The daily newspaper

from Wikipedia, the free encyclopedia
The daily newspaper
Logo of Die Tageszeitung
description daily newspaper
language German
publishing company taz Verlags- und Vertriebs GmbH ( Germany )
Headquarters Berlin
First edition September 22, 1978
Frequency of publication Monday to Saturday
Sold edition 51,563 copies
( IVW 2/2020, Mon-Sat)
Range 0.24 million readers
( MA 2019 II )
Editor-in-chief Barbara Young
editor Taz, the daily newspaper Verlagsgenossenschaft eG
executive Director Andreas Marggraf
Web link
Article archive taz archive
ISSN (print)
ISSN (online)

The daily newspaper (mostly short taz, own spelling mostly taz, the daily newspaper ) is a national German daily newspaper . It was in 1978 after the Tunix Congress in West Berlin as an alternative , self-governing founded project and by the end of 1992 club Friends of the alternative newspaper published. Since then, taz, the daily newspaper publishing cooperative, has been the publisher of the newspaper , taz, which was specially founded to maintain publishing independence in an existential crisis .

Barbara Junge and Ulrike Winkelmann have been editor-in-chief with equal rights since August 1, 2020, and Katrin Gottschalk is deputy editor-in-chief. This means that taz is editorially led by a pair of women. Ulrike Winkelmann and Barbara Junge have been appointed new editors-in-chief by the cooperative. Katrin Gottschalk is to remain deputy editor-in-chief and head of digital.

Andreas Bull and Andreas Marggraf have been managing directors with equal rights since the beginning of 2020. Since the beginning of June 2020, taz has again been run by a three-person management team with Aline Lüllmann.

The political profile of the taz is described as green - left , alternative left and critical of the system .


The taz , founded in 1978, is available nationwide and has been published every working day since April 17, 1979 (from Monday to Saturday). It appears in the so-called Berlin format . This makes it somewhat smaller than most of the other large national newspapers that appear in the North German format . Since April 18, 2009, the sonntaz has appeared as a supplement in the Saturday edition. This new format went hand in hand with the introduction of the weekend subscription. In April 2013, the sonntaz was renamed taz on the weekend . In 2014, the Saturday edition of the daily newspaper and the weekend supplement finally merged into one product.

In addition to the print edition, the newspaper is also offered in digital form as an electronic newspaper . The monthly subscription of the e-paper is available via e-mail and download in the formats MOBI , EPUB (without digital rights management ), PDF , HTML and TXT (in plain text). There is an app for Apple and Android operating systems for use on smartphones and tablets . Individual issues are offered in the electronic kiosk in PDF, EPUB and mobipocket formats. In the fourth quarter of 2010, taz still had 2,508 ePaper subscriptions. This number rose to 10,834 subscriptions in the 4th quarter of 2019. A total of 16,330 ePapers were sold in the 4th quarter of 2019.

Currently (2019/2020) the taz is in a process of transformation towards a modern, digitally-based newspaper.


The taz , like most German newspapers in recent years to rest lost. The circulation sold has decreased by an average of 1.3% per year over the past 10 years. Compared to the third quarter of 2018, the total circulation (falling paper / increasing digitally) fell by 1.0% in the third quarter of 2019. It is currently 51,563 copies. The share of subscriptions in the circulation sold is 78.3 percent.

In 2018, the management considered discontinuing the daily print edition due to the "fundamental structural change" in the media landscape.

Development of the number of copies sold
Development of the number of subscribers

Regional editions

The daily newspaper is based in Rudi-Dutschke-Straße in the Berlin district of Kreuzberg until October 2018

The taz has been appearing with a Berlin regional section since November 4, 1980 . Today this is also part of the editions distributed in the East German federal states. There is also the North regional edition for the federal states of Bremen, Hamburg, Lower Saxony and Schleswig-Holstein. More specialized regional editions , such as the münster taz , taz ruhr or separate editions for Bremen and Hamburg, have been absorbed into the large regional editions after lengthy discussions, mainly for cost reasons. In addition to the jacket newspaper, taz nord comprises three pages of a general regional section and a page that changes over to the states of Bremen and Hamburg. The taz ePaper contains both the Berlin regional section and that of the north regional edition.

The taz nrw , which emerged from the regional editions taz Cologne and taz Ruhr , appeared for the last time on July 4, 2007 for financial reasons after a failed rescue campaign.

Pricing structure

The daily newspaper provides the regular subscription price three different stages in a so-called "Soli-price system" on. The subscribers themselves choose what price they pay. In addition, the “soli price system” also applies to digital subscriptions as e-papers.

In addition, there are other limited subscription options at fixed prices. Special campaigns on important political events included a “new election subscription” for the 2005 Bundestag election , in which the election outcome was intended to influence the subscription price. For the Bavarian state elections in late September 2008 promoted the taz with the promise of new subscribers for each percent that the election results of the CSU would remain below 50 percent of the vote, the taz to provide one month free.

Side dishes

All subscriptions include the German edition of the French monthly newspaper Le Monde diplomatique .

A 4-page print edition of the Stuttgart Internet newspaper Context: Wochenzeitung appears in the weekend .

Perşembe was a bilingual German and Turkish weekly newspaper that has beenadded tothe taz every Thursday since 2000. Perşembe means Thursday in Turkish (and also in Kurdish). The editor in charge of the eight-page sheet was Ömer Erzeren . The much-praised experiment was discontinued after a while.

Reader surveys

The German communication and media scientist Bernd Blöbaum leads since 1993 scientific surveys the readers and readers of the taz through to "the one soul to explore 'taz readership".

Since May 12, 1995, the taz has put some of its content on the Internet and lets users decide whether to pay for it. When you click on an article (for the first time), a pop-up window appears with the options “YES, I WANT”, “Just not / continue reading” and “Already at it!”.

All articles from the last twelve months are freely available. Older articles are available in the online archive, which contains all taz editions from September 1, 1986 up to the current edition as well as all texts from the German-language edition of Le Monde diplomatique since May 1995. A fee is required for researching and using the online archive Registration required. The use of the entire electronic archive is possible from a monthly flat rate of five euros.

While the page impressions for at the beginning of the IVW -checked census in October 2001 were still around 200,000, on November 8, 2010, as part of the live reporting on the Castor protests, for the first time on, 1 .5 million page impressions recorded. In March 2011 on to a new monthly high of over 6 million unique visitors and 17.1 million page views recorded.

Ute Zauft and Malte Göbel have been running the department since May 2018.

Taz I pay (tzi)

On 9 April 2011 for the online service voluntary payment option taz.zahl I no classic created. (Tzi) Tzi's payment barrier (paywall closely.). You can continue to use the content free of charge, but you can voluntarily pay any amount for the entire website or for individual articles.

Cell phone payment , PayPal , Bitcoin , direct debit , flattr , credit card or bank transfer are offered as payment methods . The amount and payment method can be determined by clicking on the corresponding symbol at the end of a contribution. On the first day, with 386 payments, 1,963 euros were received. The taz announced that it would provide more financial transparency in the course of the campaign. In an article on the campaign, the former Taz-Online boss Matthias Urbach cites the further source of funding for the online offer in addition to advertisements, the promotion of independent journalism and the replacement of “ free culture on the Internet” as reasons for introducing this payment option a "fairness culture" and offering an alternative to so-called "paywalls" and buying an entire newspaper if a reader only wants to read a single article. In October 2014, Taz passed the € 300,000 mark in revenue with this model that it has been able to generate since its launch in 2011. In July 2018, more than 80,000 euros were collected in one month for the first time; In total there were 13,252 readers who voluntarily paid for the taz's free online service. In January 2019, 15,570 supporters used the tzi payment option and generated income of more than 100,000 euros per month. At the beginning of April 2020, the limit of 20,000 participants was exceeded.


On there is a blog platform . On this, Taz authors and followers write what is personally important to them.

taz gazete

taz gazete is a Turkish-German internet portal that went online on January 19, 2017, the 10th anniversary of Hrant Dink's death . The portal is intended to give persecuted journalists a journalistic home. Gazete stands for the Turkish word newspaper. All contributions appear in both Turkish and German. The project was made possible by the taz Panter Foundation and donations. The target groups include the Turkish community in Germany, readers in Turkey and interested Germans. The contents (reports, comments, essays and interviews) are created by our own German-Turkish editorial team.

taz lab

The taz lab is a taz public forum designed for exchange, argument and debate. A wide range of topics and opinions is mapped and disputes are made possible by a large number of experts and various options for involving the participants. The taz lab has been held annually since 2009.

taz panther

The taz Panter has been awarded annually as a jury and reader award in Berlin since 2005. The award was created to make people known who “move something in society with courage and imagination”. It is awarded to people who are "active against political and social grievances". The prize is endowed with € 5,000.

The taz Panter Foundation was founded on October 2nd, 2008 as a non-profit foundation with a foundation capital of € 709,962.75. The main purposes of the foundation are to financially secure the “taz Panter Prize” and to run the taz academy , which trains young journalists in workshops. The foundation recruits donors to increase the foundation's capital as well as donors to directly support ongoing projects.



In the wake of an existential financial crisis in the newspaper, Taz, the daily newspaper Verlagsgenossenschaft eG, was founded in 1992 in order to obtain new investment funds and at the same time maintain journalistic independence. In April 2020, the cooperative acting as the publisher had 20,020 members. In 2014, the members had subscribed to cooperative shares amounting to around 13 million euros. The taz cooperative acts as a holding company . The taz group includes six sub-companies .


Around 250 employees in the editorial office and publishing house , including many freelancers, work for taz , which does not pay its employees as is customary in the industry. Until 1991 there was a uniform wage for all employees, from typesetter to editor in charge. Since then there have been "responsibility surcharges" of a few hundred euros, for example for the heads of the individual departments . The gross wage for most employees is around 2,000 euros per month according to the house tariff, with no vacation or Christmas bonuses. He does not even reach 50% of the collective wage for journalists. The newspaper has thus become a “talent factory” or a “water heater”, because “time and again, large papers, both left and bourgeois, good writers buy away”.

