Dolomites (newspaper)

from Wikipedia, the free encyclopedia
Logo of the Dolomites
description South Tyrolean daily newspaper
language German , Ladin
publishing company Athesia Publishing House ( Italy )
Headquarters Bolzano
First edition 1923 (1882)
Frequency of publication daily except Sundays
Sold edition 42,206 (including digital editions) copies
Editor-in-chief Toni Ebner Jun.
Web link
ZDB 40986-8

Dolomiten is the oldest German-language daily newspaper that is still published and the most widely read in South Tyrol . It is published by the Athesia publishing company , its editor-in-chief is Toni Ebner . Since the foundation of the Dolomites in 1923, their policy has been Catholic-conservative. Due to its dominant position on the regional media market, the Dolomites have a significant influence on opinion-forming processes in South Tyrol.


The Tyrolean dated December 31, 1903 with an anti-Semitic lead story
First edition of the Dolomites from September 4, 1923

The newspaper Dolomiten was founded in September 1923 by Josef Eisendle as a leisure and sports paper , but also refers to the clerical anti-liberal periodical founded in Bozen in 1882 under the name Der Tiroler . The medium has been called Dolomiten - Tagblatt der Südtiroler since 1945 and appears six days a week. The publisher and owner of the German-language newspaper is Athesia Druck GmbH, based in Bolzano. On average, 47,329 copies are printed per day, on Friday the print run increases to an average of 65,953 copies (as of 2016). The "Dolomites" have also been available in digital form since 2002. This can be read on the newspaper's website as an e-paper or in the app (App Store or Google Play Store). The Dolomiten newspaper reaches a total of 248,000 readers. The ratio between editorial and advertising pages is 70 to 30 percent. The data come from the media plan for the Dolomites , the statistical information relates to the year 2003. The Dolomites are also sold in the larger cities of central and northern Italy, in Italian holiday resorts and in larger German-speaking cities.

The paper has various weekly and monthly supplements, including weekend supplements, the Dolomiten-Magazin (with TV program and editorial section), the Wirtschaftskurier (offers local and national business news) and the sports journal. The following editorial departments are responsible for the design of the daily newspaper: politics, local section, economy, culture, magazine, supplements, sport, Südtirol Online (stol). The newspaper publisher and the main editorial office are located in Bolzano , there are branches in Bolzano in Brixen , Bruneck , Meran , Schlanders , Sterzing and Innsbruck . The newspaper has 47 editorial staff and around 150 freelance workers. The usual newspaper format is 42 pages.

Ladin articles also appear on the local pages for Val Badia and Val Gardena .


The daily newspaper Dolomiten is the first German-language daily newspaper in Italy. The sheet can look back on a very eventful history of development, which in its early days of the annexation of South Tyrol by Italy in the year 1918/20, the Italienisierungspolitik the fascists in the interwar period and the Nazi was dominated occupation of South Tyrol 1943-1945.

The Tyrolean
The compatriot

The newspaper traces itself back to the medium founded in 1882 under the name “Der Tiroler”, which initially appeared three times a week. In 1914 “Der Tiroler” became a daily newspaper. Editor-in-chief from 1918 to 1922 was Anton Klotz, who later founded (on behalf of the French occupiers) and from 1945 to 1961 also editor-in-chief of the Tiroler Tageszeitung in Innsbruck. After the prohibition by the Italian fascist government to use the name Tirol in any combination or modification, the title of the sheet had to be changed. On August 22, 1923, the name "Der Tiroler" was replaced by "Der Landsmann - Tagblatt der Deutschen Süd des Brenners". Klotz had already been expelled from the country in 1922. The newspaper was owned by the publishing house Tyrolia GmbH, which had to change its company name to "Verlagshaus Walther von der Vogelweide " for the same reasons . The subsequent ban on the use of German names by the fascist government led to the company name being changed again, this time to Casa Editrice Athesia Sarl (Athesia GmbH publishing house), based on the Latin name of the Adige River .

