Tagesschau (ARD)

from Wikipedia, the free encyclopedia
Television broadcast
Original title daily News
Tagesschau Logo 2015.svg
Country of production GermanyGermany Germany
original language German
Year (s) since 1952
Production
company
ARD-aktuell from Hamburg
length 2-30 minutes
genre news
Theme music "Hammond Fantasy"
music Hans Carste
First broadcast December 26, 1952 on NWDR television

The Tagesschau (own spelling: tagesschau ) is a news program of the ARD , which is produced by ARD-aktuell in Hamburg and several times a day in the Erste , on tagesschau24 and as a live stream on tagesschau.de as well as the main edition at 8 p.m. additionally in the third television programs (except for MDR), Phoenix , 3sat , tagesschau 24 and ARD-alpha .

The Tagesschau is the oldest broadcast on German television . Editing and production of the Tagesschau are based at NDR (previously at NWDR ) in Hamburg . Up to 20 issues are created and broadcast per day. The main edition of the Tagesschau see up to ten million viewers. The website tagesschau.de is responsibly created by ARD and increasingly operated as a news portal with an independent share of current news in its own editorial team.

history

Logo of the Tagesschau from 1956

In the fall of 1951, the NWDR signed a contract with the Neue Deutsche Wochenschau: The first and initially only editor Martin S. Svoboda and two editors were supposed to compile a newsreel for the planned television program from the footage of the newsreel . The small team worked in the basement of today's Warburg house in Hamburg at 16 Heilwigstrasse; Svoboda took the film roll to the Heiligengeistfeld by underground , because broadcasts were broadcast from the World War II bunker there.

First broadcasts

The first Tagesschau officially started on December 26, 1952, one day after the NWDR television program started on the station's northern program and five days after the first issue of its GDR counterpart Current Camera . In the NWDR test program, the Tagesschau was already running from January 4, 1952, initially under the name of Fernseh-Filmbericht and from November 1 as Tagesschau - if otherwise stated, the name was changed in August. In the beginning, three issues were broadcast each week, on Mondays, Wednesdays and Fridays at 8 p.m. (in between the daily news was repeated at 10 p.m.). The program initially reached around 1,000 viewers. The topic of the first broadcast of the day was Eisenhower's trip to Korea, which had already happened several weeks ago, the topping-out ceremony for the television studios in Hamburg-Lokstedt , an ice revue and the soccer game between Germany and Yugoslavia.

The main difference to the newsreel was that the newsreel was more up-to-date and faster. However, it also consisted of film reports and still images without a news announcer and with a commentary voice (narrator Cay-Dietrich Voss ) from the off that was typical for films and followed the film plot. Until 1953 all material came from the newsreel. In terms of content, there was a mix of disasters, sport and 'colorful news', politics played a subordinate role. Conversation was paramount.

As a summary of the Tagesschau, the Wochenspiegel was broadcast on Sundays from January 4, 1953 .

1955 to 1970

In 1955 the editorial office was relocated to Hamburg-Lokstedt , where the NDR set up its first television building; the contract with the newsreel expired. Agencies in particular were now providing film images, and Eurovision began exchanging messages in October 1958 . Since October 1, 1956, the Tagesschau broadcast daily from Monday to Saturday; it still consisted only of films. From March 2, 1959, the NDR radio provided a five-minute block of words; Karl-Heinz Köpcke was the first news anchor. The cinematic message became the illustrated word message - that is the form still valid today. "For millions of German citizens, the daily news of German television has become a natural habit," wrote the then ARD chairman Hans Bausch in 1962 on the tenth anniversary of the program, which has also been shown on Sundays since September 1961. "No German television program or series has such a consistently high audience rate as this daily television news service."

Since 1960, the Tagesschau has had its own weather department, which is located in the Hessischer Rundfunk . The first weather forecast was called The Weather of Tomorrow on March 1, 1960. The data are obtained from the German Weather Service . First, Germany was shown on the weather maps within the boundaries of 1937 . With that change, protesting the expellees' associations .

Since the beginning, every Tagesschau broadcast has been introduced with a gong . The tagesschau's signature music, used from 1956 and later modified several times, comes from the composition Hammond-Fantasie by Hans Carste and was arranged by Rudolf Kühn for the radio orchestra. From 1967 onwards there was a legal dispute between the two composers over their share in the work.

1970 to 2000

The Tagesschau has been broadcasting in color since March 29, 1970, the design has been changed and illustrations should clarify the news topics. On the same day, the editors did without the old imperial borders for the weather map.

From January 1972, the blue screen process was used to project changeable images onto the artificial studio background.

From 1976 Dagmar Berghoff appeared as the first Tagesschau spokesperson .

In January 1978 the first Daily Themes broadcast went over the screen. With the new format, ARD established a longer news format in the late evening, which usually lasts 30 minutes. In addition to current events, the program sheds light on the background to political, economic and cultural events. Hanns Joachim Friedrichs , one of the two Tagesthemen moderators since October 1985, was soon “Mister Tagesthemen” and, like Karl-Heinz Köpcke, a trademark for journalistic quality.

On July 25, 1988, the Tagesschau from Hamburg (NDR) was canceled at 8:00 p.m. A warning strike organized by the then radio union RFFU ( Rundfunk-Fernseh-Film-Union ) prevented the broadcast of the program for the first time in the history of ARD. As an alternative, the Tagesschau was produced and broadcast at short notice by Bavarian Broadcasting in Munich. Michael Winter was the spokesperson for this issue. As a justification it said in this broadcast that the Tagesschau was being broadcast “today because of force majeure from Munich”.

In 1992, breakfast television started with daily news programs every half hour. From March 1, 1995, the moderated night magazine replaced the night edition of the Tagesschau. In 1997 the moderated daily news came at five in the afternoon, which was quickly followed by other long issues at 12:00 noon, 2:00 p.m., 3:00 p.m. and 4:00 p.m. From January 1, 2000 to April 19, 2014, the traditional opening fanfare was played with a similar but markedly different melody, in which the last four of the six tones differed from the original version.

2000 to 2014

In 2001, Das Erste closed the night gap with two currently produced Tagesschau programs at around 2:30 a.m. and 4:45 a.m. - Tagesschau became a 24-hour service.