In November 2013, the taz came under fire for a job advertisement for a traineeship , since the offered salary of 903.15 euros per month corresponds to an hourly wage of 5.39 euros. This caused a sensation , especially against the background of the coalition talks held at that time and the associated debate about a nationwide minimum wage of 8.50 euros. The Taz justifies this low payment with the fact that the newspaper is “not feasible” in any other way and “greater opportunities, freedom and a unique environment” compensate for this. In addition, reference is made to the fact that the Taz pays its regular employees "about a third less than the tariff for newspaper editors", but that this corresponds to "double the planned minimum wage".

In 2014 the labor court in Berlin ruled that a job advertisement advertised by Taz in 2013 violated the General Equal Treatment Act (AGG). The newspaper had explicitly looked for a “woman with a migration history” in the job advertisement. A man from Ukraine successfully sued the labor court in Berlin for discrimination because this formulation clearly excludes men from the outset. The Taz was sentenced to a compensation payment of around 2700 euros.

Logo 2009
Logo 2007
Logo 2003

The company logo of the newspaper is the imprint of a paw (also called "Tazze"). However, Roland Matticzk from the sehstern agency, the inventor of the logo, failed to secure the rights to it when the taz was founded. The Jack Wolfskin company registered a similar logo for itself in the 1980s. The taz lost the legal dispute between the two companies in 2002, which meant that it is no longer allowed to print the paw on products that are part of Jack Wolfskin's core business . In addition, she is only allowed to use the paw on her own products in conjunction with the addition of “the daily newspaper”.

Jack Wolfskin also took action against the illustration of a “Tazze” embroidered with a cross next to the required lettering on a bath towel, which is sold through the publisher's own taz shop: “The 'crossing out' of the paw symbol [contains] a reputation-damaging devaluation of the well-known brand ”, complained the lawyers.

Economic situation

Construction site of the new building on Friedrichstrasse, October 2015
Model of the new building

As with the circulation sold, the current finances of the taz with revenues of around 26 million in 2013 developed independently of those of the industry. Advertising revenues only account for around 10% of the income and the advertisers of the taz have remained loyal to the paper through all the media crises and the income has remained stable. This is made easier by the fact that hardly any branded goods and retail chains advertise in the taz , but rather small companies ideally associated with the newspaper milieu. Around 75% of the subscribers voluntarily pay the standard amount or an increased support price. Only a quarter take advantage of the reduced rate offer.

The taz has diversified its income, in addition to the regular subscription sales, a weekend subscription was introduced, which brought in 1.7 million in 2013, the e-paper contributes around 900,000 euros. Le Monde diplomatique and the associated book editions and background publications bring 1.15 million . So far, the income from the soft paywall, which offers a payment option when the articles are called up on the Internet, has been insignificant; in 2013, only 130,000 euros were earned.

The share capital of the cooperative is raised by the owners, who not only expect no interest, but also provide around 500,000 euros annually for investments with additional contributions. This means that the newspaper gets by without financing costs for outside capital.

In 2013, the taz decided to build a new building on the southern Friedrichstrasse in the Friedrichshain-Kreuzberg district by 2017 , embedded in an urban development measure around the former wholesale flower market . In the new, larger rooms, all employees should work under one roof. The construction costs for the architecturally demanding project with references to constructivism should amount to 20 million euros. In August 2014, the taz called for silent partners to subscribe to contributions for five or ten years at 2% or 2.5%. After just three months, the planned six million euros were committed by 827 shareholders. Around 350 new shareholders were won, almost 400 increased their stake. In June 2015 it became known that the new building on Friedrichstrasse was being funded by the federal government with a total of 3.8 million euros. The amount comes from a federal fund that is intended to compensate for structural change in disadvantaged areas. It was criticized that old trees had to be felled on site for the new taz building and that the property was sold by the Friedrichshain-Kreuzberg district at a preferential price.

The foundation stone was laid on September 23, 2016 and the topping-out ceremony for the new taz publishing building at Friedrichstrasse 20-22 in 10969 Berlin on July 14, 2017 (videos of the laying of the foundation stone and the topping-out ceremony ). The building designed by E2A Piet Eckert and Wim Eckert Architects ETH BSA SIA Architects, Zurich has received several awards, including a. with the galvanizing award for architecture and metal design 2019 and the DAM award 2020. Since November 5, 2018, the taz has been produced in the new building. The new building is geared towards an ecological energy supply. A 29 kW (peak) solar system is used to supply its own electricity. Any additional electricity required is supplied as renewable energy by the Schönau electricity works. The house is mainly heated with the waste heat from the servers and the cold rooms of the taz canteen, and thus indirectly with renewable electricity.

Managing directors

Karl-Heinz Ruch was the publisher's managing director from its foundation until the end of 2019 . Andreas Bull and Andreas Marggraf have been managing directors with equal rights since the beginning of 2020. Marggraf worked for taz from 1998 to 2007: as managing director of taz Nord Verlags-GmbH and as controller of taz Entwicklungs GmbH. Before that he worked for the aid organization Doctors Without Borders .


"Game number" of the "daily newspaper" from June 7, 1978 by Ute Scheub

The taz was created as a result of the Tunix Congress in January 1978 in Berlin and was also a reaction to the “ German Autumn ” 1977. Among the taz co-founders were Hans-Christian Ströbele and Gaby Weber .

On June 7, 1978, the Berlin taz initiative produced a "game number". The then student Ute Scheub , who wrote the texts and drew caricatures, played an important role . In this way, possible supporters should get an idea of ​​what the newspaper could look like.

In accordance with the principle of equality, each employee received the same wage of 600  German marks . Since, in contrast to the usual hierarchy in newspaper editorial offices, there were also better opportunities for advancement, the taz was often referred to as the “Journalist School of the Republic”. In addition to Ströbele, the speechwriter for Federal Chancellor Schröder, Reinhard Hesse , began his career at the taz and the later Federal Minister of Health Andrea Fischer was employed as a printer at the taz . The first edition appeared on September 26th, 1978. However, it was dated September 22nd - it took five days to process the 16-page “zero number No. 1”. It contained a two-page report by the writer and journalist Gabriel García Márquez on the victory of the Sandinistas in Nicaragua . Other focal points were the planned reprocessing plant for nuclear waste in Gorleben , the arrest of Astrid Proll , an interview with an animator at a peep show , the resistance to uranium mining in the Black Forest and the major NATO maneuver AUTUMN FORGE.

The second zero number appeared on the occasion of the Frankfurt Book Fair in October 1978. The third zero number appeared in early December 1978 as the last to be produced in Frankfurt am Main. The fourth zero number of the taz appeared on January 20, 1979.

The first regular edition of the taz then appeared on April 17, 1979. The newspaper saw itself as an alternative - as a daily antidote - to the newspaper market, which it had previously considered exclusively bourgeois- oriented, with the target group of students, alternative , greens , left-wing liberals , left-wing social democracy and later also for the squatting movement that grew from 1980 onwards .

The newspaper has had several restarts over the years. Round anniversaries are usually celebrated with special editions. On the 30th anniversary of the regular publication in April 2009 there was a tazkongress , which was dedicated to current political discussions. In addition, the newspaper appeared in a renovated layout and with a new weekend supplement called sundaz , which replaced the previous taz mag .

The Schleswig-Holstein State Criminal Police Office (LKA-SH) and the Federal Criminal Police Office (BKA) listened to at least 19 telephone calls with journalists, including conversations from employees of the 2007 G8 summit in Northern Germany, during investigations into an alleged terrorist organization in northern Germany taz . Employees from NDR Info , Spiegel Online and as well as several defense lawyers were also affected .

In 2010, Alice Schwarzer accused the taz of having been the “central forum for pedophilia propaganda ” in the early 1980s . In 2011, the FAZ criticized the taz by ascribing it to having given “ pederasts ” a platform to “ ideologically legitimize child molestation”. As in a report by the Frankfurter Rundschau , positive attitudes towards the Nuremberg Indian Commune , which for example demanded the right to free sexuality of adults with children, were spoken of in the taz at that time. An article in the taz by Nina Apin from 2010 addressed the problem. As a result, the relationship to the "Indian commune" was ambivalent. Between issues such as the RAF hunger strike and NATO's double decision , the dispute with pedophile groups was a marginal phenomenon. Since the 1990s, a positive attitude towards pedosexuality has no longer found sympathy in the newspaper.

In 2013, an article ordered by the newspaper by the then taz author Christian Füller , who supported the thesis that pedophilia was “not a minor matter” with the Greens, was “based on the green ideology”, by the editor-in-chief at the time Ines Pohl has been stopped. Pohl's decision, the wording of Filler’s article and details from the editorial meeting were made public due to a publication by Stefan Niggemeier . According to a report by the FAZ, Pohl instructed the head of the newspaper's department in writing that “no texts by him should appear in the taz. Please make sure that this doesn't happen. ”A long version of the rejected article was published on September 14, 2013 in the Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung .

Leaf reforms

After intensive preparation, the print edition of the taz has appeared in a different layout since October 2, 2017. The last newspaper reform in 2009 was aimed at creating a newspaper in one piece . The aim of the newspaper reform of 2017 was the process of "transformation in which the newspaper wants to remain a daily newspaper, but can no longer just remain a daily newspaper."

The changes include the painted hashtag on the cover, picture stories on page 2 and the double - page report close-up in the first book. Furthermore, the taz app has been revised and the limits of what is technically feasible have been exhausted in order to take advantage of the print margins, the number of topics discussed has been reduced in favor of fewer in-depth topics. Two further details are more white space and the omission of the Kenkel (square: ■) a graphic design element to divide or complete texts in sub-items.

The weekend edition differs in structure and layout from the edition of the working days. The conception of the new design took place in cooperation with the external art directors Janine Sack and Christian Küpker.

Rescue campaigns

Since it was founded, the taz has faced bankruptcy several times . The newspaper has tried again and again to get more subscribers with attention-grabbing campaigns. During a so-called blackmail campaign , for example, the editors “threatened” to let the newspaper appear for a day without photos, without criticism, as a tabloid, etc. if not enough new subscriptions were made in a certain week. As a result, the "threats" were partially implemented. In the first half of 2003 the daily newspaper was able to make a profit for the first time in its history.

