The first


from Wikipedia, the free encyclopedia
Infobox radio tower icon
The first
Station logo
TV station ( public service )
Program type Full program
reception Digital: DVB-T2 , DVB-C , DVB-C2 , DVB-S , DVB-S2 , IPTV
Image resolution 576i ( SDTV )
720p ( HDTV ) (Das Erste HD via satellite / cable / IPTV)
1080p ( HDTV ) (Das Erste HD via DVB-T2)
Send start July 12, 1950
December 25, 1952 (regular operation)
Seat Munich , GermanyGermanyGermany 
Broadcaster State broadcasters of the ARD
Intendant Tom Buhrow
(Chairman of the ARD)
Program director Volker Herres
Market share 11.3% (from 3 years)
6.5% (14-49 years) (2019)
List of TV channels
Website

The first is the first public national television in Germany .

The nationwide television program is a joint production of the ARD - country broadcasters , which also respectively since the mid-1960s as an independent broadcasters their own program as Third radiate.

After a two-year test phase, the transmitter officially started as NWDR television on December 25, 1952 and was initially operated under the leadership of the then NWDR . From November 1, 1954, the station was finally operated as a joint program of the state broadcasters under the name of German television . The designation "Das Erste" also functioned from 1963 as an informal demarcation from the second German television , the second, which was launched at that time . In 1984 the station was officially renamed First German Television . Since then, the full station name before each main edition of the evening news announced and displayed after each evening news as an identifier. Only since 1 April 1996, the official name is short and brand radio station Das Erste . Accordingly, one speaks of programs shown “in the first”, and the station itself is colloquially called “first program” or metonymically “ARD”.

organization

The first, represented by the program directorate Erstes Deutsches Fernsehen, is a joint program of the broadcasters, which are part of the working group of the public broadcasting corporations of the Federal Republic of Germany (ARD) and are based at Bavarian Broadcasting in Munich. Volker Herres has been the program director since 2008 . The legal basis is the Interstate Broadcasting Agreement , in which the function of the ARD's program director is laid down. He is elected for at least two years with a two-thirds majority of the state broadcasting corporations grouped together in the ARD. The task of the program director is to work with the directors of the state broadcasting corporations to work out the ARD's range of programs and to coordinate the supply of programs to the individual state broadcasting corporations.

The program director is supported by the ARD program advisory board as an advisory body. Paul Siebertz has been chairman of the program advisory board since April 2013.

The ARD program management is located in the Bavarian Broadcasting Tower in Munich .

The program is contested by the individual state broadcasters according to the respective size . In 2009 the WDR delivered 21.40%, the SWR 18.20%, the NDR 17.60%, the BR 15.95%, the MDR 10.85%, the HR 7.40%, the rbb 6, 60%, SR 1.25% and Radio Bremen 0.75%. Since the amendment of the television contract at the ARD general meeting on February 10, 1956, the "Program Advisory Board for First German Television" has been observing the program in the first. The program advisory board met for its first meeting on March 26, 1956. It is composed of one representative each from the broadcasting councils of the state broadcasting corporations and elects a chairman from among its members. The tasks of the ARD program advisory board were last modified by an amendment to the television contract in September 2006: "Consultation and observation by the program advisory board include questions of program design and structure, particularly with regard to the observance of the principles for cooperation in the ARD community program Erste Deutsches Fernsehen and other community programs [Note: ARTE, PHOENIX, 3sat, KiKa] and offers' including the youth protection-compliant design of the program. "

State broadcaster % from Hours of broadcast Umbrella brand
West German Radio Cologne (WDR) 21.40 5.136 The WDR logo
Südwestrundfunk (SWR) 18.20 4,368 The SWR logo
North German Broadcasting (NDR) 17.60 4.224 The NDR logo
Bavarian Broadcasting (BR) 15.95 3.828 The BR logo
Central German Broadcasting (MDR) 10.85 2.604 The MDR logo
Hessischer Rundfunk (hr) 7.40 1,776 The HR logo
Broadcasting Berlin-Brandenburg (rbb) 6.60 1.584 The RBB logo
Saarländischer Rundfunk (SR) 1.25 0.3 The SR logo
Radio Bremen 0.75 0.18 The Radio Bremen logo

story

Beginnings

The still existing high bunker (G-tower) on the Hamburg Heiligengeistfeld . The first test consignments came from the guidance tower (L tower) on today's
Budapester Strasse, which was demolished in 1973/74
Announcer Gabriela Hellweg 1953
Journalists' talk on the
Saar question in 1953
Special postage stamp from 1957