After the new construction of the ARD-aktuell complex on the NDR site in Hamburg-Lokstedt, there were two almost identical studios until 2014. In the first, larger one, the programs for the Erste program were produced as well as the night and weekend editions of the Tagesschau in 100 seconds . The tagesschau24 program was broadcast daily from the second studio . In case of need or emergency, this studio could be used as a replacement for the first studio. If there was an overlap in broadcasting operations, for example if the 8 p.m. edition was postponed in the first one, but had to start on time in the third ARD programs, both studios were in use at the same time.

Text of the waiting screen during an interruption of the Tagesschau live stream on tagesschau.de for "legal reasons" on June 17, 2010.
Transcript: "Brief interruption (this post may not be shown on the Internet for legal reasons)"

At ARD-aktuell - that's the name of the editorial team since 1977 - around 90 editors worked in 2005. You produce Tagesschau issues for Das Erste and the digital channel tagesschau24 , a daily issue of topics, a night magazine from Monday to Friday around midnight or later, and on Sundays the weekly mirror - on a normal working day that's 240 minutes of programming. Special broadcasts for important events are part of the routine; After the broadcast, the programs can be seen on the Internet at tagesschau.de . The 8 p.m. edition can be downloaded there as a podcast format (audio and video). The Tagesschau has also been broadcast as a live stream on tagesschau.de at least since 2005 .

The Tagesschau has been broadcast in 16: 9 since July 1, 2007 . In addition, as part of the new ARD digital strategy, there is a daily news in 100 seconds , which has been available on mobile phones and on the Internet since July 16, 2007. This is updated every hour from 9:00 a.m. to 9:00 p.m. Since February 2008 the news offer of EinsExtra (today tagesschau24 ) has been expanded.

At the end of 2009, a free Tagesschau app for the iPhone and iPod Touch was announced for the first quarter of 2010, which was criticized by the media and politicians. Kai Gniffke , whose conversation with the dpa , in which he announced the app, started the discussion, defended the plans to publish the app in two posts on his blog. Contrary to the plans to publish the Tagesschau app in the first quarter of the year, the offer did not start until December 21, 2010. No additional content should be offered via the app, which is free for the time being, but rather the new mobile offer, according to NDR - Intendant Lutz Marmor provides a contemporary service for the audience. Since 2011 the logo of the Tagesschau app has also been shown in the opening credits. On June 20, 2012, the Tagesschau app won the Grimme Online Award audience award and in October 2012 the Eyes & Ears Award .

On December 31, 2010, the 20,000. 8 pm broadcast of the Tagesschau.

Both the live stream available on the Internet and the version of the daily news that can be accessed as an “online stream” or podcast differ from the television version that was previously broadcast or that was broadcast at the same time. Some posts - especially posts from the sports section - are either completely excluded or a waiting screen is displayed. In this case, the message: "Brief interruption (this post may not be shown on the Internet for legal reasons)". Other contributions will be editorially corrected before being published on the Internet. In this case, the message: "Note: The contribution" XY "was edited later".

The average age of the audience is 61 years (as of 2013).

Since 2014

The current Tagesschau studio has been broadcasting since April 19, 2014 . The central element of the new studio is a 19 meter long, arched media wall, which is played on from the rear with seven projectors . The background is displayed on it and forms a coherent overall picture with both the moderator and the studio. A computer revises distortions in real time.

The production takes place in HD  - beforehand the image was subsequently extrapolated for the broadcast in HD. Two rounded, three-sided moderation tables facing the front, each with two speaker sides, form the studio foreground on a dark wooden floor.

The opening fanfare by the composer Hans Carste was rearranged by Henning Lohner . It now uses the original melody of the Hammond Fantasy again, instead of the modified version that was used from 2000 to 2014. The intro was recorded by Claudia Urbschat-Mingues , the German dubbing voice of Angelina Jolie .

Up to 20 issues of the Tagesschau are broadcast daily from the 320 square meter studio. In addition, the digital news channel tagesschau24 , the Tagesthemen , the Nachtmagazin and, until August 24, 2014, the Wochenspiegel are produced in this studio. The construction costs for the new studio amounted to 23.8 million euros, financed from public contributions .

After the Cologne Higher Regional Court in December 2013 still considered the so-called "three-step test" to be sufficient to ensure that the Tagesschau app was not a press-like product, the 1st Civil Senate of the Federal Court of Justice granted the complainant newspaper publishers' appeal for appeal and rejected it Fall back to the lower court in April 2015. This now has to check again to what extent the content of the app represents a press-like offer and thus would be unfair competition between the public broadcasters. The trade union ver.di regretted the decision against the NDR in a press release.

The Tagesschau in 100 seconds has also been produced in English and Arabic since November 16, 2015 and was available on the Internet. This offer has now been discontinued.

Since April 11, 2016, the 8 p.m. Tagesschau has also been shown on BR television. The reason for this was the popularity of the Tagesschau in the BR broadcasting area. The daily news broadcast on BR, however, has a different weather film.

reception

A graphic illustration of the ratings of several nationally informative German news programs showed the Tagesschau 2012 in first place in terms of audience numbers.
(Viewers in millions)

The Tagesschau main edition is by far the most watched news program on German television. In 2015 it reached an average of 9.11 million viewers on the first, the third program of ARD, on 3sat , Phoenix and Tagesschau24 . The market share of the Tagesschau main edition at 8 p.m. was 32.7 percent in 2015. In 2014 there were 8.9 million viewers, the market share in 2014 was 31.9 percent. In the first, the Tagesschau had an average of around 5 million viewers. In comparison, in 2015, the Today news on ZDF was seen by an average of 3.60 million viewers. In third place in 2015 was RTL currently at 6:45 p.m. with an average of 3.14 million viewers. The Tagesschau thus reached more viewers in the first and simultaneously in several third programs on 3sat, Phoenix and Tagesschau24 than the main news from ZDF, RTL and Sat.1 combined.

When people talk about the daily news, they usually mean the main edition at 8:00 p.m. It still defines the beginning of the main evening program. At the end of the 1990s, u. a. Sat.1 and ProSieben to break with this habit by starting their evening program at 8:00 p.m. After only a few months, both channels returned at the usual time at 8:15 p.m. - viewers were too used to this time. The former RTL boss Helmut Thoma once said the sentence “The Tagesschau is not a broadcast, but pure habit. You can also read it out in Latin. ” The 8 pm edition of the Tagesschau is the only news program in which the speakers visibly read from the paper and do not only use the teleprompter . However, since 2009 numerous passages have been read from the teleprompter in the main edition. According to the official presentation, the “Prompter” only supports the speakers so that they can keep eye contact with their viewers in the first and last seconds of their moderation blocks.