The taz regularly recruits new members for its cooperative as well as higher contributions from the cooperative members. At the end of 2003, the newspaper was looking for investors for taz Entwicklungs Kommanditgesellschaft , which among other things had financed a daily local section in North Rhine-Westphalia since December 8, 2003, but which was discontinued in July 2007.

In the winter of 2004 the taz started a subscription campaign with the ExtraBlatt - Get Exquisite , which at the same time aims to draw attention to the special importance of daily newspapers in general. For example , Juli Zeh , Michael Jürgs , Maxim Biller , FW Bernstein or Michael Rutschky could be won as authors . The cartoonists Eckhard Henscheid and Manfred Bofinger contributed a graphic east-west dialogue .

Since April 30, 2005, the taz has had a new front page, with which it primarily tries to increase the number of kiosk purchases. A certain topic is now more in focus, which is also underlined by a large picture. As of June 2020, the number of weekend subscriptions has risen to more than 15,000.


Under the motto "The only medium against propaganda rubbish and promulgation-thin acid is still literature" (September 18, 1987), the editorial team was handed over to well-known authors for three days in autumn 1987: Hans Magnus Enzensberger , Heiner Müller , Alfred Sohn- Rethel , Hans Mayer , Erich Kuby , Johannes Mario Simmel , Elfriede Jelinek and Hermann Henselmann took part.

After a taz ddr produced in the GDR had been published since February 26, 1990 , in June 1990 it was the first newspaper to publish a list of 9251 Stasi objects in the GDR in a special issue - a controversial campaign that was also criticized by GDR civil rights activists found. In December 1991 the so-called taz Ost went up in the parent newspaper.

In the German preliminary decision for the Eurovision Song Contest 2003 , the taz supported the singer Senait Mehari with the song Herz aus Eis . Readers were allowed to write the text of the song, and there were also several melodies to choose from. In the German preliminary decision, Senait came fourth.

In the Saturday edition before the state elections in Bavaria in September 2003, the taz announced on the front page "Stoiber wins clear victory" as well as the preliminary election results, the lottery numbers and Bundesliga results.

In December 2003, the editorial team was occupied for a time as part of the student protests against budget cuts at Berlin universities.

In May 2004, on the occasion of the planned liberalization of antitrust law for newspapers , the taz started a daily series on one- newspaper circles , successfully drawing attention to the increasing concentration of the press .

The daily newspaper , which has been writing its title in lower case since 1982, published an edition in the so-called moderate lower case on August 12, 2004 . This was intended as a backlash to the announcement by some German publishers to return to the old spelling.

On the occasion of the 25th anniversary of Rudi Dutschke's death on December 24, 2004, the taz applied for a part of Berlin's Kochstrasse to be renamed Rudi-Dutschke-Strasse as “a symbol for the social reconciliation of generations” . After many years of legal disputes with a community of residents (of which Axel-Springer-Verlag is a member), the Berlin-Brandenburg Higher Administrative Court finally declared the renaming to be legally binding in April 2008.

For trademark reasons, the taz had to rename its satirical page 1 section, which was named after the ARD news program Tagesschau . Since then, the rubric has been called “forbidden” and until April 2009 was given the note “by the way: forbidden may not be called a daily news”. From January 2008 the rubric name was sold to readers on a daily basis. After a long name dispute among the readership, a reader had bought the rubric name dachgold for five euros and ten old rubles, thus starting a name that was new and bought by readers every day. a. the actor Dietmar Bär bought the name and had " Jens Lehmann " inserted for it. Since May 5, 2008, however, the name “forbidden” has been used again without any addition. In order to search for a new editor for the section, it was given the title “abandoned” for a few days in August 2011.

In solidarity with the Iranian director Jafar Panahi , who was prevented from leaving for the Berlinale 2011 by the Islamist regime of Iran , the taz appeared on February 11, 2011 in green, the color of the Iranian opposition movement.

In support of the demand for women to have at least 30 percent women in management in the German media industry , a weekend edition of the taz was published on November 17, 2012 by the Pro Quote initiative . The day before, Anne Will , Dunja Hayali , Lisa Ortgies , Annette Bruhns , Dagmar Engel and Ines Pohl, as well as Monika Grütters and Doris Schröder from politics, attended the editorial meeting of the Sonder-taz and the discussion on the subject of " quota " -Köpf and Krista Sager . Articles were contributed by Meike and Wibke Bruhns , Giovanni di Lorenzo , Antonia Rados , Sonia Mikich , Ranga Yogeshwar , Ute Scheub, Roland Tichy and Miriam Meckel , among others . Among the interviewees were the publishing manager Julia Jäkel , family minister Kristina Schröder and the SPD chancellor candidate Peer Steinbrück , who was interviewed by Annette Bruhns and Anne Will , and the Italian artist Monica Bonvicini, who lives in Berlin, designed a page-sized work of art for the campaign. The day on which the “Odds taz” was created was accompanied by a “ live ticker ” on the taz homepage .

Keylogger affair

In an editorial room of the Taz on February 17, 2015, an IT employee discovered a keylogger on an intern's computer and installed a trap. The next day, the management was first informed and, at lunchtime, the long-time taz editor Sebastian Heiser was observed pulling the stick and challenged. Thereupon he left the editorial office in a hurry. The same evening the entrance door of the Taz building was broken into, but a second door behind it remained undamaged, which could be opened with a code known to most employees. The management then fired their employees and filed a criminal complaint. The Taz itself and other media then reported on the incident.

In June 2016, the Taz published comprehensive documentation of the case. For more than a year, Heiser had spied on at least 23 colleagues, including 19 women, most of them interns. The Taz came to the conclusion that the data theft was for personal reasons.

In autumn 2016, 14 cases were charged with intercepting and spying on data. After Heiser did not appear for the hearing at the beginning of 2017, the court in absentia issued a penalty order for 160 daily rates of 40 euros, which became final because Heiser accepted him.

Apparently immediately after his discovery, Heiser himself had fled to an Asian country with which Germany did not have an extradition agreement. Two editors found him there and tried to talk to him, but Heiser largely refused.


Awards (selection)

  • The taz received two nominations for the Grimme Online Award 2012 , one of them for its video portrait project “berlin Follow” in the category “Culture and Entertainment”. Similar to the New York Times project “One in 8 Million”, people from Berlin were documented entertainingly in photo films by the editors Frauke Böger and Plutonia Plarre. Technically, they cooperated with the 2470media production team . The second ongoing project is called “Party Donation Watch”. It provides its own search engine for party donations in Germany and contains "elaborately prepared and free OpenData material". The taz editors are now represented in the “Knowledge and Education” section.
  • taz editor Jost Maurin received the journalist award "Green Reportage" from the Association of German Agricultural Journalists (VDAJ) in 2014 and 2017. In 2015 he was named “Best Second” at the German Journalism Prize.
  • Hannes Koch received the Theodor Wolff Prize in 2018 for his article "Karim, I have to deport you", which was published in the taz and the Badische Zeitung.
  • Georg Löwisch received the LeadAward in silver in the category " Journalist of the year: National newspaper " in 2019 .

The relationship with the Axel Springer Verlag

The taz has a special relationship with the Bild newspaper, which is published by Axel Springer Verlag. Its editor-in-chief Kai Diekmann sued the taz when its author Gerhard Henschel claimed on May 8, 2002 on the satirical page "the truth" that Diekmann had wanted to undergo a penis enlargement . Diekmann sued the newspaper for 30,000 euros in damages. The Berlin Court of Appeal decided in the second instance that Diekmann as editor-in-chief of Bild “consciously seeks his economic advantage from violating the personal rights of others” and is therefore “less burdened by the violation of his own personal rights ” (AZ 27 O 615/02). He must "assume that the standards that he applies to others are also of concern to himself." Therefore, the court classified the personality violation as not so serious that compensation for pain and suffering was appropriate. At the same time, the court forbade the taz to repeat the report. In March 2006, Diekmann told the Turkish newspaper Hürriyet that the lawsuit was "a mistake". He made himself all the more ridiculous. In response to the legal dispute with Diekmann, the artist Peter Lenk created a satirical sculpture that was attached to the east wall of the taz publishing house on November 15, 2009 (and thus in the direction of the offices of the Bild newspaper opposite ). The work of art with the title Peace Be With You (also called Pimmel über Berlin ), which spans five floors , shows Kai Diekmann as the main character with an oversized penis and shows other secondary characters, all of which revolve around picture headlines from the past few years it was about penises.

The taz headline on the 50th birthday of the picture newspaper in 2002 50 years Picture - Now's enough! to protest against the newspaper's tabloid journalism . To mark the 25th anniversary of the zero number on September 27, 2003, the “favorite enemies” were invited to work as editors for one day in the taz editorial team. In addition to Kai Diekmann as editor-in-chief of the edition, the former BDI president Hans-Olaf Henkel , the former defense minister Rudolf Scharping as well as television pastor Jürgen Fliege and the former editor of the Bild newspaper Peter Boenisch were involved in the action, which was titled as a " hostile takeover " . For the first time, former Chancellor Helmut Kohl was interviewed for the taz in the issue . The so-called Feindes-taz 2003 managed the record circulation of 100,000 copies.

In 2005, Axel Springer Verlag had the broadcasting of the taz cinema spots “Kiosk I” and “Kiosk II” prohibited by an injunction. Springer stated that this was " reputation exploitation at the expense of the Bild newspaper" and that the readers of Bild would be disqualified. The spots won a First Steps Award in August 2006 . In the appeal hearing before the Federal Court of Justice (BGH), the latter overturned the decisions of the lower courts in its judgment (Az .: I ZR 134/07) of October 1, 2009 and dismissed the complaint of the Bild-Zeitung. The taz is allowed to use the commercials again and scoff at picture readers.