The television in Germany was due to the war set in the fall of 1944 (see also: history of television in Germany ). Over five years after the end of the war in Europe , the Northwest German Broadcasting Corporation (NWDR) began its first test broadcasts in Hamburg. As the first television picture in Germany after the Second World War, a test picture was broadcast by "NWDR-Fernsehen" on July 12, 1950 . The constituent meeting of the ARD took place on August 5, 1950 . Members were the six state broadcasting corporations NWDR, Radio Bremen (RB), Hessischer Rundfunk (HR), Südwestfunk (SWF), Süddeutscher Rundfunk (SDR) and Bayerischer Rundfunk (BR).

On November 27, 1950, the experimental program started and was broadcast three days a week. First lectures, news programs and sports broadcasts were broadcast. On January 4, 1952, the television film report , which was created from contributions from the Neue Deutsche Wochenschau , started. According to different information, the name was changed to Tagesschau in August or November 1952 . On October 26, 1952, the foundation stone was laid for the new television house in Hamburg-Lokstedt . A cassette filled with documents with the logo of NWDR television was walled in.

Regular operation

On December 25, 1952, the NWDR television officially went into regular operation. By then 5,000 televisions had been sold. From now on it was broadcast daily from 8:00 p.m. to 10:00 p.m. The reception of the program was initially limited to northwest Germany and Berlin. The program was compiled by the then Northwest German Broadcasting Corporation . The broadcast was from the two bunkers on the Heiligengeistfeld in Hamburg. The official start of broadcasting was on December 25th at 8:00 p.m. with separate programs for the north, the west and Berlin. The Hamburg program was opened with a speech by the director of the Nordwestdeutscher Rundfunk, Werner Pleister . His speech included the sentences “TV builds bridges from person to person. From people to people. So it is probably the right present for Christmas. Because it only fully fulfills its possibilities when it brings people together and thus contributes to the eternal hope of humanity: peace on earth. With this hope we are now beginning our program. ”And“ We begin. We, my dear viewers, this is the television department of the Northwest German Broadcasting Corporation with all its employees. " This was followed by a 118-minute program. After an announcement by Irene Koss , the television play "Silent Night, Holy Night" followed with a story of how the famous song came about . Later the dance game "Max and Moritz" was broadcast with the NWDR radio orchestra. Reports ran on the West program on December 25, while the Berlin News program and two films ran.

On December 26, 1952, the Tagesschau officially started in the northern program; In the afternoon, the first official live football broadcast of the DFB-Pokal match between FC St. Pauli and Hamborn 07 was already running, and on the evening of December 26th, the first TV show was broadcast with the program A nice gift . A football match was also broadcast live in the program for the West on December 26th: the match between 1. FC Cologne and FK Red Star Belgrade . On December 27th, the Berlin program with the first cabaret show by the porcupines was taken over in northern Germany ; the next day, for the first time, there was a joint program for all three broadcast areas and the first repetition of a program (the television show on December 26th). On New Year's Eve 1952, the New Year's address was broadcast for the first time, which is still part of the program's tradition today. It was held by the Federal President Theodor Heuss , who u. a. said the following words: “(...) even in the most complicated inventions, the Germans are back on the road and now we too will be conscious of the difficult-to-understand magic of television. (...) " . On February 20, 1953, the first TV cooking show with Clemens Wilmenrod started . The show developed into one of the most popular formats. In order to reach other parts of the Federal Republic of Germany, new channels for television were gradually set up. As early as September 1952, the NWDR's Langenberg transmitter was in operation. In 1953 the 10 kW television station went on air on the Feldberg im Taunus, and four million people lived in its supply area. In the same year, the transmitter Weinbiet des Südwestfunk (SWF) went into operation for south-west Germany near Neustadt an der Weinstrasse . The first major events broadcast directly were the coronation of Elizabeth II on June 2, 1953 and the 1954 World Cup .