The term “Tagesschau” is protected by trademark law. The taz had to rename its so-called category after it was sued by the ARD (it is now called "prohibited"). The project, which ProSieben messages early 1990s Tagesbild to name, was due to an alleged risk of confusion and exploitation of reputation of the title Tagesschau by the judgment of the Higher Regional Court in Hamburg eliminated in the second instance. In the last instance, however, the ARD was defeated in 2001 before the Federal Court of Justice , which denied any likelihood of confusion. Furthermore, the BGH admitted competitors of the Tagesschau to use a title with the word daily daily for a daily broadcast , since the selection of meaningful titles is limited. The judgment was not used by ProSieben, as it had refrained from the Tagesbild project during the ten-year legal dispute .

After the announcement of a free Tagesschau app in 2009, Axel Springer AG criticized this project in a press release and described such an app as a "distortion of competition": The offer corresponds to that of a daily newspaper with the advantages of the public law framework. This was followed by similar criticism from politicians ( Wolfgang Börnsen , Bernd Neumann and Burkhardt Müller-Sönksen ) and the Association of German Magazine Publishers . The updated customizable app from 2016 has also been criticized again for the same reasons, despite having more video content.

Current issues

Monday - Friday

If the joint information program of ARD and ZDF is produced by ARD in the morning, the first issues will be broadcast every half hour between 05:30 and 08:30 (within the ARD morning magazine ), if the ZDF produces the joint information program, the next first broadcast at 9:00 a.m., followed by another at 12:00 p.m. It is the first extensive program with a length of 15 minutes that also includes a report from the Frankfurt Stock Exchange .

If the ARD produces the midday magazine at 1 p.m., a short daily news overview is broadcast around 1:10 p.m., if the ZDF produces the midday magazine , the next broadcast does not follow until 2 p.m.

Between 2:00 p.m. and 5:00 p.m., further moderated daily news issues will follow every hour .

In addition to the main edition of the evening news at 20:00 then usually follow at 22:15 the issues of the day and usually 0:00 to 1:00 pm (except Fridays) the night magazine as the last detailed broadcast with the news of the day. In the night program, two editions of the Tagesschau will be broadcast in 100 seconds between 01:00 and 05:30 .

broadcast Airtime length Others
Tagesschau (within the ARD morning magazine)Tagesschau (within the ARD morning magazine) 5.30 a.m. - 8.30 a.m. every half hour 3-5 min Alternating weekly with today's Xpress news
daily Newsdaily News 9 am 5 min
Daily news at twelvedaily News 12:00 o'clock 15 minutes first detailed news with a stock market view and a detailed weather forecast , moderated edition
daily Newsdaily News 14:00 clock 10 min moderated edition
Daily news at threedaily News 3:00 p.m. 10 min moderated edition
daily Newsdaily News 4:00 p.m. 10 min moderated edition
Daily news at fivedaily News 17:00 o'clock 15 minutes moderated edition
daily Newsdaily News 8:00 p.m. 15 minutes Main edition , takeover on 3sat , tagesschau24 , BR Fernsehen (fades out at the beginning of the weather forecast and sends its own weather report for Germany as well as a detailed weather report for the Free State of Bavaria), hr-fernsehen , NDR Fernsehen , Phoenix (with sign language), rbb Fernsehen , SWR TV , Radio Bremen TV , SR TV , WDR TV and ARD-alpha
Daily TopicsDaily Topics i. d. R. 10:15 p.m., Fridays 9:45 p.m. 30 min Moderated magazine broadcast with the focus of the day including a news block with a Tagesschau spokesperson
Night magazineNight magazine i. d. Usually 00:00 a.m., night on Tuesday 00:15 a.m. 20 min last moderated magazine broadcast with the topics of the day
daily Newsdaily News between 01:00 am and 05:30 am 2 min two short night editions that resemble the daily news in 100 seconds

Saturday

The first daily news on Saturday will be broadcast at 9:50 a.m., further issues will follow at 12:00 p.m., 12:55 p.m. (usually around 12:52 p.m.), 5:00 p.m. and 5:50 p.m. In the evening, the main edition follows at 8:00 p.m., the topics of the day (mostly at 11:15 p.m.), and two to three editions of the daily news in 100 seconds.

Sunday

On Sunday the first news of the day will be broadcast at 10:00 a.m., followed by an issue at 12:00 p.m. The next daily news starts at 2 p.m., another issue will follow at 6 p.m. All broadcasts up to this point are no longer than five minutes. After the 20 o'clock evening news that follow at 22:45 evening news . In the night program, the daily news is broadcast several times in 100 seconds .

Remarks

The moderated issues of the Tagesschau in the afternoon are only broadcast from Monday to Friday.

Especially on weekends there are always different starting times for the Tagesschau issues in the morning and afternoon.

The 8 p.m. edition of the Tagesschau at the turn of the year is the shortest edition every year, as the Chancellor ’s New Year’s address is broadcast below .

Historical broadcasts

Historical programs are repeated on the tagesschau24 transmitter and some third-party television programs, see Tagesschau before… .

Editors-in-chief of the Tagesschau

Surname from ... to
Svoboda, Martin S.Martin S. Svoboda 1952-1960
Reiche, Hans-JoachimHans-Joachim Reiche 1960-1970
from Mouillard, HartwigHartwig von Mouillard 1970-1977
Gütt, DieterDieter Gütt 1978-1980
Gruber, EdmundEdmund Gruber 1981-1988
Röhl, HenningHenning Röhl 1988-1991
Fuchs, GerhardGerhard Fuchs 1991-1993
Deppendorf, UlrichUlrich Deppendorf 1993-1998
Wabnitz, BernhardBernhard Wabnitz 1999-2005
Gniffke, KaiKai Gniffke 2006 - 08/08/2019
Marcus Bornheim since 08/09/2019

Speakers and moderators

Chief spokesman for the Tagesschau

Surname speaker Chief spokesman since Chief spokesman up
Köpcke, Karl-HeinzKarl-Heinz Koepcke from 1959 1964 Sep 11 1987
Veigel, WernerWerner Veigel from 1966 Sep 12 1987 Jan. 24, 1995
Berghoff, DagmarDagmar Berghoff from 1976 Jan 25, 1995 Dec 31, 1999
Brauner, JoJo Brauner from 1974 Jan. 1, 2000 Oct 9, 2004
Hofer, JanJan Hofer since 1985 Oct 10, 2004 active

Today's speakers for the main edition

Surname Started Main edition
Hofer, JanJan Hofer 1985 since 1985
Riewa, JensJens Riewa 1994 (since 1991 voiceover) since Sept. 6, 1995
Daubner, SusanneSusanne Daubner 1999 since April 14, 1999
Schröder, ThorstenThorsten Schröder 1999 since Sept. 20, 2007
Rakers, JudithJudith Rakers 2005 since March 18, 2008
Zervakis, LindaLinda Zervakis 2010 since May 17, 2013

The speakers for the main edition are scheduled flexibly for other programs, for example on weekends or at night.