In the special edition on the 30th anniversary of the first edition, on September 27, 2008, the Bild newspaper congratulated the anniversary with a full-page advertisement. A paving stone with a birthday candle was visible. Something similar was repeated on April 18, 2009: the anniversary edition on the 30th anniversary of the regular publication appeared with an advertisement from Axel Springer Verlag with the question: “Isn't it nice to have reached an age in which one drinks cocktails instead of them to throw? ".

In May 2009, Bild editor-in-chief Kai Diekmann became a member of the taz cooperative .

On November 20, 2009, a fake special edition of the taz was distributed in front of the taz café with the title Wir sind Schwanz! wore. It later emerged that Kai Diekmann was responsible for the fake edition.

Satire page The truth

According to the taz, the truth is the only satire and humor page in a daily newspaper worldwide.

  • The Greens distanced themselves from the taz in November 2001 after the newspaper showed a full-page, colored photo of party leader Claudia Roth on its cover , on which she wears a green cape over a red evening dress. The headline was "The cucumber of the year". Editor-in-chief Bascha Mika said it was just a satire. The page was designed by the satire section on truth on the occasion of its tenth anniversary.
  • An article published on June 26, 2006 on the last page of the taz , called Die Truth , led to resentment in German-Polish relations . In the article Poland's new potato. Villains who want to rule the world. Today: Lech "Katsche" Kaczynski , the Polish President Lech Kaczyński and his twin brother and then Prime Minister Jarosław Kaczyński were satirically depicted as politically inexperienced and simple-minded. The headline “Poland's new potato” was an inside joke that was only recognizable for taz readers : The former Pope John Paul II , who came from Poland, was regularly referred to as “potato” on the truth page of the taz . The political talks planned shortly afterwards between France, Germany and Poland - also known as the Weimar Triangle - were canceled by Lech Kaczyński. Officially, this was due to illness, but political analysts assumed that this was a direct consequence of the article. The rejection was vehemently criticized by eight former Polish foreign ministers in an open letter. In contrast, the parliamentary group leader of the ruling PiS party , Przemysław Gosiewski , asked Justice Minister Ziobro to check whether criminal proceedings could be initiated against the taz for insulting the president. Polish government officials also called on the German federal government to condemn the article. However, this refused with reference to the freedom of the press in Germany .
  • On April 19, 2011, a gloss entitled “The whole world loves the King of Swaziland” appeared under the heading “the truth”, which was criticized as racist in an open letter from the Migration Council Berlin Brandenburg. The use of derogatory and racist terms for blacks was criticized in particular, as well as their clichéd sexualised representation. The editor-in-chief of the taz reacted by referring to the autonomy of the departments and authors at the taz . The answer also referred to the opinion of the author Michael Ringel , who declared the ironic use of traditional clichés and stereotypes within a gloss to be a legitimate means of satire.

Press advice

The taz received the first reprimand from the German Press Council as a result of a satirical article in the Easter edition of April 18, 1987 under the title “Gourmands and Gourmets - Well hung on the cross, it is omnipresent. For Easter some tips on what more sophisticated kitchens would make of it. ”This article - published years earlier outside of newspapers - referred to the Christian Lord's Supper , at which bread and wine are consumed, in which, according to the official doctrine of various churches , including the Catholic , during the rite Jesus Christ takes shape. The article began with the words “This is my body ..., this is my blood ...”, which can also be attributed to the same rites. The article then moved on to a historical account of cannibalism .

The Berlin Ordinariate reported this article to the German Press Council and filed a criminal complaint . The complaint to the German Press Council stated that "the combination of words and images with Christ ... as well as the wording of Holy Scripture with the words of the sacrament of the altar accepted a mockery and denigration of the church". The proceedings against the responsible editor ended in July 1988 with an acquittal . The court found the publication to be covered by the fundamental right to freedom of expression . In 1992 an equally unsuccessful appointment procedure was initiated. In particular, it was established that the publication of the article did not constitute a religious abuse.

It was not until more than four years after the article was published in 1991 that the press council issued a public reprimand. In this it was said that the "religious feeling of Christians" had been disturbed by the article.

In 2009 the German Press Council issued a non-public reprimand against the newspaper for violating the press code . In her reporting on a custody dispute between a couple of parents, she had not questioned one of the two parties to the dispute and thus, in the opinion of the complaints committee, had violated journalistic due diligence. The press council saw a violation of personal rights because one of the parents could be identified.

In 2013, the German Press Council issued a reprimand against the newspaper for violating the press code . It was about the headline "Junta buddy replaces Hitler Youth", which appeared after the election of Pope Francis . The press council complained that the newspaper grossly violated the due diligence requirement. Bringing Pope Francis close to a regime that murdered tens of thousands of people without sufficient evidence hurts his honor.

Overview of the reprimands of the press council towards the taz:

year Number of complaints Remarks Type of violation
1991 1 - Religion, worldview, custom
1997 1 - Truthfulness and respect for human dignity
1999 1 - Protection of honor
2000 1 not public Personal rights
2001 3 - Diligence
truthfulness and respect for human dignity
protection of honor
2002 1 - Truthfulness and respect for human dignity
2009 1 not public Care, personal rights
2013 1 - Care, personal rights, protection of honor
2016 1 - Sensational reporting, protection of minors

In 2012 the German Press Council expressed disapproval for violating the press code . Deniz Yücel's column “The Foreigner Protection Officer” , published on TAZ Online , contained a statement about the person “Thilo S.”, “[...] to whom one can only wish that the next stroke would do his work more thoroughly.” To wish someone a serious illness or worse would go far beyond a critical expression of opinion and would be incompatible with human dignity. The disapproval was expressed because of a violation of Section 1.

In 1998 the Austrian Press Council reprimanded an article by the Balkan correspondent Erich Rathfelder about an alleged mass grave in Orahovac in Kosovo , which appeared in the Austrian daily Die Presse as well as in the taz , and accused Rathfelder of violating his professional journalistic duties.

Legal proceedings Sarrazin against taz

After the reprimand by the German Press Council, Thilo Sarrazin sued the taz because he saw his personal rights violated by Deniz Yücel's column “The Foreigner Protection Officer” . The Berlin district court approved Sarrazin and forbade the taz to publish and distribute this text. Sarrazin was awarded € 20,000 in compensation. In one of his reprimanded columns, Yücel had stated, among other things, even though Sarrazin never had a stroke, that "author Thilo S., whom you can call a lisping, stuttering, twitching human caricature, and only in brackets, if you know that it was so disfigured as a result of a stroke and that one can only wish that the next stroke would do its work more thoroughly. "

Discrimination against men

The Berlin-Brandenburg State Labor Court ruled in June 2014 that the taz discriminates against men. An applicant had sued for a vacant volunteer position, which the taz had advertised exclusively for a woman with a migration background. The taz had considered the discrimination against men to be justified. It is necessary to increase the proportion of women in management positions in journalism. The labor court in Berlin granted the man's complaint and ordered the taz to pay compensation in the amount of three months' wages.

Accusation of sedition

After the column "abolition of the police - All cops are unable to work" from Hengameh Yaghoobifarah of 15 June 2020, the refunded German police union and the police union criminal charges of sedition against the taz . Marc Felix Serrao commented the text in the Neue Zürcher Zeitung and concluded the taz is until further notice, "a sheet that misanthropic Clickbait -Müll" publiziere.

The column was controversial within the paper. In a public “internal editorial debate about the column 'All cops are incapable of working'”, taz editors commented from different perspectives. (Summary and chronology of the taz)


Editorial Board

The taz has an editorial board that sees itself as guardian of the editorial statute (so-called taz constitution). It is elected by the editors in a secret ballot for a period of two years and consists of three editors.

TAZ swing

In 1978 Die Drei Tornados composed the TAZ-Swing for the taz for advertising reasons (“With a joint in your mouth, the news gets round, who knows, who knows”).

taz Report 2021

In March 2018, the taz published the innovation report taz Report 2021 , which deals with the future course of the taz.

Abbreviations and historical dates

Author abbreviations (abbreviations)

For short articles in the printed edition of the taz, author abbreviations (abbreviations) are used instead of the full names of the authors:

Press and news agencies

Press and news agencies frequently quoted in the taz:


Editors-in-chief (editorial management) and deputy editors-in-chief from 1984 until today

1984–1987 Thomas Hartmann

1988-1991 Georgia Tornow

1990–1991 Andreas Rostek

1992–1994 Michael Sontheimer , Elke Schmitter (Deputy Editor-in-Chief: Jürgen Gottschlich )

1994–1995 Arno Widmann

1995–1996 Norbert Thomma, Arno Luik , Thomas Schmid

1996–1999 Michael Rediske, Klaudia Wick (Deputy Editor-in-Chief: 1996–1998 Hermann-Josef Tenhagen )

1999–2009 Bascha Mika (deputy editors-in-chief: 1999–2004 Thomas Eyerich, 1999–2009 Peter Unfried , 2004–2014 Reiner Metzger)

2009–2014 Ines Pohl (deputy editors-in-chief: 2011–2014 Sabine am Orde, 2004–2014 Reiner Metzger; chief reporter: Peter Unfried)

April 2014 – July 2015 Ines Pohl, Andreas Rüttenauer (chief reporter: Peter Unfried)

July 2015 – September 2015 Andreas Rüttenauer (Chief reporter: Peter Unfried)

September 2015 – April 2020 Georg Löwisch , deputy editors-in-chief since May 1, 2016 Barbara Junge and Katrin Gottschalk (chief reporter: Peter Unfried)

from May 2020 Barbara Junge , deputy editor-in-chief: Katrin Gottschalk , (chief reporter: Peter Unfried)

Anniversary editions

Anniversary editions of the taz

1000th edition: March 31, 1983      

2000 Edition: September 2, 1986

3000th edition: January 6, 1990    

4000th edition: May 5, 1993        

5000th edition: August 14, 1996  

6000th edition: November 25, 1999

7000 edition: March 10, 2003      

8000th edition: June 20, 2006      

9000th edition: September 29, 2009

10000 edition: January 8, 2013

11000th edition: April 22, 2016        

11912th edition: April 18, 2019 "... U24 readers * occupied the editorial team for the 40th birthday of taz ..."