On October 23, 1953, the NWDR television moved into the new studio in Hamburg-Lokstedt . This was the first studio in Europe specially set up for television. On Pentecost Sunday 1954, a Eurovision contribution was broadcast for the first time . The number of registered television participants rose from 3,000 in the summer of 1953 to 40,000 in August 1954. From November 1, 1954, the program was produced jointly for the whole of the Federal Republic of Germany by the radio companies that existed at the time. The stations broadcast the joint program of ARD for the first time and thus became “German TV”. The Saarländischer Rundfunk , which later joined ARD, also took part in the community program. One of the first television events that could be followed in the entire broadcast area was the flight on the polar route through the SAS .

From the beginning, the declared target group of television was also the people in the GDR, which at the time was still known as the " Soviet occupation zone " . Broadcast from strong transmitters on the Ochsenkopf (Bavarian radio, see also Ochsenkopfantenne ) or in the Harz ( Torfhaus transmitter of the NDR), the “ Westfernsehen ” could also be received beyond the Iron Curtain .

On October 1, 1956, the daily broadcast of the Tagesschau began. On March 2, 1959, the news was read for the first time by a speaker. On June 1, 1961, the ARD started a second television program . This was operated until the start of the ZDF . On September 4, 1961 the morning program of the ARD started ; this was aimed exclusively at the people in the GDR. It has been operated jointly with ZDF since 1966. On August 25, 1967, the first day of the 25th International Consumer Electronics Fair (IFA) in Berlin, color television started in Germany. Color television programs were announced with a special colorful trailer. On January 2, 1978, the late-night news broadcast Tagesthemen started. The joint morning program has been broadcast nationwide since January 2, 1981.

On October 1, 1984, at the same time as the introduction of a new corporate design (the most striking feature the "1" logo still used today instead of the previous stylized eye), the program was renamed Erste Deutsches Fernsehen , since 1996 simply Das Erste as the official short form . Up to this point in time the name of the station was "Deutsches Fernsehen".

The ARD midday magazine started in 1989. From December 14, 1990, the program was also broadcast on the former frequencies of the 1st GDR television program ( DFF 1 ). After the two broadcasters MDR and ORB were founded on the territory of the former GDR in 1992, these two broadcasters also joined ARD and participated in the joint program that has been running since the merger of SDR and SWF to form SWR (1998) or ORB and SFB to the RBB (2003) is now jointly supported by nine broadcasters. In 1993 the broadcast of the ARD morning magazine began. On September 1, 1995, the so-called night gap was closed, and Das Erste has been broadcasting around the clock ever since.

From 2000

The ARD-Text started on January 1st, 2000 after the ZDF had withdrawn from the common teletext, the "Videotext", at the end of 1999. On November 2, 2000, the weekday program “Börse im Ersten” (today the stock exchange before eight) started. In 2003, the appearance of the first was fundamentally revised together with the ARD. The station received a new logo and design. ARD-Eins received a ring. Since February 20, 2005, the first is broadcast centrally from the ARD star at hr in Frankfurt am Main. The fiber optic network of the ARD stations converges there.

On November 30th, 2008 the appearance was revised. The blue and light blue design with circles from 2003 was replaced by a dark blue design, now with light blue line structures (wavy guilloches ) and the contrasting white. The appearance is complemented by a discreetly used platinum color. The stylized one, surrounded by a circle, is used in all programs and broadcasts as a trademark , similar to ®. The house fonts are the members of the Thesis family, TheSans for the times and TheSerif for the title of the broadcast. The special features of the design are that a program preview is shown in full screen and not overlaid by graphic elements of the station. In addition, the title of the program is no longer displayed if the program logo can already be seen in the preview image (for example in a studio situation). This is intended to increase the station's credibility and the recognition of the individual brands. The design is a development by the DMC Group agency .

On February 12, 2010, the HD version with the identifier Das Erste HD went into regular operation.

