 15, 2012
  9. From owy: conversion to 23/11/2018: SZ-Online is sä future. In: FLURFUNK. November 6, 2018, accessed on August 27, 2019 (German).
  10. From owy: conversion to 23/11/2018: SZ-Online is sä future. In: FLURFUNK. November 6, 2018, accessed on August 27, 2019 (German).
  11. Chess compositions from the Sächsische Zeitung on the PDB server
  12. ^ Sächsische Zeitung of May 7, 2011 and April 13, 2011.
  13. ^ Sächsische Zeitung from 1./2. December 2012.
  18. Wächterpreis for articles on health policy., April 7, 2016, accessed April 7, 2016 .
  19. May 20, 2009 - Complaint for heroic pose of an amocrat - Communication from the German Press Council of May 25, 2009 ( Memento of May 27, 2009 in the Internet Archive )
  20. ^ Press Council: non-public reprimand against “Sächsische Zeitung”. Press Club Dresden, May 21, 2009, accessed on April 7, 2014 .

Coordinates: 51 ° 3 ′ 25.6 ″  N , 13 ° 43 ′ 43.4 ″  E