There were also anniversary editions for the round birthdays: 10 years, 20 years, 25 years, etc.

Special editions

The taz publishes special editions for special occasions or on special topics. A small selection:

  • September 27, 2003: “ Today there is cabbage ” - Takeover by the Bild (newspaper) under the direction of Kai Diekmann for the 25th anniversary of the taz birthday
  • January 25, 2017: open society .
  • October 20, 2017: 100 years of the October Revolution
  • August 30, 2018: Climate change is here
  • 14./15. December 2019: kalle - on the farewell of long-time managing director Karl-Heinz Ruch (as a complete edition for free download)
  • 21./25. May 2020: Entschwörungs-taz - special edition on the coronavirus pandemic and the increased occurrence of conspiracy theories (as a complete edition for free download)


Web links

Commons : The daily newspaper (taz)  - collection of pictures, videos and audio files

Individual evidence

  1. a b c Imprint., January 3, 2020, accessed on January 27, 2020 (see also the imprint of the print edition of January 3, 2020).
  2. a b Imprint. In: Archived from the original on May 2, 2020 ; accessed on May 2, 2020 .
  3. Jan Feddersen : Ulrike Winkelmann. Boulevard of the best. In: The daily newspaper, August 1, 2020, accessed on August 2, 2020 .
  4. ^ Jan Feddersen: Woman power in the taz . In: The daily newspaper: taz . April 18, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 30 ( [accessed April 19, 2020]).
  5. taz with female dual leadership: Ulrike Winkelmann and Barbara Junge are the new editors-in-chief. In: . April 14, 2020, accessed July 6, 2020.
  6. The taz gets a double female leadership. In: Retrieved April 14, 2020 .
  7. a b c Georg Löwisch : FAREWELL TO THE TAZ MANAGING DIRECTOR: Today we are printing Kalle. After 41 years, taz managing director Karl-Heinz Ruch is retiring. The taz thanks you with a special edition. In: December 13, 2019, accessed January 27, 2020 .
  8. a b Andreas Marggraf: “The decisive factor is that the journalistic offer of the taz is available”. Interview with Jan Feddersen. In: January 26, 2019, accessed February 17, 2019 .
  9. The taz gets a new managing director. In: March 2, 2020, accessed March 2, 2020 .
  10. Aline Lüllmann: You shape the taz of the future . In: The daily newspaper: taz . May 30, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 31 ( [accessed on May 31, 2020]).
  11. ^ Katja Hanke: The daily newspapers in Germany. In: November 2011, archived from the original on February 9, 2016 ; accessed on April 15, 2019 .
  12. ^ Newspapers in Germany. In: August 14, 2012, accessed April 14, 2020 .
  13. the daily newspaper (taz). In: May 4, 2012, accessed April 14, 2020 .
  14. “taz” birthday: 25 years left and different. In: . April 17, 2004, archived from the original on September 27, 2013 ; Retrieved December 4, 2013 .
  15. Peter Unfried: "With the taz, Sunday already starts on Saturday." In: Member info . No. 18, p. 5 ( [PDF; 2.2 MB ; accessed on December 4, 2013]).
  16. Julia Kloft: “taz” offers a weekend subscription. In: September 16, 2010, accessed on January 9, 2020 : “The taz” will in future also be available with a weekend subscription. The publisher is expanding the Saturday "taz" by eight pages and is promoting the new subscription offer with a print and online campaign. "
  17. David Hein: “Taz am weekend” becomes a compact weekly newspaper. The "taz" is expanding its weekend edition into an independent weekly newspaper. With this, the alternative left sheet aims to reach readers who only find time to read on weekends., April 2, 2013, accessed January 20, 2019 .
  18. Marc Reichwein: "Information is no longer the main business". What does the Saturday relaunch of the “Süddeutsche Zeitung” mean? The print market continues to flee into the weekend. He seeks his salvation in slowness and relies on brand management., October 18, 2014, accessed on January 20, 2019 .
  19. Freely selectable and changeable. In: Retrieved December 4, 2013 .
  20. Lots of nice things to read. In: Retrieved December 4, 2013 .
  21. Numbers and facts - About us. In: Retrieved July 14, 2020 .
  22. Andreas Marggraf: Transformation means change . In: The daily newspaper: taz . January 11, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 31 ( [accessed on January 13, 2020]).
  23. Bernd Blöbaum: taz is part of life . In: The daily newspaper: taz . September 28, 2019, ISSN  0931-9085 , p. 31 ( [accessed April 17, 2020]).
  24. Andreas Bull: Bull Analysis: You decide about the taz of the future. The subscription numbers show: the change in the media landscape is unstoppable. The taz has to push ahead with its digitization. In: taz house blog. November 27, 2019, accessed December 27, 2019 .
  25. Alexander Krei: Numbers Paradise: IVW 3/2019: That is really how high the "hard edition" is. Overview: National daily newspapers. In: October 17, 2019, accessed December 14, 2019 .
  26. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Sat ( details and quarterly comparison on )
  27. ^ Daily newspaper - "The age of the printed newspaper is over". In: August 13, 2018, accessed November 21, 2018 .
  28. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  29. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  30. Expensive CSU election bet: “taz” gives away subscriptions to new readers. In: Spiegel Online. September 29, 2008, accessed December 5, 2013 .
  31. ^ Karl-Heinz Meier-Braun : Migrants in Germany: Trapped in the media ghetto? (PDF 100 kB) In: SWR . Archived from the original on December 3, 2013 ; Retrieved December 5, 2013 .
  32. Willi Vogelpohl and Jan Feddersen : “The taz audience expects attitude from taz journalism” . Bernd Blöbaum , Professor of Communication Studies in Münster, has been researching the “soul” of the taz readership since the 1990s. He says: With regard to the digitization of our media, the audience particularly values ​​transparency. In: The daily newspaper: taz . May 23, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 29 ( [accessed on May 24, 2020]).
  33. Master of the polls: Bernd Blöbaum . In: The daily newspaper: taz . May 23, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 29 ( [accessed on May 24, 2020]).
  34. Bernd Blöbaum: The taz and its readers. Reader survey 2006. (PDF; 241 KB) In: November 2006, accessed May 24, 2020 .
  35. the daily newspaper - the archive. In: Retrieved December 5, 2013 .
  36. Access numbers XXXL on In: November 9, 2010, accessed December 4, 2013 (Taz blog).
  37. Over 6 million visits to In: April 1, 2011, accessed on December 5, 2013 (Taz blog).
  38. "House blog": Personnel: Ute Zauft becomes the online department head of taz. The new co-boss completes the dual leadership at It comes from the online news portal "rbb | 24"., March 28, 2018, accessed on March 16, 2019 .
  39. Nicolai Kühling: The tzi analysis - growth that makes you happy. In: April 13, 2017, accessed March 4, 2019 .
  40. Ilija Matusko: Income taz.zahl ich - a different way of fighting for freedom of the press. In: June 13, 2017, accessed March 9, 2019 .
  41. Barbara Junge: Thank you for 2 x 20,000 proofs of a lived utopia . In: The daily newspaper: taz . April 11, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 30 ( [accessed on April 18, 2020]).
  42. ^ Mathias Broeckers: The first “taz I pay” day. In: April 10, 2011, accessed on December 5, 2013 (Taz blog).
  43. Our online boss is leaving. In: July 26, 2012, accessed on December 5, 2013 (Taz blog).
  44. Matthias Urbach : How much is worth to me? In: the daily newspaper . April 9, 2011, p. 2 ( [accessed December 5, 2013]).
  45. Taz-Zahl-ich: 300,000 euros in total ,, accessed on November 25, 2014
  46. Income in July 2018: At the highest levels. In: August 14, 2018, accessed September 7, 2018 .
  47. Martin Bottomley: Income in January 2019 - We're creating new jobs. In: Retrieved March 24, 2019 .
  48. taz I pay breaks the sound barrier: We are 20,000. Independent and factual journalism is more important than ever today. 20,000 people understand this and pay for the taz. In: The daily newspaper. April 7, 2020, accessed April 8, 2020 .
  49. Via the Tazblogs. In: Retrieved on December 5, 2013 (Taz blog).
  50. Canan Topçu: taz.gazete: Exile on new pages . In: The time . January 20, 2017, ISSN  0044-2070 ( [accessed August 11, 2019]).
  51. Kemal Hür: Turkish-German Internet portal of the taz - Making critical voices heard again. In: January 19, 2017, accessed October 25, 2019 .
  52. 13.01.2017: taz publishes Turkish-German internet portal . In: The daily newspaper: taz . January 13, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 11, 2019]).
  53. Daniel Ronel: Ebru Tasdemir, editorial team taz.gazete - taz.gazete: New German-Turkish online portal. In: January 20, 2017. Retrieved November 11, 2019 .
  54. "taz" launches German-Turkish Internet portal. In: January 13, 2017, accessed November 24, 2019 .
  55. taz info. Panther price. In: Archived from the original on July 5, 2013 ; Retrieved December 5, 2013 .
  56. Sebastian Heiser: Looking for everyday heroes! In: May 6, 2010, accessed on December 5, 2013 (Taz blog).
  57. Why a foundation? In: Archived from the original on July 5, 2013 ; Retrieved December 5, 2013 .
  58. 10 years of the taz Panther Foundation. (PDF; 41.9 MB) In: October 7, 2018, accessed January 27, 2019 .
  59. Cooperative. In: Archived from the original on April 9, 2020 ; Retrieved on April 9, 2020 (content of the original page not persistent; information is based on archive version).