Since February 28, 2015, Das Erste has been broadcasting with a new logo and a new on-air design. A dark blue shade is used as the basic color, which is complemented by three contrasting colors: ocean (turquoise), lime (green-yellow), raspberry (raspberry-red). ARD characterizes its "corporate blue" as its traditional and timeless color, which should express calm, strength and fresh clarity. The new logo focuses on the one by punching it out within a white circle. Furthermore, the design is based on the touch control and 3D effects and shading have been completely removed. It also uses a sans serif font. ARD itself speaks of an "inviting touch button" that is intended to lure viewers into the program. The design should appear dynamic like apps and mobile websites. In addition, all sounds have been re-produced and are now more electronic.

At the end of November 2015, the design of the transmitter was updated again.

Station logos

Current

Logos since February 28, 2015:

Historical

Technical implementation

The program of the first is technically brought together in the broadcasting center of the ARD in the ARD star in Frankfurt am Main (on the premises of the Hessischer Rundfunk). These signals are distributed to the individual broadcasters via HYBNET's own fiber optic network .

Since February 2005 Das Erste has been played by the Central Broadcasting Center (ZSAW) in the ARD broadcasting center. Until then (in the vast majority of cases) the ARD station that brought a program into the community program (whether live or recorded) had switched a line to the ARD star, from where the signal was sent to all other ARD stations for terrestrial distribution was passed on. With the commissioning of the ZSAW, all programs that are not live (films, soaps, documentaries, etc.) were played directly from the servers in Frankfurt for the first time. Since every ARD station should be able to continue to broadcast regional advertising in the evening program, the system is designed for the simultaneous broadcast of up to nine programs (corresponding to the nine advertising windows). Only the BR regional window is broadcast via satellite, DVB-C and IPTV and abroad. The uplink antenna for the Astra broadcast is located in close proximity to the ARD star, also on the premises of the hr .

distribution

Terrestrial

Today Das Erste is broadcast in Germany in ten different bouquets over 157 broadcasting locations in the digital television standard DVB-T , including two Austrian locations close to the border . Das Erste is also broadcast in the DVB-T standard in Italy ( South Tyrol , Rundfunk-Anstalt Südtirol ), Switzerland ( Graubünden , Tele Raetia ) and Denmark .

The first will be broadcasting its program in full HD resolution on the DVB-T2 HD platform in Germany from May 1, 2016 as part of the Media Broadcast pilot project , but the picture will only be upscaled from the internal 720p signal.

story

Until 1990 Das Erste was only distributed in the old Federal Republic. In addition, the program could also be received in large parts in the GDR, as strong transmitters were intentionally set up near the border. For this purpose, broadcasting systems of the ARD were predominantly used with the basic network broadcasters - in contrast to the ZDF and the third programs , for the distribution of which broadcasting systems of the Deutsche Bundespost were used almost exclusively , a consequence of the 1st broadcasting judgment . On December 15, 1990, Das Erste took over the transmission chain for the first program of German television broadcasting , which was broadcast via the transmission systems of the GDR's Deutsche Post . The GDR transmission systems were taken over a little later by the Deutsche Bundespost and organizationally merged with the West German transmission systems of the Bundespost. In 1995 the broadcasting systems of the Bundespost were outsourced to Deutsche Telekom , which in turn became T-Systems .

Between 2002 and 2008, the transmission systems in Germany were gradually converted from the analog PAL standard to the digital DVB-T standard. In the course of the change, numerous filling stations for Das Erste were switched off without replacement, which is why Das Erste can no longer be received nationwide on terrestrial basis.

electric wire

The first will be broadcast digitally across Germany in ( DVB-C ). In some cable networks also analogue and the HD version Das Erste HD digitally fed in.

The first is also represented in numerous European cable networks.

satellite

Das Erste can be received via satellite throughout Europe since IFA 1993. Digital satellite broadcasting ( DVB-S ) began in 1997. The Astra 1 satellite (19.2 ° East) is currently used .

On the night of April 30, 2012, analog broadcasting via satellite was discontinued.

The distribution via Hot Bird 8 (13 ° East) was stopped on June 8, 2010 in order to save costs.