Moderated Tagesschau editions

Surname Started comment
Boetzkes, Claus-ErichClaus-Erich Boetzkes January 2, 1997 1995–1997 Nachtmagazin , hosted the main edition of the Tagesschau on September 11, 2001 at 8pm
Holst, SusanneSusanne Holst May 7, 2001 In addition, until 2012 she represented Caren Miosga and Tom Buhrow regularly - over long distances - on the topics of the day
Stichler, SusanneSusanne Stichler (substitute) 2004 since 2013 as a permanent presenter at night magazine
Gerhard, KirstenKirsten Gerhard (representative) 2014 otherwise with tagesschau24 or with the unmoderated issues in the night and in the morning
Paweletz, MikhailMichail Paweletz (Deputy) 2014 otherwise with tagesschau24 or with the unmoderated issues in the night and in the morning

Further speakers for the night, morning and morning editions

Surname Started comment
Vits, AstridAstrid Vits 2004 Night editions of the daily news
Paweletz, MikhailMikhail Pavelets March 11, 2004 Night editions; Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Youzbachi, TarekTarek Youzbachi 2004 Night editions; Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Gerhard, KirstenKirsten Gerhard 2012 Night editions; Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Derkowski, GerritGerrit Derkowski 2012 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Andresen, Jan MalteJan Malte Andresen 2014 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Schünke, AndréAndré Schünke 4th January 2017 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Clerk, ConstantinConstantin Schreiber 19th January 2017 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Kazantzakis, PeterPeter Kazantzakis September 21, 2017 Night editions of the Tagesschau and otherwise off-speaker
Kandler, KarolinKarolin Kandler April 8, 2018 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Sen, Julia-NiharikaJulia-Niharika Sen April 14, 2018 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24
Baudach, RalphRalph Baudach March 8, 2019 Night editions of the daily news
Berendonk, TimTim Berendonk June 15, 2019 Tagesschau issues in the morning and on the weekend; otherwise at tagesschau24

Speaker

Surname Started Exit
Kazantzakis, PeterPeter Kazantzakis 1995 active
Juergensen, SilkeSilke Juergensen 2001 active
Rücker, AlfredAlfred Rücker 2011 active
Henn, ChristophChristoph Henn 1959 1959
Daniel, HansHans Daniel 1953 2000
Wander, FabianFabian Wander 1962 1975
Hahn, WolfgangWolfgang Hahn 1971 1973
Timmermann, GerdGerd Timmermann 1974 1974
Hopf, Georg vonGeorg Hopf 1975 Apr 12, 1985
Huebner, NikolaiNikolai Huebner 1982 March 31, 2012
Heyne, Hans-StefanHans-Stefan Heyne 1985 Dec 31, 2011
Coelln, CarstenCarsten Coelln 1990 1992
Lachmann, AlbrechtAlbrecht Lachmann † 1992 1993
Peter Bieringer 1998 1999
Choice, KilianKilian choice 2000 2002

Weather forecasters

Surname Started Exit
Anja Ellermann 1996
Heike Nocker-Bayer
Scherbeing, Hans-JoachimHans-Joachim Schorbening 1993
Sievert, Hans-HelmutHans-Helmut Sievert
Dieter Voss
Thumb, MartinMartin Daume active
Pütz, JoachimJoachim Puetz 1997 active
Rossi, WolfgangWolfgang Rossi 1999 active
Schiebelhuth, StefanStefan Schiebelhuth 1989 active

Former speakers and moderators

Surname Started Exit activity
Voss, Cay DietrichCay Dietrich Voss 1952 1962 speaker
Wonderful, ClausClaus Wunderlich † 1959 1962 speaker
Sallwitz, Diether vonDiether von Sallwitz 1959 1963 speaker
Thon, MartinMartin Thon † 1959 1964 speaker
Köpcke, Karl-HeinzKarl-Heinz Köpcke March 2, 1959 Sep 11 1987 Speaker, also main edition
Land of Glory, SiegmarSiegmar Land of Glory † 1960 1963 speaker
Butcher, KarlKarl Fleischer 1960 May 27, 1994 Speaker, also main edition
Schmidt, ManfredManfred Schmidt † 1962 1964 speaker
Schmidt, ManfredGerd Ribatis 1963 1963 speaker
Stöck, WilhelmWilhelm Stöck 1965 23 Sep 1984 Speaker, also main edition
Veigel, WernerWerner Veigel 1966 Jan. 24, 1995 (last broadcast on Dec. 6, 1994) Speaker, also main edition
Wieben, WilhelmWilhelm Wieben 1966 June 29, 1998 (last broadcast on June 24, 1998) Speaker, also main edition
Dombrowski, LotharLothar Dombrowski 1967 1974 Speaker, also main edition
Wiatrek, GünterGünter Wiatrek 1974 1975 Speaker, also main edition
Brauner, JoJo Brauner 1974 (appeared as a guest Apr. 21, 2008) Oct 9, 2004 (appeared as a guest Apr 21, 2008) Speaker, also main edition
Hopf, GeorgGeorg Hopf 1975 Apr 12, 1985 speaker
Berghoff, DagmarDagmar Berghoff June 16, 1976 (appeared as a guest June 16, 2016) Dec. 31, 1999 (appeared as a guest Jun. 16, 2016) Speaker, also main edition
Teubner, HarryHarry Teubner 1978 1980 speaker
Eckert, KlausKlaus Eckert 1978 1983 Speaker, also main edition
Brockmann-Marten, ElfiElfi Marten-Brockmann 1981 1984 Spokeswoman
Witte, DanielaDaniela Witte 1985 Jun 11, 1987 Speaker, also main edition
Ellen Arnhold 1987 March 29, 2015 Speaker, also main edition
Schröder, RobertRobert Schröder Feb. 17, 1988 Feb. 26, 1989 speaker
Winter, MichaelMichael Winter Jul 25, 1988 Jul 25, 1988 Spokesman for the Tagesschau from Munich (because of a strike in Hamburg)
Laake, FranzFranz Laake 1988 1993 speaker
Herman, EvaEva Herman 1988 Aug 24, 2006 Speaker, also main edition
Stahnke, SusanSusan Stahnke 1992 January 1999 (last broadcast on November 29, 1998) Speaker, also main edition
Bauer, GabiGabi Bauer 1997 1997 Moderator of the afternoon editions
Bergmann, InaIna Bergmann 1997 2001 Moderator of the afternoon editions
Bator, MarcMarc Bator 2000 Apr. 27, 2013 Speaker, also main edition
Thin forest, LauraLaura Dünnwald 2001 Jul 16, 2007 Speaker, also main edition
Juergensen, SilkeSilke Juergensen 2001 2005 Spokeswoman. Since then (as of 2019) voiceover speaker
Hamann, CarolineCaroline Hamann-Winkelmann Feb 19, 2007 Jun 9, 2007 Speaker, also main edition
Dohnau, ChristineChristine Dohnau 2007 2009 Spokeswoman
Check it out, KatrinKatrin Prüfig 2012 March 31, 2014 Moderator at tagesschau24, speaker
from Stosch, SimoneSimone von Stosch 2012 2015 Moderator at tagesschau24, speaker
Petry, KerstinKerstin Petry 2012 2016 Moderator at tagesschau24, speaker
to the mills, KristinaKristina zur Mühlen 2012 2016 Moderator at tagesschau24, speaker
Delling, IsabelleIsabelle Delling 2013 2016 Moderator at tagesschau24, speaker
Maihoff, CharlotteCharlotte Maihoff 2014 5th Aug 2017 Moderator at tagesschau24, speaker
Böttcher, InaIna Böttcher 2012 Dec 18, 2017 Moderator at tagesschau24, speaker
Sven Lorig Jun 24, 2016 Jun 24, 2016 speaker
Tent, FlorianFlorian tent April 5, 2018 23 Oct 2018 speaker