  60. taz cooperative survey 2014. In: Retrieved May 3, 2014 .
  61. Membership Info No. 24 of the taz, the daily newspaper. Verlagsgenossenschaft eG Berlin 2014, 40 pages
  62. ^ Taz. The daily newspaper: Die Zeitung. The cooperative. The Berlin project 2014, 9th edition, 52 pages
  63. "Tageszeitung" topless . In: Die Welt , October 11, 1999.
  64. a b c d Why taz is building a new house , taz house blog, March 23, 2014
  65. ↑ Vacancies in the taz, stored in the Internet Archive. In: December 7, 2013, archived from the original on December 7, 2013 ; Retrieved December 22, 2013 .
  66. Jan Fleischhauer: Politics of the pure heart. In: Spiegel Online. November 28, 2013, accessed December 22, 2013 .
  67. ^ The low salaries of the taz. In: November 6, 2013, accessed December 22, 2013 .
  68. Discrimination by job advertisement - "taz" must not exclude men. In: June 6, 2014, accessed May 28, 2020 .
  69. Peter Scheibe: No logo! In: taz . March 10, 2007 ( [accessed December 6, 2013]).
  70. taz: Spreadsheet with sales revenues and other key figures 1992–2013 at Google Docs
  71. The taz solidarity pact holds , taz house blog, November 25, 2013
  72. ↑ Top up shares , taz, accessed on February 10, 2014
  73. New building construction diary. Supports for support freedom ,
  74. taz: taz.neubau
  75. Kreuzberg homeowner , Süddeutsche Zeitung, November 27, 2014
  76. Economic development on the wrong track: “Doppelgrün” for subsidies to the Berliner “Tageszeitung” Neue Zürcher Zeitung , June 11, 2015
  79. ( Memento from June 18, 2015 in the Internet Archive )
  80. ^ Website of the E2A Piet Eckert and Wim Eckert Architects. Retrieved June 7, 2020 .
  81. Sunny Riedel: plush penguins, red wine stains and half a table tennis table. The daily newspaper, November 5, 2018, accessed on November 6, 2018 .
  82. Malte Kreutzfeldt: taz ? things: green electricity from your own roof . In: The daily newspaper: taz . March 4, 2019, ISSN  0931-9085 , p. 2 ( [accessed on March 6, 2019]).
  83. a b Kalle - A left story . Special edition to say goodbye to Karl-Heinz Ruch. In: taz on the weekend . December 14, 2019 ( [PDF; 1.9  MB ; accessed on January 29, 2020]).
  84. New managing director at taz. In: December 14, 2018, accessed January 15, 2020 .
  85. Michael Sontheimer: Newspaper entirely handmade. TAZ THINGS., June 7, 2018, accessed June 16, 2018 .
  86. 25 years left and different. , April 17, 2004, archived from the original on September 27, 2013 ; Retrieved March 9, 2013 .
  87. Karl-Heinz Ruch: 1978 - My year after Tunix. (PDF) Retrieved March 25, 2018 .
  88. The zero no. 1. (PDF) the daily newspaper, zero no. 1, Friday, September 22, 1978 (facsimile)., January 4, 2006, accessed on May 18, 2018 .
  89. Kalle Ruch (Karl-Heinz Ruch): taz managing director as a contemporary witness: It all started in a cold shop. The Tunix Congress '78 was the hour of birth of the taz idea. But how did the idea become the newspaper taz? A review., May 14, 2018, accessed on May 18, 2018 .
  90. Kalle Ruch: taz managing director as a contemporary witness: It all started in a cold shop. In: Retrieved October 30, 2018 .
  91. first daily taz edition. (PDF) the daily newspaper, Tuesday, April 17, 79, No. 11 / 16th week, year 2, price 1 DM (facsimile)., January 2, 2006, accessed on May 18, 2018 .
  92. Bernd Müllender: The daily antidote. The alternative daily is suffering from its surprising success. ZEIT ONLINE, August 28, 1987, accessed September 30, 2018 .
  93. Jan Feddersen, Gina Bucher: Come to the taz congress! In: taz on the weekend . February 28, 2009 ( [accessed October 20, 2018]).
  94. ^ Annette Ramelsberger: State Action. Süddeutsche Zeitung , May 17, 2010, accessed on March 9, 2013 .
  95. Alice Schwarzer : On the denial of power relations . In: Emma (magazine) . No. 3 , 2010 ( online [accessed January 29, 2013]).
  96. Alice Schwarzer : The denial of power relations. June 2, 2010, accessed January 29, 2013 .
  97. Philip Eppelsheim: "Children were part of his life". January 23, 2011, accessed January 29, 2013 .
  98. a b Nina Apin: Cuddling with the Indians . In: the daily newspaper . April 22, 2010 ( online [accessed January 29, 2013]).
  99. Arno Widmann : Of course the bad guys. Frankfurter Rundschau , January 23, 2011, accessed on January 29, 2013 .
  100. "This decision, the text concerned and the internal editorial discussion were made public through disloyalty", Ines Pohl on the non-publication of an article on pedophilia and green ideology , taz house blog , August 22, 2013
  101. Did the taz prevent a critical article on the Greens? In: . August 19, 2013, accessed May 15, 2020.
  102. Torsten Krauel: Censorship at “taz” as an election campaign aid for Greens? In: . August 19, 2013, accessed November 12, 2019.
  103. Michael Hanfeld: Greens and Pedophilia - The taz tips an article. In: . August 19, 2013, accessed July 15, 2020.
  104. The ideal world of the Greens. Why the "taz" suppresses an article about pedophilia. In: ZEIT, August 22, 2013
  105. Michael Hanfeld : Greens and pedophiles - "taz" boss in need of explanation. In: . August 23, 2013, accessed November 7, 2019.
  106. Pedophilia Debate: Errwege des Liberalismus. In: Spiegel, August 28, 2013
  107. Aaram Ockert: Agitation against GREEN. In: Friday , August 29, 2013
  108. "Critical Journalism" in the "taz", The wrong questions. In: FAZ, September 11, 2013
  109. taz warns FAZ. In: September 18, 2013, accessed August 2, 2019 .
  110. Christian Füller: Sexual Liberation. , September 14, 2013, accessed December 16, 2019 .
  111. Jörn Kabisch: The taz newspaper reform 2017: Format Nazis out! In: The daily newspaper: taz . September 26, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  112. Jörn Kabisch: The taz newspaper reform 2017: Format Nazis out! In: The daily newspaper: taz . September 26, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  113. Ulf Poschardt: “taz” relaunch: Newspapers are something wonderful . October 11, 2017 ( [accessed August 12, 2019]).
  114. Petra Schrott: From the relaunch workshop (III): Grab at an emotional point . In: The daily newspaper: taz . September 26, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  115. Klaus Hillenbrand: From the relaunch workshop (II): An opulent masterpiece . In: The daily newspaper: taz . September 26, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  116. Print and app refreshed - new look for the taz. In: . September 27, 2017, accessed March 4, 2020 .
  117. Dominic Johnson: From the relaunch workshop (IV): Strengthening daily journalism . In: The daily newspaper: taz . September 27, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  118. Martin Kaul: taz sachen: Editors' resistance must be angular . In: The daily newspaper: taz . October 2, 2017, ISSN  0931-9085 , p. 2 ( [accessed on August 12, 2019]).
  119. Martin Reichert: The graphic designers of the new taz: "I had imagined it to be worse" . In: The daily newspaper: taz . September 29, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  120. DNV-ONLINE, Hamburg Germany: taz gives newspapers and app a new layout. Retrieved August 12, 2019 .
  121. Martin Reichert: The graphic designers of the new taz: "I had imagined it to be worse" . In: The daily newspaper: taz . September 29, 2017, ISSN  0931-9085 ( [accessed on August 12, 2019]).
  122. Felix Zimmermann: taz ? things: bubbly for 15,000 . In: The daily newspaper: taz . June 4, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 2 ( [accessed June 5, 2020]).
  123. Local history - the infinitely long list of former Stasi objects. taz, the daily newspaper (special edition), June 20, 1990.
  124. This is Senait in taz from February 1, 2008
  125. ^ The very first projection , Süddeutsche Zeitung , September 21, 2003
  126. Students occupy the "taz" . In: Der Spiegel , December 15, 2003, accessed April 22, 2012.
  127. ^ The taz application to rename Kochstrasse to Rudi-Dutschke-Strasse . In: taz , December 17, 2004.
  128. ^ Rudi-Dutschke-Strasse: The March through the Institutions ., accessed on January 5, 2015.
  129. The taz print archive. Retrieved June 8, 2012.
  130. ^ In: Die Tageszeitung , February 11, 2011.
  131. Pro quota is designed by "taz" - "The quota is the bitch we need" . In: Spiegel Online , November 16, 2012. Accessed November 30, 2012.
  132. In: Die Tageszeitung , taz ePaper , November 17, 2012, pp. 7, 10, 13, 20, 22.
  133. die tageszeitung, taz ePaper of November 17, 2012, pp. 14, 18, 19, 29.
  134. Live-Zicker Odds-taz. In: . November 16, 2012, accessed November 30, 2012.
  135. a b c Martin Kaul, Sebastian Erb: File name LOG.TXT. Keylogger affair in the taz. Die Tageszeitung , June 4, 2016, accessed on December 16, 2017 .
  136. Keylogger affair: "taz" editor spies out at least 23 colleagues. In: . June 4, 2016, accessed August 13, 2019 .
  137. Robin Alexander: taz editor is said to have spied on colleagues. Die Welt , February 20, 2015, accessed December 17, 2017 .
  138. Martin Kaul, Sebastian Erb: Former taz editor condemned. Keylogger affair. The daily newspaper , February 17, 2017, accessed on December 16, 2017 .
  139. Grimme Online Award: taz nominated twice. In: May 8, 2012, accessed September 10, 2019 .
  140. Grimme Online Award 2012 - The nominees. In: Retrieved April 22, 2019 .
  141. Hubert Koll: VDAJ awards journalist prizes "Green Reportage 2017". In: September 20, 2017, accessed March 11, 2020 .