On December 22nd, 2010 the distribution via Hotbird was resumed by Eutelsat at its own expense until mid-January in order to provide the soldiers of the Bundeswehr in Afghanistan with the first in a solidarity campaign. On April 1, 2011, distribution via Hotbird was initially discontinued, but resumed permanently on April 6. In addition to soldiers in Afghanistan, numerous vacationers, hotels, diplomats, employees abroad and ARD's own correspondents who are outside the Astra footprint, especially in the Middle East, Cyprus and Turkey, benefit from the distribution via Hotbird.

On March 31, 2017, satellite broadcasting of the First via Hot Bird 13 ° East was finally stopped.

The distribution of the first in SD quality is expected to cease on January 12, 2021.

IPTV

The first can be received in Germany via the common IPTV providers (including Telekom MagentaTV , Vodafone TV, 1 & 1).

Since April 1, 2008, all ARD TV programs can be received via the Zattoo Internet streaming platform . As of January 2013, the ARD program will be made available live via the online media library . Previously, only individual programs were broadcast. Content for which ARD does not have the relevant broadcasting rights is excluded from the live stream . In addition, the offer is not available in high resolution (HD TV).

In addition, you can watch a large part of the broadcasts of the first in the ARD media library online. Das Erste Mediathek , which was separate until August 2019, is also integrated there as a channel.

Internet

The first has been available on the Internet as a live stream since January 6, 2013. For this purpose, it works with the US provider Akamai , which provides an HTTP stream (HLS). The stream can be played in the browser via a player within the website, but alternatively it can also be played via player programs such as VLC media player or apps as well as devices that support the playback of HLS streams.

Stream address resolution Codec Web player
The first HLS

The first HLS

1280 × 720 H.264 live.daserste.de

HbbTV

Since August 23, 2010, numerous digital offers of the first can be used on the television screen via the red button on the remote control. HbbTV makes it possible to call up content in addition to traditional, linear television independent of fixed broadcast times. These include video-on-demand and program-accompanying offers via the “ Das Erste Mediathek ”, the “ Tatort ” or the “ Check Eins ” application.

The videos in the media library for the crime novels and films in the first, for series, documentaries, magazines and children's offers, etc., are offered in high quality as a video stream. They can be selected via categories, calendar or an A – Z with the remote control.

"Hybrid Broadcast Broadband TV" - HbbTV for short - has been the official European television standard since June 2010 and combines the advantages of television and the Internet. In order to use the offer, an HbbTV-capable TV set ( SmartTV ) or an external decoder and an Internet connection, preferably with a high data rate ( e.g. DSL ), are required. The service is unencrypted and free of charge.

program

Tagesschau studio until 2008

The first shows the news program Tagesschau several times throughout the day ; the most important issue is the 8 pm issue. The news magazine Tagesthemen is broadcast late in the evening and the night magazine after midnight . For current events, the Erste broadcasts its special programs Brennpunkt or an ARD Extra (after the main edition of the Tagesschau) , Tagesschau Extra or Tagesthemen Extra .

On working days, the station shows morning and noon the programs Morgenmagazin and Mittagsmagazin , which are alternately produced by ARD and ZDF, the service program ARD-Buffet and repeats. In the afternoon, the series Rote Rosen and Sturm der Liebe follow, followed by documentary soaps. Then comes the tabloid Brisant .

On the evening before, the quiz programs, who knows something? , Asked - Hunted or Quiz duel shown. The Großstadtrevier series is broadcast on Mondays and Knowledge is broadcast before eight on Mondays to Fridays, and Sportschau on Bundesliga Fridays before eight . Shortly before 8 p.m. the stock market comes before eight and the weather arrives on the first .

On weekends, the children's program is broadcast in the morning under the Check Eins brand . The sports show is broadcast at 6 p.m. (on Saturdays regularly until shortly before 8 p.m.) ; On Sundays, the political broadcast Report from Berlin is shown (6:05 p.m.), followed by the Sportschau (6:30 p.m.) and the Weltspiegel magazine (7:20 p.m.) . On Sunday evenings, the first broadcasts a crime film ( Tatort / Polizeiruf 110 ), followed by the political talk show Anne Will .