Sign language interpreter for the Tagesschau

Surname Started Exit
Grombelka, RafaelRafael Grombelka active
Titmouse, MagdalenaMagdalena Meisen 1997 active
Krumpen, MonikaMonika Krumpen active
Blatz, BastienneBastienne Blatz active

Awards

  • 1987: Golden Camera Best TV Lady 1st place for Dagmar Berghoff
  • 1997: Golden Cable Audience Award in silver for the best news program
  • 2000: German Comedy Prize Special prize for involuntary comedy
  • 2003: Bavarian Film Prize Special prize for the editorial team in 50 years
  • 2012: Grimme Online Award for the “Tagesschau” app
  • 2014: 1st prize of the International Eyes & Ears Awards for the new ARD-aktuell and Tagesschau studio in the category of best studio design / set design / production design
  • 2014: 1st prize of the International Eyes & Ears Awards for the graphics and animations by ARD-aktuell in the category of best information or news design
  • 2016: 2nd prize of the International Eyes & Ears Awards for the “Tagesschau” on Instagram in the category of best information or news design

Others

  • The theme tune of the program comes from the composition Hammond-Fantasie by the film musician Hans Carste , which he wrote while a Soviet prisoner of war. The jazz clarinetist Rolf Kühn arranged the piece and had it recorded by a radio orchestra for the Tagesschau in 1956. The melody was re-orchestrated in 1994, 1997 and 2005 in keeping with the times. Another revision was planned for 2012. Following objections from the composer's widow to the revised version and due to technical problems, the 2005 version was still used until April 19, 2014. Since April 19, 2014, a version has been used that is very much based on the original melody. There is another, slightly shorter variant that is used when, for once, the news does not start with the greeting of the speaker but with pictures.
  • On December 26, 2012, the Tagesschau celebrated its 60th birthday. At the same time, a new news studio was to be put into operation. Due to technical problems this date could not be kept. Instead, the new studio went into operation on April 19, 2014.
  • As the best-known German news program, the Tagesschau has been parodied several times by comedians . On the occasion of its 60th anniversary it was possible to vote on the most popular ones on the Internet. The parodies by Loriot , Rudi Carrell and Otto Waalkes took the places 1–3.
  • On March 13, 2013, the main edition of the Tagesschau reported from 8 p.m. on the papal election in Rome . Due to the current events, there was a direct broadcast from St. Peter's Square . During the course of the broadcast, the Archbishop of Buenos Aires , Jorge Mario Bergoglio , was introduced to the public as the new Pope . This was followed by more news of the day in the Tagesschau edition, so that the broadcast time was around 48 minutes in total.
  • On the 25th anniversary of the fall of the wall , November 9, 2014, the Twitter account of the Tagesschau did not send any current news from 9 a.m., but repeated the events of November 9, 1989 under the hashtag #mauerfall in real time. On this occasion, the logo in the profile picture was replaced by a corresponding logo from 1989.
  • On January 3, 2016, Judith Rakers took on a role in the Hamburg crime scene Purgatory , in which she moderated the daily news while a hostage-taking took place.
  • On July 22, 2016, the main edition of the evening news reported from 20 clock on the attack in Munich . The output took 1 hour and 14 minutes until Thomas Roth took over with the daily topics.
  • The cost of a Tagesschau edition was put at 27,000 euros in 2017.
  • The duration of contributions for the broadcast is 1:30 minutes.
  • On March 14, 2019, Jan Hofer had to cancel the main edition of the Tagesschau shortly before the end of the program for health reasons.

Criticism and quality management

As the most watched news program, the Tagesschau was also the subject of media-critical presentations. The first critical presentations appeared as early as the 1970s, when the Tagesschau was attested in six “empirical theses” that it made it difficult to identify complex problem contexts, that “transparent” information was preferred for the media, that socio-political issues and criticism were only poorly represented, and that there was one strong "governmental" component and the respective government is favored over the opposition.

From 2007, the criticism in the media and letters increased until it reached its peak in December 2016 due to the lack of reporting in the criminal case Maria L. and the criminal case in Kandel 2017, which was subsequently made up . Criticisms were initially the allegedly unsuitable broadcast format, which did not allow a well-founded presentation, deficiencies in the linguistic communication, poor journalistic quality and the alleged instrumentalisation, tabloidization and lack of perspective of the news.