Headline of the Dolomites of October 29, 1932 with open homage to the 10th anniversary of
Mussolini's reign
Title page of the issue of "Dolomiten" of December 24th, 1926 with the announcement of the establishment of the province of Bozen ( Oberetsch )
Edition of the Dolomites from January 10, 1950

With the issue of October 26, 1925, the newspaper “Der Landsmann” - like the rest of the German-language press, including the Bozner Nachrichten and the Meraner Zeitung - was shut down in the course of the regime's Italianization campaign. After more than a year of interruption, the newspaper was finally able to resume its editorial work - with a number of editions and restrictions - in contrast to the other German-language daily newspapers, which were still banned. The paper was now published three times a week from December 24, 1926, as a continuation of the eponymous periodical Dolomiten , which had existed since September 4, 1923 and was edited by Josef Eisendle , whose title had been expanded to include Zeitbilder & Sport and Illustrated Family Gazette and its edition had been interrupted for nine weeks before December 24, 1926. From January 1, 1942 to September 9, 1943, the Dolomites were also published in a country edition . The paper now got a markedly pro-government note that did not shrink from open praise of Italian fascism.

In September 1943 the daily newspaper was closed by the Nazi authorities in the Alpine Foreland operational zone . The editorial offices and the publishing house were confiscated and a National Socialist society “commissioned” to publish its own newspaper, the “ Bozner Tagblatt ”. Editors who failed to escape were arrested.

After the withdrawal of the German occupation troops, the Allied military government granted the legal representatives of Casa Editrice Athesia a license to publish the newspaper in mid-May 1945 . On May 19, 1945, the "Dolomites" resumed their activities and since then - now with the subtitle "Tagblatt der Südtiroler" - continued uninterrupted.

Meaning and criticism

As the oldest still existing daily newspaper in South Tyrol, the Dolomites traditionally has the largest reach on the South Tyrolean press market. This makes it a central tool for forming opinions in the political landscape of South Tyrol. She is considered the mouthpiece of the South Tyrolean People's Party and the Diocese of Bozen-Brixen ; the latter is represented in the paper with its own rubrics and is co-owner of the Athesia publishing house , which publishes the Dolomites. Due to the ownership structure, the guidelines for the Dolomites are “Catholic-conservative”. The right-wing intellectuals Jürgen Liminski and Florian Stumfall are occasional employees of the paper with basic articles, like Otto von Habsburg .

The approximate monopoly of information of the Dolomites within the German-speaking public in South Tyrol gave rise to increasing criticism from the 1970s onwards and, from the early 1980s onwards, led to the establishment of competing weekly and daily newspapers, such as the weekly magazine ff and the Neue Südtiroler Tageszeitung , which, however, were much smaller Have market share. The largest Italian-language daily newspaper in South Tyrol Alto Adige , which had served as a counterpart to the Dolomites since 1945, was taken over by Athesia in 2016.

Apart from the social influence of the Dolomites, an increasing mixture of reporting and product placement has recently been criticized: the newspaper has become a "smart business paper, the specialty of which is the advertising cleverly packaged in editorial articles". Against this background, in 2018 the national supervisory authority for communications identified a problematic concentration of media in Trentino-South Tyrol in the hands of the Athesia group.

State press funding

The daily newspaper Dolomiten regularly receives contributions from the Italian state press funding for minority languages. In 2018 this was over 6 million euros, which was the highest funding contribution for the press in Italy.

Media data


Average circulation (ADS 2016):

  • 42,589 pieces
  • Friday: 60,921 pieces 1

1 Friday and Saturday editions can be subscribed to individually.

Distribution of readers by region

  • South Tyrol: approx. 99%
  • Trentino, the rest of Italy and abroad: approx. 1%

Readers per issue by ethnic group

  • German speakers: 65%
  • other: 35%

Reference type

  • Free sale: 19%
  • Subscription: 81%

Readers by gender

  • Men: 50.6%
  • Women: 49.4%

Readers by age

  • up to 30 years: 35%
  • 30 to 50 years: 31.8%
  • over 50 years: 33.29

Editors-in-chief (incomplete)