  142. VDAJ awards journalists' prizes “Green Reportage 2014”. In: June 23, 2014, accessed March 15, 2020 .
  143. DJP: Judgment of the jury 2015. (PDF) Retrieved on August 27, 2018 .
  144. Magazine history awarded - Theodor Wolff Prize for BZ correspondent Hannes Koch. In: July 21, 2018, accessed September 2, 2018 .
  145. LeadAwards 2019: The winners. December 2019, accessed December 21, 2019 .
  146. LeadAwards 2019: The award ceremony. December 2019, accessed December 21, 2019 .
  147. Medium Magazin: Gisela Friedrichsen receives the jdj-Lebenswerk-Preis 2019. Retrieved on December 20, 2019 .
  148. taz house blog: “Elementary contribution to the democracy of our country”. Retrieved December 20, 2019 .
  149. Pimmel over Berlin . In: taz house blog , November 17, 2009.
  150. Diekmann does the taz . In: Der Spiegel , issue 39/2003.
  151. The taz spot on the official YouTube channel, the daily newspaper, banned by Bild
  152. Federal Court of Justice: Communication from the press office No. 201/2009 on
  153. Christian Rath: taz wins in court - you can laugh at "Bild" readers. In: . October 1, 2009, accessed June 6, 2020.
  154. Commercial: “taz” is allowed to scoff at “Bild” readers. In: Focus Online . October 1, 2009, accessed October 27, 2018 .
  155. Hans-Jürgen Jakob: "Bild", Diekmann and the "taz" - Allow me, comrade! In: . May 8, 2009, accessed May 9, 2020.
  156. Fake taz to the dick about Berlin - We are tail! In: . November 20, 2009, accessed June 18, 2020.
  157. Michael Hanfeld: Interview with "Bild" boss Kai Diekmann - Because the "taz" has to change. In: November 25, 2009, accessed May 11, 2019 .
  158. About the truth - The truth on In: April 24, 2013, accessed June 1, 2019 .
  159. Claudia Roth met and angry - Greens distance themselves from the "taz". In: . November 25, 2001, accessed June 21, 2020.
  160. Poland's new potato . In: taz of June 26, 2006.
  161. The whole world loves the King of Swaziland - the last Negro king celebrates the jubilee of the throne . Gloss. In: taz . No. 9475 , April 19, 2011, p. 20 ( [accessed July 30, 2019]).
  162. Open letter of complaint against racist glosses in the taz from April 19, 2011. (PDF; 49.8 KB) In: Migration Council Berlin Brandenburg e. V., 2011, archived from the original on January 31, 2012 ; accessed on February 15, 2019 .
  163. Racism in the taz. Interview by Radio Corax with André Degbeon and Angelina Weinbender from the Migration Council Berlin Brandenburg. In: . May 20, 2011, accessed June 23, 2020.
  164. ^ Reply from the taz editor-in-chief to the Migration Council Berlin & Brandenburg. (PDF; 852 kB) In: May 11, 2011, accessed September 15, 2018 .
  165. On dealing with racism in the TAZ. Interview with the deputy editor-in-chief Sabine am Orde at Radio Corax. In: June 14, 2011, accessed August 16, 2020.
  166. 1987 taz on Easter Saturday: take it and eat , accessed on June 8, 2012
  167. ^ Advertisement because of "cannibalism" , article in the daily newspaper from May 2, 1987
  168. § 166 StGB: The investigation committee informs - proceedings against taz editor resumed , report by the IBKA , accessed on June 8, 2012
  169. Against taboo breakers - Stop blasphemy! , accessed June 8, 2012
  170. Complaint for the taz , article in the daily newspaper , September 20, 1991
  174. Press Council criticizes violation of personal rights ( memento of December 11, 2012 in the Internet Archive ), on: website of the German Press Council , press release of December 6, 2012
  175. ^ VÖZ document "Activity Report 1998" ( Memento of March 4, 2016 in the Internet Archive ), p. 1 (PDF)
  176. Press release of the Berlin Regional Court on the judgment , August 16, 2013
  177. Personal rights: “taz” has to pay Sarrazin 20,000 euros . In: Spiegel Online , August 16, 2013, accessed on August 25, 2013.
  178. Court decision: taz has to pay Thilo Sarrazin compensation ,, August 16, 2013, accessed on August 25, 2013.
  179. Markus Ehrenberg: Court judgment: "taz" discriminates against men . In: . June 5, 2014, accessed October 27, 2019.
  180. Hengameh Yaghoobifarah: Abolition of the Police: All cops are unable to work . In: The daily newspaper: taz . June 15, 2020 ( [accessed June 17, 2020]).
  181. "German police union files criminal charges against" taz "" from June 16, 2020
  182. ^ "Police officers compared with garbage - criminal complaint against TAZ" Berliner Morgenpost from June 17, 2020
  183. Marc Felix Serrao: Police officers on the trash? With the «TAZ», satire can also be seditious. In: . June 16, 2020, accessed June 28, 2020.
  184. taz ? sachen : debate about taz column . In: The daily newspaper: taz . June 18, 2020, p. 2 ( [accessed June 19, 2020]).
  185. Barbara Junge : On our own behalf: Struggle for a text . In: The daily newspaper: taz . June 20, 2020, ISSN  0931-9085 ( [accessed June 20, 2020]).
  186. Saskia Hödl: taz debate on garbage column: Who is speaking? Who is silent? In: The daily newspaper: taz . June 21, 2020, ISSN  0931-9085 ( [accessed June 22, 2020]).
  187. Bettina Gaus : column makes: people and garbage . In: The daily newspaper: taz . June 20, 2020, p. 2 ePaper, Alle, Nord 2,42 Berlin ( [accessed on June 21, 2020]).
  188. Stefan Reinecke : The taz, the police and the garbage: We have to talk . In: The daily newspaper: taz . June 20, 2020, ISSN  0931-9085 ( [accessed June 21, 2020]).
  189. ^ Debate about column in the taz. Criticism and discussion after a taz column about the police. In: The daily newspaper. June 2020, accessed June 27, 2020 .
  190. taz ? sachen : soft power: taz editorial board . In: The daily newspaper: taz . January 28, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 2 ( [accessed on January 28, 2020]).
  191. IfM - the daily newspaper (taz). Retrieved January 28, 2020 .
  192. taz Report 2021. Here to stay. The daily newspaper, March 2018, accessed on July 22, 2019 .
  193. taz Report 2021. (PDF; 48 MB) The innovation report for the taz. The daily newspaper, June 11, 2018, accessed on July 22, 2019 .
  194. ^ Katrin Gottschalk: Innovation report. A home for the next generation. March 9, 2018, accessed July 22, 2019 .
  195. a b c d e Julia Boek: taz?sachen: FEZ on the ALM with ALE from ALDI. In: The daily newspaper. June 4, 2019, accessed June 9, 2019 .
  196. Andreas Bull: taz ? sachen : On the roof of the taz . In: The daily newspaper: taz . August 24, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 2 ( [accessed on August 24, 2020]).
  197. Anne Fromm: "It's your own fault if they die". In: August 1, 2014, accessed July 12, 2015 .
  198. Anna Klöpper: Wall painting in Waldemarstrasse: History is painted . In: The daily newspaper: taz . September 23, 2019, ISSN  0931-9085 ( [accessed July 17, 2020]).
  199. Anna Lehmann: Rectors prolong application chaos. In: January 28, 2009, accessed January 31, 2015 .
  200. Ansgar Warner: Love for longer. In: December 13, 2014, accessed March 15, 2015 .
  201. a b Andreas Zumach and Karim El-Gawhary: Calculation with many unknowns. In: March 20, 2004, accessed June 5, 2020 .
  202. babs: Re .: CDU youth policy . In: The daily newspaper: taz . July 7, 1998, ISSN  0931-9085 , p. 23 ( [accessed on April 23, 2020]).
  203. Article by 'babs'. In: Retrieved April 23, 2020 .
  204. Barbara Dribbusch: "A lot is decided on the basis of sympathy". In: May 24, 2013, accessed June 19, 2015 .
  205. Klaus Irler and Benno Schirrmeister: Let the cards do the talking! In: December 6, 2004, accessed May 11, 2015 .
  206. Bettina Müller: The Lord of Rhymes. Josef Wiener-Braunsberg was the successor to Kurt Tucholsky on the post of editor-in-chief of "ULK", the satirical weekly supplement of the "Berliner Tageblatt". The East Prussian with a big soft spot for Berlin has left a rich work behind and has unjustly been forgotten. The daily newspaper, July 11, 2020, accessed on May 31, 2019 .
  207. Bernhard Pötter: Brussels is turning the wheel. In: February 22, 2014, accessed September 27, 2014 .
  208. Beate Seel: violence of unimaginable proportions. In: March 14, 2014, accessed May 22, 2015 .
  209. Beate Seel: "An inside view of feelings". In: February 24, 2011, accessed May 22, 2015 .
  210. Christian Rath: One percent is enough. In: February 27, 2004, accessed October 22, 2014 .
  211. Christian Jacob: "We say where we want to go" - The head of the African Union does not want development goals to be prescribed. In: November 29, 2013, accessed March 1, 2015 .
  212. Dominic Johnson: suffering in court. In: June 10, 2014, accessed August 26, 2020 .
  213. Dominic Johnson: Paradox Somalia. In: August 3, 2011, accessed May 13, 2015 .
  214. ^ Daniel Kretschmar: Keep talking. In: March 30, 2012, accessed October 31, 2015 .
  215. Eric Bonse: The Last Europeans. In: August 5, 2011, accessed January 24, 2015 .
  216. ^ Felix Lee: World Social Forum in Brazil - catwalk for the left heads of state. In view of the financial crisis, a clear signal should be sent at the World Social Forum in Belém. It is questionable whether this will help the social movements out of their crisis. In: January 26, 2009. Retrieved January 7, 2017 .
  217. François Missèr: "We need dialogue with the Tuareg." In: May 10, 2012, accessed November 11, 2015 .
  218. Arno Frank: The sixth continent. In: March 10, 2010, accessed November 4, 2014 .
  219. Gereon Asmuth: Why the bike path remains bumpy . In: taz . No. 10738 , June 15, 2015 ( [accessed July 30, 2020]).
  220. ^ Gerhard Dilger: Vargas Llosa rejects debate with Chávez. In: June 2, 2009, accessed May 11, 2020 .