The loyalty to the factual news format, which was even able to assert itself against the strongly boulevardizing tendencies of private programs, is positively highlighted.

The ARD studio usually qualified individual allegations as being completely or partially unjustified. The broadcast format and style were justified, among other things, with the orientation towards the audience, the popularity of the program and the need for compressed transmission of selected political messages.

To respond to the many critical letters and comments, ARD employs nine employees and parts of the social media editorial team. From 2017, a quality manager will accompany the news operation, also due to the increased number of complaints with the Broadcasting Council .

In June 2014, the ARD program advisory board criticized ARD 's reporting on the Ukraine conflict between December 2013 and June 2014. The reporting was "not sufficiently differentiated" and "sometimes gave the impression of bias". The contents are also "tending towards Russia and the Russian positions". Among other things, the negotiations on the Association Agreement , the political and strategic intentions of NATO , the constitutional conformity of the deposition of Yanukovych and the international legal status of Crimea were inadequately explained. The editor-in-chief of ARD Thomas Baumann rejected the criticism. In their entirety, the programs in the first would “differentiate the situation in Ukraine and the causes of the crisis and address them from different aspects […].” According to Spiegel , “Form and sharpness of criticism” “are unprecedented in the history of ARD ". Benjamin Bidder relativized the statements of the summary of the minutes of the meeting launched by telepolis . This is "formulated much more carefully."

In August 2020, the editor-in-chief of "ARD-aktuell" admitted errors in the reporting on the explosion in the port of Beirut . Both the "Tagesschau" and the "Tagesthemen" dealt with a new Corona concept of the German Football League (DFL) as a "lead topic" on the evening of the accident , instead of reporting on the event in Lebanon.

Studies and Monographs

Objective, informative format retained since 1960

Overall, the Tagesschau is certified to have remained true to the factual, informative format since 1960. With this, the Tagesschau had so much success with the audience compared to the news of the private broadcasters that even this would have come closer to the style of the Tagesschau again. To a small extent, “ boulevardizing ” elements from the “human touch area” (celebrities and lifestyle, misfortune and crime) found their way into the public news broadcasts .

Ulrich Schmitz 'long-term study (1990)

The linguist Ulrich Schmitz from the University of Duisburg-Essen examined the language of the Tagesschau in a long-term study in 1990 and came to the conclusion that the linguistic formulas of the Tagesschau had been repeated for many years and that this uniformity was the reason for their popularity. The Tagesschau as a kind of “ postmodern concierge ” “gives the viewers consolation through its linguistic continuity.” It gives the secure feeling that all events in the world can be explained. With its form of presentation, the Tagesschau had found an audience "... that listens without being able to remember and understand". She creates, according to Schmitz, taking up a quote from Enzensberger, “'fictitious satisfaction of the need for meaning' (Enzensberger)”.

Gewis Institute and SZ on the form of language (2008)

According to a study by the Gewis Institute in 2008, only 12 percent of the viewers understood every word and every message in the news. According to the result of a survey by the Süddeutsche Zeitung , the problem is not the lack of intelligibility of the language as such, but its density, which overburdens the viewer. According to the Federal Agency for Civic Education 2012, "it has been a problem since the 1960s that only a small proportion of reports (between 20 and 40 percent) can still be named by viewers immediately after the broadcast from memory." This raises the question of the importance that the news really has for the orientation of people. "Only a small proportion of the reports (between 20 and 40 percent) can be named by viewers from memory immediately after the broadcast."

Otto Brenner Study on Business Journalism (2010)

The study by the Otto Brenner Foundation by Hans-Jürgen Arlt and Wolfgang Storz from March 2010 on the subject of "Business Journalism in Crisis - On the Mass Media Dealing with Financial Market Policy" examined, among other things, the working methods of the ARD from spring 1999 to autumn 2009 Formats the ARD formats Tagesschau and Tagesthemen . The study comes to the conclusion that - in contrast to the leading print media - they failed not only in terms of their craftsmanship (as in previous years), but also when faced with the substantive challenges of reporting on the crisis itself. The editorial team worked “poorly in terms of perspectives”, the focus was on the officially most important actors: representatives of the German government first of all, bank representatives, a few academics and their points of view. The study comes to a harsh assessment: "This is a narrowing of perspective with an enormous loss of reality, which can be classified as a serious journalistic error."

The ARD was also accused at times of exercising the New Social Market Economy initiative too large and covert influence on broadcasts of the ARD.

Walter von Rossum's accusation of "certificate of objectivity" (2007)

In 2007, Walter van Rossum presented the allegedly purely informative service as a myth and complained about the alleged adoption of trivial, predigested information. He also represented the thesis of a kind of “voluntary synchronization of the media”. The mechanisms of homogenizing opinions at ARD-aktuell are not based on specifications, but are the result of "daily fine-tuning" in conferences and meetings in which the language rules for current topics are developed. It is about a "semblance of objectivity, which is to be achieved through the greatest possible rapprochement with the political center." According to Nils Klawitter in Der Spiegel, Rossum is in the public service news bastion with an almost autistic narrative ritual. What remains is a "stereotypical preparation of pseudo-news that degrades the viewer to an onlooker and in the end conceals everything in a subtle incomprehensibility." Marco Bertolaso , the head of Deutschlandfunk news, criticized Rossum's presentation and the too narrow database (one broadcast day). In her review in Die Zeit , Insa Wilke, like the reviewer for Spiegel, came to the conclusion that Rossum's criticism was polemically exaggerated, but that he succinctly described the use of “blind images” that reproduced stereotypes without any gain in knowledge.