Further political talks are Hart but fair on Mondays (9 p.m.) and Maischberger on Wednesdays (according to the day's topics) .

Political magazines run at 9.45 p.m. on Tuesdays and Thursdays. Always alternating panorama , monitor , contrasts , FAKT , Report Mainz and Report Munich . On Wednesday at 9.45 p.m., Erste broadcasts the business magazine plusminus .

Das Erste starts primetime on Mondays with a documentary and on Tuesday with family series. On Wednesdays, Thursdays and Fridays, feature films are shown in prime time. On Wednesday under the name FilMittwoch , on Thursday under Thursday crime thriller and on Friday under Finally Friday in First . In summer, feature films run on Monday and Tuesday under the concept of summer cinema .

advertising

Advertising can be sent on weekdays between 2 p.m. and 8 p.m. No advertising may be shown on Sundays or national public holidays. This advertising time limit is however due to the introduction of advertising-heavy sweepstakes in programs such. B. Football broadcasts softened after 8 p.m. Critics refer to this practice as surreptitious advertising. In addition, programs after 8 p.m. on ARD are often presented by certain advertising media (so-called sponsoring ). For many viewers of public television broadcasters, the question arises to what extent the strict course of collecting fees through the contribution service of ARD, ZDF and Deutschlandradio can still be justified with the progressive circumvention of the advertising ban. Fritz Pleitgen , then WDR director, advocated the abolition of sponsorship of non-sports programs after 8 p.m. after the ARD surreptitious advertising scandal, since in his opinion the sponsorship was simply advertising.

The commercial breaks last around one to three minutes. It seldom happens that the advertisement interrupts a program. In total, no more than 20 minutes of advertising may be sent on average per working day.

Critique of the program advisory board

The program advisory board is made up of non-journalists:

  • Paul Siebertz (* 1948), banker and lawyer, seconded by the Association of Bavarian Economy
  • Sigrid Isser (qualification unknown)
  • Stefan Gebhardt , nurse and left-wing politician
  • Judith von Witzleben-Sadowsky, naturopath
  • Susan Ella-Mittrenga (* 1967 in Magdeburg), sports teacher
  • Markus Weber (qualification unknown)
  • Marliese Klees, pastoral officer
  • Monsignor Stephan Wahl
former members
  • Walter Spieß (1946), former tax officer, who has been "released or on leave since 1989 for staff council and union purposes"
  • Geesken Wörmann (* 1937), industrial clerk

In the Ukraine crisis in 2014, the program advisory board reprimanded parts of the reporting from December 2013 to May 2014. In its statement, from which the online magazine Telepolis.de quoted, the ARD editorial team was accused of having important and essential aspects of the Ukraine conflict “was not or only insufficiently illuminated”. Overall, the reporting was “not sufficiently differentiated”. Some of the content “gave the impression of bias” and “tended to target Russia and the Russian positions”.

According to the Moscow correspondent of the Spiegel , "the form and severity of criticism ... unprecedented in the history of ARD". However, Benjamin Bidder relativized the presentation of the summary launched by Malte Daniljuk on telepolis : The complete minutes of the meeting were "formulated in a much more balanced way."

The chief editor of the ARD, Thomas Baumann , rejected the criticism of the program advisory board "energetically". The chairman Paul Siebertz stated that his advisory board “always work with great care”.