  221. Gunnar Leue: “I don't even know what else to do”. DER FRONTMANN Dieter “Maschine” Birr wrote music history with the Puhdys, and not just for the GDR. Last year the band finally said goodbye to the stage - and “Maschine” Birr immediately reported back with a solo album for which the 72-year-old is currently on tour. In: February 4, 2017. Retrieved February 5, 2017 .
  222. Sven Hansen: "Preventing the boat refugees from fleeing". In: September 15, 2012, accessed May 31, 2015 .
  223. Henning Bley: Help from the sleeping giant. In: July 11, 2014, accessed April 3, 2015 .
  224. Heike Haarhoff: "I like to be radical". In: July 2, 2011, accessed November 23, 2014 .
  225. Hannes Koch: Play the saxophone okay, not the music studio. In: October 25, 2014, accessed January 24, 2015 .
  226. Hannes Koch: Economist on central banks in corona crisis: "Liquidity out of nowhere" . In: The daily newspaper: taz . May 26, 2020, ISSN  0931-9085 ( [accessed on July 28, 2020]).
  227. Ingo doctor: In search of the lost oil price. In: November 12, 2014, accessed April 3, 2015 .
  228. Ines Kappert: "Germans love the desert". In: December 15, 2012, accessed October 24, 2014 .
  229. Obama appeals for unity. In: November 6, 2011, accessed October 4, 2014 .
  230. Inga Rogg: "Basra will be like Dubai, no Japan". In: July 17, 2012, accessed November 19, 2015 .
  231. Jan Feddersen: Bare, authentic, embarrassing. In: June 28, 2008, accessed December 20, 2015 .
  232. Jürgen Gottschlich: A veritable state crisis. In: December 27, 2013, accessed October 24, 2014 .
  233. ^ Jost Maurin: Unholy Alliance. In: October 16, 2012, accessed October 18, 2014 .
  234. Jürn Kruse: “You are not allowed to do anything in Beijing”. In: July 31, 2008, accessed November 1, 2014 .
  235. Klaus-Helge Donath: A union according to Putin's taste. In: May 30, 2014, accessed November 12, 2015 .
  236. Klaus Hillenbrand: Heroes Nobody Talked About. In: January 30, 2013, accessed May 8, 2015 .
  237. ^ Konrad Litschko: King of Kreuzberg abdicates. In: April 19, 2013, accessed July 12, 2015 .
  238. KOCH: Black accounts are getting whiter . In: The daily newspaper: taz . October 30, 2014, ISSN  0931-9085 , p. 01 ( [accessed on July 29, 2020]).
  239. Lena Müsigmann: An inconspicuous man. In: December 12, 2014, accessed April 3, 2015 .
  240. Lars Klaassen (LARS KLAASSEN): Houses from everyone for everyone. In: June 20, 2015, accessed July 12, 2015 .
  241. Lukas Wallraff: "The CSU is full of miracles". In: September 22, 2007, accessed September 26, 2015 .
  242. Martin Kaul: Good night, friends. In: November 26, 2014, accessed March 10, 2015 .
  243. Malte Kreutzfeldt: "This Watt-swagger is nonsense". In: August 31, 2014, accessed November 26, 2014 .
  244. Heide Oestreich: "Only minor matters regulated". In: August 26, 2013, accessed December 13, 2014 .
  245. a b Bernd Pickert: A real great guy. In: The daily newspaper. July 11, 2015, accessed June 13, 2020 .
  246. Plutonia Plarre: "We do not capture any skin color" . In: The daily newspaper: taz . July 4, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 46–47 ( [accessed July 5, 2020]).
  247. Peter Unfried: "We don't need any car companies". In: June 6, 2011, accessed November 22, 2014 .
  248. Paul Wrusch: "Not all are as strong as Mr. Glööckler". In: September 21, 2013, accessed January 24, 2015 .
  249. Rudolf Balmer: The uprising of the little red riding hoods. In: November 18, 2013, accessed January 17, 2015 .
  250. Ralf Leonhard: In the streets of Amstetten. In: April 30, 2008, accessed March 1, 2015 .
  251. Reiner Wandler: solar power for day and night. In: November 23, 2007, accessed May 19, 2015 .
  252. Sabine am Orde: “There is a lack of solidary we”. In: February 10, 2009, accessed May 12, 2015 .
  253. Simone Schmollack: Triple step in the right direction. In: November 19, 2013, accessed October 31, 2015 .
  254. Stefan Alberti: Renate understood. In: March 26, 2012, accessed November 12, 2015 .
  255. Svenja Bergt: Everyone wants the garbage. In: June 4, 2011, accessed December 13, 2014 .
  256. Thomas Schmid: The illegal grains from Pioneer Hi-Bred. In: June 8, 2010, accessed November 10, 2014 .
  257. Tobias Schulze: "We don't exclude anyone". In: September 29, 2014, accessed October 30, 2014 .
  258. Ulrike Herrmann, Reiner Metzger, Thomas Piketty: “I don't need the money” - Interview: The French economist Thomas Piketty is the rock star among economists. He calls for more control over private wealth. Because the growing inequality feeds resentment. In: June 25, 2014, accessed March 3, 2015 .
  259. Ulrich Schulte: "Our program is not too left". In: November 21, 2013, accessed March 7, 2015 .
  260. ^ Uta Schleiermacher: Dispute over the S21 . In: The daily newspaper: taz . July 9, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 23 ( [accessed on July 9, 2020]).
  261. Ulrike Winkelmann and Antje Hermenau: “Practical Capitalism Critique”. In: July 26, 2008, accessed January 17, 2015 .
  262. UWE RADA: It's more of a village than a city . In: The daily newspaper: taz . June 26, 2013, ISSN  0931-9085 , p. 23 ( [accessed on August 14, 2020]).
  263. Andreas Wyputta: Hit in the back . In: The daily newspaper: taz . December 12, 2015, ISSN  0931-9085 , p. 42 Hamburg, Bremen 54 ePaper ( [accessed December 1, 2018]).
  264. Kalle Ruch at 60: Shaman, landlord or property manager? In: February 23, 2014, accessed June 15, 2020 .
  265. Editor: taz editor-in-chief is becoming more female. In: January 20, 2011, archived from the original on July 22, 2018 ; Retrieved October 4, 2014 .
  266. Blog warden: taz.intern: Ines Pohl leaves the taz. In: July 3, 2015, archived from the original on December 10, 2017 ; Retrieved July 12, 2015 .
  267. taz.intern: appointed deputy editors-in-chief. taz brings Barbara Junge and Katrin Gottschalk into the chief editor., archived from the original on October 13, 2016 ; accessed on May 2, 2016 .
  268. taz, the daily newspaper. Verlagsgenossenschaft eG (Ed.): Imprint . No. 10817 . taz Verlags- und Vertriebs GmbH, Berlin September 15, 2015, The Truth (Georg Löwisch's first working day was September 15, 2015, Andreas Rüttenauer is also shown in the imprint of the September 14, 2015 issue. See also News Network Anthroposophy Limited ( NNA) - archive version : "BERLIN (NNA) - The board of taz has appointed Georg Löwisch (41) as the new editor-in-chief. He will take up the post in mid-September. This was announced by the taz editorial team in Berlin.").
  269. taz?die daily newspaper. appears daily Monday to Saturday, publisher: taz.die tageszeitung. Verlagsgenossenschaft eG. In: The daily newspaper. August 30, 2019, accessed June 13, 2020 .
  270. Peter Unfried: column one question: This is called leadership . In: The daily newspaper: taz . June 13, 2020, ISSN  0931-9085 , p. 2 ( [accessed on June 13, 2020]).
  271. Listed in the 10,000th edition on January 8, 2013. Due to chaotic counting in the early years, however, it is possible that the anniversaries were celebrated a day too late because eight issue numbers were skipped and the same number was used nine times for two consecutive issues has been.
  272. Cindy Adjei, Dominik Hokamp, ​​Nora Strassmann: Anniversary edition on April 17/18, 2019: Finally youth again. For the 40th taz birthday, an editorial team of 50 people under the age of 24 will design taz. In: April 17, 2019, accessed April 19, 2019 .
  273. Judith Gebhardt, Thilo Hoeland, Svetlana Leitz, Aylin Braunewell, Carlotta Borges: Did you screw it up? In: April 18, 2019, accessed on April 19, 2019 : "We, the U24 readers, have occupied the editorial staff for the 40th birthday of taz in order to make our view of the world clear to the older generations."
  274. taz 40 years. Focus on u24 taz. In: April 2019, accessed April 2019 on 19 .
  275. taz special editions. In: 2019, accessed December 21, 2019 .
  276. ^ "Bild" boss Diekmann takes over the "taz". In: Der Spiegel . September 20, 2003, accessed December 21, 2019 .
  277. Jürn Kruse: "Bild" boss Diekmann on taz birthday: "You sell too few newspapers". Kai Diekmann was once the taz boss for one day, is a member of the cooperative and wonders what will become of the penis relief on the house when the taz moves. In: The daily newspaper. April 17, 2019, accessed on December 21, 2019 ( Interview with Kai Diekmann ).
  278. How open is the open society? - 12 special pages at the start of the taz.meinland tour . In: The daily newspaper . No. 11234 , January 25, 2017 ( [PDF; 1.9 MB ; accessed on June 10, 2020]).
  279. 100 years of the October Revolution. (PDF; 9.3 MB) Die Tageszeitung, October 20, 2017, accessed on December 21, 2019 .
  280. Climate change is here. When will it be really summer again - with rain, without constant heat? Probably not anymore. What can we do? A climate dossier from the taz. The daily newspaper, August 30, 2018, accessed on December 21, 2019 .
  281. Special edition on May 20, 2020: Entschwörungs-taz. The taz publishes a 14-page special edition on the current situation. The swearing taz. In: The daily newspaper. May 2020, accessed on May 24, 2020 .
  282. He who believes will be saved. (PDF; 8.2 MB) A dossier about absurd theories in the corona crisis, justified criticism and the gray area in between. The daily newspaper, May 20, 2020, accessed on May 24, 2020 (with tazdossier: 13 - pages entwörungs-taz).

Coordinates: 52 ° 30 '24 "  N , 13 ° 23' 29.5"  E