See also

literature

Web links

Commons : Tagesschau  - collection of pictures, videos and audio files

Individual evidence

  1. ABC of ARD: Tagesschau. Retrieved May 30, 2010 .
  2. a b tagesschau.de: How to use the media on tagesschau.de . Retrieved June 19, 2010.
  3. ^ Obituary for Svoboda. In: Der Spiegel , January 20, 1992.
  4. a b c ndr.de
  5. the news program that the NWDR had broadcast the day before in the program for Berlin was not called Tagesschau [1]
  6. On the first days of broadcast, the NWDR program was still divided into three parts (one each for the north, one for the west and one for Berlin)
  7. http://www.fernsehserien.de/tagesschau Details of the daily news itself
  8. Information from the NDR
  9. tvprogramme.net
  10. a b c bpb.de
  11. a b Manfred Muckenhaupt: TV news yesterday and today . Gunter Narr Verlag, 2000, ISBN 3-8233-5214-8 , p. 41– ( limited preview in Google Book search).
  12. ^ Nea Matzen, Christian Radler: Die Tagesschau. To the story of a news program. UVK, Konstanz 2009, ISBN 978-3-86764-143-2 , p. 64.
  13. 50 years of the “Tagesschau” weather card from Frankfurt. , Radio: Reported February 23, 2010.
  14. Cornelia Wystrichowski: 50 years ago the “Tagesschau” introduced the weather map , on: tagblatt.de , February 27, 2010, accessed on February 9, 2013.
  15. ^ Augsburger Allgemeine , March 29, 2010, section Das Datum
  16. Everything in a jiffy . In: Der Spiegel . No. 31 , 1988 ( online ).
  17. Recording of the broadcast
  18. ^ Dominik Schöneberg: Television on the Internet: ARD streaming offers . October 16, 2005. Retrieved June 19, 2010.
  19. ARD decides on strategy for the digital media world . ( Memento from March 19, 2013 in the Internet Archive ) ard.de, June 19, 2007.
  20. Springer sees distortion of competition in the “Tagesschau” app . heise.de, accessed on December 31, 2009.
  21. Tagesschau App ( memento from January 2, 2010 in the Internet Archive ) blog.tagesschau.de, accessed on December 31, 2009; unfortunately had to be "depublished" in the meantime.
  22. Tagesschau App again ( memento from February 9, 2010 in the Internet Archive ) blog.tagesschau.de, accessed on December 31, 2009; unfortunately had to be "depublished" in the meantime.
  23. Anja Janotta: The Tagesschau's iPhone app goes online. December 20, 2010, accessed December 21, 2010 .
  24. Lifelike and relevant topics - audience award for the Tagesschau app. In: Grimme Institute . Archived from the original on June 24, 2012 ; Retrieved June 20, 2012 .
  25. Tagesschau app honored with Eyes & Ears Award. ( Memento from March 19, 2013 in the Internet Archive ) In: tagesschau.de. October 26, 2012.
  26. ↑ Daily news interruption for legal reasons
  27. tagesschau.de. August 20, 2011, accessed August 21, 2011 .
  28. Carolin Emcke : Every day evening . In: Zeitmagazin . No. 26 , June 20, 2013, p. 22-32 ( online ).
  29. New Tagesschau-Studio starts operations on Easter Saturday 2014. ( Memento from April 18, 2014 in the Internet Archive ) on tagesschau.de , April 15, 2014. Retrieved on April 18, 2014.
  30. FAQ: Why does Tagesschau need a new studio?
  31. "With the German voice of Angelina Jolie" , Der Tagesspiegel, accessed on May 3, 2014.
  32. "Wochenspiegel" is discontinued after 61 years on dwdl.de , July 2, 2014. Accessed September 22, 2014.
  33. New Tagesschau Studio: Costs of 24 million euros , Spiegel Online , April 15, 2014, accessed on April 18, 2014.
  34. Tagesschau: judgment of the OLG Cologne - lawsuit against Tagesschau app rejected
  35. ^ T-Online: BGH judgment - publishers successful in the dispute over the Tagesschau app
  36. ver.di regrets the judgment of the Federal Court of Justice on the Tagesschau app
  37. tagesschau in English and Arabic , tagesschau.de, November 16, 2015.
  38. http://www.br.de/unternehmen/inhalt/rundfunkrat/br-fernsehen-neues-programmschema-104.html
  39. Tagesschau is also ahead in 2015 , digitalfernsehen.de, accessed on January 1, 2016.
  40. NDR is celebrating rising daily news ratings , accessed on January 1, 2016.
  41. The mother of all news programs . Stern.de from December 16, 2002.
  42. Serious in all eternity . In: Berliner Zeitung . December 28, 2010.
  43. Press release of the BGH on the daily picture litigation
  44. ↑ Distortion of competition through the ARD's free electronic newspaper . axelspringer.de, accessed on December 31, 2009.
  45. Fee-financed free app from ARD harms publishers . ( Memento from February 26, 2010 in the Internet Archive ) vdz.de, accessed on December 31, 2009.
  46. ^ Minister of State for Culture criticizes ARD smartphone apps . heise.de, accessed on December 31, 2009.
  47. Politicians criticize the planned Tagesschau app . heise.de, accessed on December 31, 2009.
  48. Alexander Becker: “Legal assessment does not change”: BDZV also sees the new “Tagesschau” app critically ›Meedia. December 14, 2016, accessed December 17, 2016 .
  49. After six years and 10.7 million downloads: “Tagesschau” presents a completely redesigned news app. December 14, 2016, accessed December 17, 2016 .
  50. intern.tagesschau: André Schünke , accessed on July 11, 2017.
  51. “Tagesschau” revises fanfare. In: New Westphalian . September 11, 2012 (accessed September 11, 2012).
  52. ^ "Tagesschau": New dispute over the theme song. In: Der Tagesspiegel . February 9, 2013.
  53. "Tagesschau": ARD varies the Tagesschaumelody. In: Rheinische Post . May 2, 2014.
  54. New «Tagesschau» studio keeps waiting. on: quotenmeter.de , March 3, 2013.
  55. It's 8 p.m. - your highlights from 60 years of news. NDR broadcast on January 1, 2013.
  56. freitag.de: You won't get away like this
  57. Crime scene shocks with hostage-taking in the Tagesschau studio. In: BZ Berlin . January 3, 2016, accessed September 10, 2019 .
  58. Our Tagesschau special about the events in Munich . Tagesschau (Facebook). July 22, 2016. Accessed December 23, 2018.
  59. Markus Brauck, Hauke ​​Goos, Isabell Hülsen , Alexander Kühn: image disturbance . In: Der Spiegel . No. 41 , 2017, p. 10–16 ( online - October 7, 2017 ).
  60. After collapse on TV: Jan Hofer posts Instagram photo, fans are worried again. In: MSN . January 3, 2016, accessed September 10, 2019 .