Web links

Commons : Das Erste  - collection of pictures, videos and audio files

Individual evidence

  1. Intendant conference: Tom Buhrow becomes ARD chairman . In: Spiegel Online . September 18, 2019 ( spiegel.de [accessed January 2, 2020]).
  2. RTL was the biggest winner in 2019, Kabel Eins overtook RTLzwei . In: DWDL.de . January 1, 2020. Accessed February 22, 2020.
  3. ARD press release: 50 Years of the First German Television - Symposium and special broadcasts for the ARD anniversary on Presseportal.de; September 17, 2002.
  4. All Tagesschau intros 1952 - 2018 youtube.com, January 6, 2018 (video)
  5. Chronicle of ARD - New Design for Das Erste. In: web.ard.de. Retrieved November 27, 2016 .
  6. Program Advisory Board on daserste.de
  7. Dr. Paul Siebertz - new chairman of the ARD program advisory board BR Homepage , April 8, 2013
  8. Information from the Program Directorate First German Television in Munich, as of January 2009
  9. a b c ndr.de: Chronicle of Broadcasting in Northern Germany , accessed on March 30, 2011
  10. The world comes into the living room: The birth of the Tagesschau , NDR vs. Specification of the news itself
  11. Tagesschau annual review October 1952
  12. ^ Program of the first official television day in Germany on Thursday, December 25, 1952, see also: The opening program of NWDR television
  13. Deutsche Welle: December 25, 1952: Regular television programming at EU Screen
  14. ^ History of the television shows at Planet Wissen
  15. Calendar sheet : December 25, 1952 - When the flicker box came to Germany on spiegel.de
  16. 60 years of ARD - A "dinosaur" and its future on ndr.de
  17. In the NWDR test program, the Tagesschau was already running from January 4, 1952, initially under the name of a television film report and from November 1 as a Tagesschau specification of the Tagesschau itself (according to NDR information from August The world comes into the living room: The birth of Daily news )
  18. Before the official start of the NWDR, the game Hamburger SV against Altona 93 was broadcast directly on television in 1952 in the test program on August 24, 1952
  19. ^ A nice present with Peter Frankenfeld , Cornelia Froboess , Ilse Werner , Friedel Hensch and the Cyprys , Helmut Zacharias among others. The opening program of NWDR television
  20. see also: Peter Frankenfeld , section "TV programs"
  21. ^ Program from Friday, December 26, 1952
  22. ^ Program of Sunday, December 28, 1952
  23. Tagesschau annual review 1952 ( incorrectly declared as a Christmas address )
  24. Germany's first TV chef Clemens Wilmenrod , NDR
  25. Tagesschau annual review 1953
  26. Tagesschau annual review 1954
  27. Chronicle of ARD: November 30, 2008 - The first in a modernized appearance
  28. New brand design for Das Erste | DasErste.de . In: First German Television (ARD) . ( daserste.de [accessed on September 8, 2018]).
  29. Imre Grimm: ARD changes its logo after twelve years . February 26, 2015. Retrieved January 3, 2015.
  30. dwdl.de: New coat of paint: The first again in a new design
  31. ^ Wilfried Wicke (2005): A broadcast center for Das Erste. The central broadcast processing at the ARD star point in Frankfurt am Main. In: ARD yearbook 2005
  32. DVB-T2 HD: ARD initially only upscaled Full HD - Digitalfernsehen.de. Retrieved April 23, 2016 .
  33. ARD back on Hotbird -Eutelsat presents soldiers - Digitalfernsehen.de
  34. ARD corrects decision - FAZ.net April 6, 2011
  35. INFOSAT Verlag & Werbe GmbH: ARD switches Das Erste off on Eutelsat Hotbird . In: INFOSAT & INFODIGITAL - Everything from the digital world . March 21, 2017 ( infosat.de [accessed January 14, 2018]).
  36. Richard W. Schaber: Exclusive: Fast ARD responses to SD shutdown. February 13, 2020, accessed on February 19, 2020 (German).
  37. Stephan Porada: Live-Stream: The first is now also on the Internet. In: Netzwelt . January 4, 2013, accessed January 6, 2013 .
  38. ^ The first in the ARD media library - ARD | The first. Retrieved October 16, 2020 .
  39. daserste.de: Livestream
  40. ^ HbbTV offer of the first German television HbbTV offer of the first
  41. ^ Alan Posener : Against the Soviet Republic
  42. ARD has now deleted these details. ( Memento from March 24, 2013 in the Internet Archive )
  43. Geesken Wörmann (WDR) ( Memento from March 24, 2013 in the Internet Archive )
  44. a b Dietmar Neuerer: Does the ARD report too critical of Russia? In: handelsblatt.com. September 18, 2014, accessed November 29, 2014 .
  45. ^ A b Benjamin Bidder: Program Advisory Board accuses ARD of "anti-Russian tendencies". In: Spiegel Online. September 23, 2014, accessed November 29, 2014 .