  • Leo Hillebrand: Media Power and Volkstumsppolitik. Michael Gamper and the Athesia publishing house . StudienVerlag, Innsbruck / Vienna / Bozen 1996, ISBN 3-7065-1133-9 .
  • Günther Pallaver (Ed.): The ethnically halved reality. Media, the public and political legitimation in ethnically fragmented societies. Theoretical considerations and case studies from South Tyrol . StudienVerlag, Innsbruck / Vienna / Bozen 2006, ISBN 3-7065-1958-5 . - Table of contents (PDF; 10 kB) .
  • Helmut K. Ramminger: Dolomites and Alto Adige: a comparison of the design and content of the two daily newspapers of the German and Italian-speaking ethnic groups in South Tyrol from 1945 to 1972 . Studies on Political Reality, Volume 1, ZDB -ID 1196370-0 . Inn-Verlag, Innsbruck 1983, ISBN 3-8512-3079-5 .
  • Georg Vescoli: The ethnic issue in the daily newspaper "Dolomiten". Study of the production and reproduction of ideological patterns in a daily newspaper . Thesis. University of Innsbruck, Innsbruck 1987.
  • Erika Webhofer: The "Dolomites" - a conservative daily newspaper. Ideology-critical studies using the example of cultural reporting and the literary supplement . Dissertation. University of Innsbruck, Innsbruck 1983.

Individual evidence

  1. ^ Monopoly Athesia - Economy. December 6, 2017, accessed February 2, 2019 .
  2. Details on the newspaper or magazine Der Tiroler / Der Landsmann , in: .
  3. Carl Kraus , Hannes Obermair (ed.): Myths of dictatorships. Art in Fascism and National Socialism - Miti delle dittature. Art nel fascismo e nazionalsocialismo . South Tyrolean State Museum for Cultural and State History Castle Tyrol, Dorf Tirol 2019, ISBN 978-88-95523-16-3 , Mythos Führer, p. 54 (with ill.) .
  4. Dolomites , retro digital copies 1923–2000, State Library Dr. Friedrich Teßmann , Bolzano.
  5. Dolomiten Landausgabe , retro digital copies 1942–1943, State Library Dr. Friedrich Teßmann , Bolzano.
  6. So also the assessment by Hans Heiss , Hannes Obermair: cultures of remembrance in conflict. The example of the city of Bozen / Bolzano 2000–2010 . In: Patrick Ostermann, Claudia Müller, Karl-Siegbert Rehberg (eds.): The border area as a place of remembrance. On the change to a post-national culture of remembrance in Europe (Histoire 34). Bielefeld: transcript 2012, ISBN 978-3-8376-2066-5 , pp. 63-79, reference p. 75; also with Erika Webhofer: Die "Dolomiten" - a conservative daily newspaper. Studies critical of ideology. 1983.
  7. Monopol Athesia , ff - Südtiroler Wochenmagazin 49 of December 7, 2017, accessed on October 5, 2019.
  8. So Georg Dekas: Hau die Athesia , blog entry from December 7, 2017, accessed on October 5, 2019.
  9. AGCOM: Indagine conoscitiva sull'informazione locale , November 29, 2018, pp. 36-38. Retrieved April 12, 2020.
  10. Roman millions. December 24, 2019, accessed December 30, 2019 .

Web links


  1. Josef Eisendle: After nine weeks . In: Dolomites . No. 43/1926, December 24, 1926 (Volume III), p. 1. - Full text online .
    An ancestor of the periodical Der Tiroler / Der Landsmann remains unmentioned in the column. Since, in this re-issue or continuation of the Dolomites it in terms of the set compatriot a relaunch would have traded that year number was, however, unchanged continued (and uncommented), this qualifies the statement that the Dolomites were (1882) and The Tyrolean founded . - See also: Details about the newspaper or magazine Dolomiten , in: , as well as details about the newspaper or magazine Der Tiroler / Der Landsmann , in: .