  61. Ralf Zoll: Manipulation of opinion formation: To the problem of the created public . Springer-Verlag, 2013, ISBN 978-3-322-88712-2 , pp. 111 ff . ( limited preview in Google Book search).
  62. http://www.dwdl.de/nachrichten/59049/mord_in_freiburg_tagesschau_verteidigt_newsverzicht/
  63. http://www.stern.de/kultur/tv/tagesschau-ignoriert-festnahme-nach-mord-an-studentin-in-freiburg-7224324.html
  64. Christopher Stolzenberg: Language in the Tagesschau - The incomprehensible ritual. In: Sueddeutsche.de. December 13, 2008, accessed March 12, 2015 .
  65. Ulrich Wickert: Wickert criticizes news - why are the critics so mild? In: faz.net. November 19, 2009, accessed March 12, 2015 .
  66. ^ Colleagues scolding: ARD man Fröhder castigates "Tagesschau" and "Tagesthemen" , Spiegel Online, accessed on February 6, 2015.
  67. Summary of the study: Hans-Jürgen Arlt, Wolfgang Storz: “Business Journalism in the Crisis - On the Mass Media Dealing with Financial Market Policy” ( Memento of August 21, 2016 in the Internet Archive ), Otto Brenner Foundation . Retrieved December 18, 2016.
  68. Marcus Klöckner: "Stay balanced with ARD". In: Telepolis. Retrieved December 17, 2016 .
  69. ^ Editor CHIP / DPA: Strong criticism of the "Tagesschau": Now the ARD is drawing conclusions . In: CHIP Online . December 6, 2016 ( chip.de [accessed December 16, 2016]).
  70. Marcus Klöckner: Gniffke: "We are the market leader when it comes to the quantity of audience criticism". In: Telepolis. Retrieved December 16, 2016 .
  71. a b Does the ARD report too critical of Russia? , Handelsblatt, September 18, 2014.
  72. Minutes of the 81st meeting of the rbb-Rundfunkrat RBB-Rundfunkrat, October 2014.
  73. Summary of the minutes of the Policy Board (pdf) prepared by telepolis published
  74. ^ SPIEGEL ONLINE, Hamburg Germany: Dispute over Ukraine reports: Program Advisory Board accuses ARD of "anti-Russian tendencies". In: SPIEGEL ONLINE. Retrieved December 17, 2016 .
  75. ^ Benjamin Bidder: Program Advisory Board accuses ARD of "anti-Russian tendencies". In: Spiegel Online. September 23, 2014, accessed November 29, 2014 .
  76. Victor Sattler: ARD self-criticism after Beirut: "It was a journalistic misjudgment" . In: FAZ.NET . ISSN  0174-4909 ( faz.net [accessed August 6, 2020]).
  77. "But the news programs of the commercial broadcasters in particular did not succeed in undermining the undisputed position of the" Tagesschau "as the leading German news program. A campaign by RTL and Sat.1, the" Tagesschau "after 2000, stole the majority of viewers by making the news tabloid , was unsuccessful, and the commercial news programs were once again approaching public news presentation. Even though RTL has now achieved a consistently larger market share, a large proportion of the audience continues to prefer information through the news broadcasts of the public broadcasters. " Quoted from "Infotainment und Boulevardisierung" from August 30, 2012, accessed on February 12, 2016
  78. bpb.de "At the same time, the change in the topic structure of television information did not stop at public television. In the 1990s, there were more and more programs offering information on topics from the so-called human touch area (Prominenz and lifestyle, misfortune and crime). Even in "time-honored" and supposedly serious news programs like "Tagesthemen" or "heute", news from the "celebrity world" is presented (see "Convergence in news programs"). " (Emphasis given by me, Gabel1960) "The development of new broadcast formats such as tabloid, celebrity or lifestyle magazines also stood for infotainment. Often characterized by sensational reports, personal blows of fate, violence, sex and catastrophes became the topic. The focus was mostly directed to the "world of stars and celebrities". "
  79. ^ In general: Jacob Leidenberger: tabloidization of television news: a content analysis of German and French main news programs. Springer-Verlag, 2014, ISBN 978-3-658-08094-5
  80. a b Christopher Stolzenberg: Language in the Tagesschau - The incomprehensible ritual. In: Sueddeutsche.de. December 13, 2008, accessed March 12, 2015 .
  81. ^ Ulrich Schmitz: Postmoderne Concierge: The "Tagesschau": Words and worldview of the television news . In: originally habilitation thesis 1989, University - Comprehensive University - Duisburg . Westdeutscher Verlag GmbH 1990, 383 pages, Opladen 1990, ISBN 3-663-06747-5 .
  82. ^ Christian Enzensberger: Literature and Interest. A political aesthetic with two examples from English literature. Vol 1 theory. Munich 1977, p. 61, quoted from Ulrich Schmitz, op. Cit., P. 277 My reproduction is a quotation within a quotation.
  83. DOSSIER German television history in East and West. TV news broadcasts, August 30, 2012, accessed on December 21, 2016 bpb.dehttp: //www.bpb.de/gesellschaft/medien/deutsche-fernsehgeschichte-in-ost-und-west/142884/fernseh-nachrichtensendung
  84. "Business Journalism in the Crisis - On the Mass Media Dealing with Financial Market Policy" ( Memento from August 21, 2016 in the Internet Archive ) Summary of the study on otto-brenner-stiftung.de
  85. taz.de
  86. The daily show. How to make the world incomprehensible in 15 minutes. Kiepenheuer & Witsch, Cologne 2007, ISBN 978-3-462-03951-1 .
  87. Interview with Walter van Rossum about the daily show on all channels , accessed on January 15, 2015.
  88. Nils Klawitter: Criticism of the "Tagesschau": Where the viewer is only an onlooker . In: Spiegel Online . September 30, 2007 ( spiegel.de [accessed March 2, 2019]).
  89. Walter van Rossum: POLITICAL FEATURE Die Tagesshow or Die Welt in 15 Minuten from Deutschlandfunk on July 10, 2007, accessed on January 15, 2015.
  90. ^ Insa Wilke: Continuous sprinkling - Walter van Rossum criticizes the news broadcasts heavily. In: spiegel.de. May 15, 2008, accessed March 12, 2015 .
  91. Insa Wilke: television: permanent sprinkling . In: The time . May 8, 2008, ISSN  0044-2070 ( zeit.de [accessed March 2, 2019]).
  92. Book of the month: The power at eight - Daniela Dahn. Retrieved November 18, 2017 .
  93. Criticism of the Tagesschau. Where the audience is only an onlooker. In: Spiegel Online . September 30, 2007.
  94. The 15 minutes. ( Memento of June 8, 2010 in the Internet Archive ) Review. In: The Parliament . 9/2009.