from Wikipedia, the free encyclopedia
Infobox radio tower icon
Station logo
TV station ( public service )
Program type Sector program (information with an international focus )
reception Antenna , cable , satellite , live streaming
Start of transmission April 1, 1992
language German , English , Spanish, Arabic
Seat Berlin , GermanyGermanyGermany 
Broadcaster German wave
Intendant Peter Limbourg
List of TV channels
Channel logo until February 5, 2012
Moderator Ben Fajzullin in the DW-Journal studio
DW reporter

DW is the German international television broadcaster operated by Deutsche Welle . Deutsche Welle's news and information-oriented program went on air on April 1, 1992 as the successor to RIAS-TV and is broadcast via satellite. The production location for the DW television program is Berlin - from the buildings of the former AEG small engine factory in Voltastrasse in Berlin-Gesundbrunnen . On February 6, 2012, Deutsche Welle underwent a complete relaunch and has only appeared as DW since then . In addition, the television program has been fundamentally revised.


DW currently operates five channels:

  • DW Arabia (Arabic, English)
  • DW Deutsch + (German, English)
  • DW Latinoamérica (Spanish)
  • DW (English)
  • DW-TV 24h German (German)


DW's main task is to convey a comprehensive picture of Germany abroad. The legal basis for broadcasting this television program is the German Broadcasting Corporation Act of December 16, 1997 in the version of October 28, 2004. This results in the task of producing and distributing radio and telemedia for foreign countries . The aim should be to represent Germany in its free-democratic roots and values ​​to the outside world. The DW programs should also include different perspectives on key issues, especially politics, culture and business. There should be a forum both in Europe and in other continents with the aim of promoting understanding and the exchange of cultures and peoples.


The station is broadcast worldwide via 18 geostationary satellites. In Europe, the German program can be received via Astra 4A, the English version via the satellites Astra 1M and Hotbird 13B.

The television program is also broadcast on the Internet via the broadcaster's website. DW programs are distributed worldwide via so-called DW partner stations such as Deukom and Satelio . In total, there are around 3500 partners who take over DW-TV (or DW-Radio) in whole or in part and broadcast them again.

Satellite transmission disruption

On December 7th and 8th, 2009 the transponder on Hotbird 8, also used by DW-TV, was disrupted. According to the station, which relied on information provided by the satellite operator Eutelsat , the jamming station could be clearly located in Iran . At that time, the operator tried to enable interference-free reception by increasing the transmission power, but the interference signal was then also amplified. The cause of the disturbances is suspected to be the censorship of reporting on the unrest and protests by opposition members in Iran.

From February 10 to 13, 2010, around the 31st anniversary of the Islamic Revolution , disruptions occurred again.

According to observations by a spectator in Amman / Jordan, the first was also affected by the disruptive action.

Program content

Since February 6, 2012, Deutsche Welle has been able to make greater use of programs for which ARD and ZDF hold world rights. Above all, self-produced talk shows such as Günther Jauch , Maybrit Illner and Menschen bei Maischberger are intended to supplement the news program, of which only 40 percent is produced by Deutsche Welle itself. So far, the program has been broadcast alternately in German and English every hour . The main program ("DW") is now offered around the clock in English. For the individual continents, programs are sometimes offered entirely in German. The Spanish language program for Latin America, DW (Español) , has been expanded from one to 20 hours per day. Online content can now also be used via an app. A radio program on shortwave is only broadcast to sub-Saharan Africa . DW (Europe) broadcasts in German in the mornings and evenings from 9 a.m. to 12 p.m., the rest of the time in English.

Web links

Commons : DW-TV  - Collection of Pictures

Individual evidence

  1. ^ DW introduces new website and TV program
  2. Station list from Satelio. Satelio / German Televisionsklub Betriebs GmbH. ( Memento of the original from September 22, 2015 in the Internet Archive ) Info: The archive link was inserted automatically and has not yet been checked. Please check the original and archive link according to the instructions and then remove this notice. Retrieved August 5, 2015 @1@ 2Template: Webachiv / IABot / www.satelio.tv
  3. Iran again disrupts reception of Deutsche Welle TV via satellite Digitalfernsehen.de from February 11, 2010 , accessed on February 15, 2010
  4. a b Tehran disturbed Deutsche Welle TV Spiegel.de from January 2, 2010 , accessed on February 15, 2010.
  5. Deutsche Welle: Iran disrupted broadcast again DW-World.de from February 11, 2010 , accessed on February 14, 2010
  6. Forum entry from Amman, Jordan, on the ARD and DW TV failure on Hotbird from February 10, 2010, 6:39 pm , accessed on February 15, 2010
  7. ^ Sonja Pohlmann: Realignment. New Deutsche Welle . In: Der Tagesspiegel. January 31, 2012. Retrieved February 6, 2012.