Frankfurter Rundschau

from Wikipedia, the free encyclopedia
Frankfurter Rundschau
description daily newspaper
language German
publishing company Frankfurter Rundschau GmbH ( Germany )
Headquarters Frankfurt am Main
First edition August 1, 1945
Frequency of publication daily except Sundays
Editor-in-chief Thomas Kaspar
executive Director Max Rempel
Web link
ISSN (print)
Tram in Frankfurt with Rundschau advertising in 2003

The Frankfurter Rundschau ( FR ) is a daily newspaper that has been published in Frankfurt am Main since August 1, 1945 . Until February 28, 2013, it was published, printed and distributed by Druck- und Verlagshaus Frankfurt am Main GmbH , which filed for bankruptcy on November 13, 2012. Since March 1, 2013, it has appeared in Frankfurter Rundschau GmbH , which initially belonged to 90 percent of Frankfurter Societät and FAZ , whose shares were taken over by Dirk Ippen from newspaper holding Hessen in 2018 .

Current profile

The Frankfurter Rundschau GmbH is one of 90% of the newspaper holding Hessen and 10% of the Karl-Gerold Foundation .

The newspaper is printed in the Frankfurter Societäts-Druckerei in Mörfelden-Walldorf . The advertisements are distributed by RheinMainMedia , and delivery and subscription management are in the hands of Medienservice GmbH & Go KG , both companies from the FAZ and Frankfurter Societät.

In the partnership agreement of Frankfurter Rundschau GmbH , §2 "Corporate Object" is defined:

“The society is committed to the preamble to the constitution of the Karl Gerold Foundation. In particular, the company ensures that the 'Frankfurter Rundschau' is and remains an independent, politically committed, left-liberal daily newspaper, committed to the spirit of the Basic Law and human rights and constantly advocating the unconditional principle of democracy and social justice. Accordingly, the publications published and / or published by the company must be designed in full independence from governments, parties, denominations and interest groups. The editorial stance in the sense of sentence 1 of this paragraph is to be recorded in the editors' employment contracts. "

The FR appears in a city and a Germany edition as well as in three regional editions. It also publishes an online edition and an e-paper, as well as an edition for tablet computers .

The main regional competitors include the conservative-liberal Frankfurter Allgemeine Zeitung and the conservative Frankfurter Neue Presse , but also the regional edition of the Bild-Zeitung .


"Rundschauhaus", seat of the editorial office and publishing house at Eschenheimer Tor until July 2005. Demolished in 2006.
From 2005 to February 2009 the editorial office was located in the “Colosseo” on the former slaughterhouse site in Sachsenhausen
In the Sachsenhausen depot on Karl-Gerold-Platz: 2009 to 2013

The Frankfurter Rundschau is one of the German daily newspapers with the greatest loss of circulation in recent years. The sold circulation fell from 192,499 copies in the first quarter of 1998 to 87,136 copies in the first quarter of 2013, a decrease of 54.7 percent. After the first quarter of 2013, the separate reporting of the circulation figures to the IVW was discontinued.

Development of the number of copies sold

Since the second quarter of 2013, the circulation has been reported together with the Rhein-Main-Zeitung (Frankfurt regional edition of the Frankfurter Allgemeine Zeitung ) and the Frankfurter Neue Presse and their headers. The circulation sold initially rose from 162,856 copies in the first quarter of 2013 to 231,478 copies in the second quarter of 2013 and then fell to the current 153,587 copies, a decrease of 33.6 percent. The share of subscriptions in the circulation sold is 88.3 percent.

Development of the number of copies sold

1998 to 2013 Frankfurter Neue Presse and Rhein-Main-Zeitung; since 2013 also with Frankfurter Rundschau

The Rhein-Main-Zeitung , the Frankfurter Rundschau and the Frankfurter Neue Presse with their headers had a combined reach of 593,000 readers in 2018 .


Former printer in Neu-Isenburg

For more than 51 years, the editorial office of the Frankfurter Rundschau was based in the Rundschau House at Eschenheimer Tor , in the middle of Frankfurt city center. The Rundschau building in the city center was demolished in 2006. The property was then used for construction site logistics for the neighboring large-scale Palais Quartier construction project . After intermediate stops in the Colosseo office building on Walther-von-Cronberg-Platz in the Sachsenhausen district of Left Main from July 16, 2005 to 2009, in the western hall of the previously converted Sachsenhausen depot near the Südbahnhof from February 15, 2009 to September 2013 and thereafter in the office building Mainzer Landstrasse 205 in the Gallusviertel. Since July 2019, the editorial office of the Frankfurter Rundschau has been located in the Frankenallee 71-81 building, which also houses the editorial offices of the Frankfurter Neue Presse and the Frankfurt media group .


1945: Foundation with OMGUS license

The Frankfurter Rundschau after the Aachener Nachrichten and the Berliner Zeitung , the third German newspaper that after the Second World War was established. In the American sector , it was the first daily newspaper to be granted a group license by the Information Control Division of OMGUS (US military government) . The newspaper replaced the Frankfurter Presse , the news paper of the US 12th Army Group . The newspaper was founded on August 1, 1945 at the instigation of the US occupation forces and by the presentation of the approval documents by General Robert McClure , commander of the department for the intelligence control of the US Army, in order to spread the liberal parliamentary idea. It was thus one of the first sheets of the licensed press . The Frankfurter Rundschau began work on the premises of the Frankfurter Zeitung, which was banned by the National Socialists in 1943 . The license was awarded to Emil Carlebach , Hans Etzkorn , Wilhelm Karl Gerst (1887–1968), Otto Grossmann , Wilhelm Knothe , Paul Rodemann and Arno Rudert ; all except Rudert quickly dropped out. The body consisted of social democrats, communists and a socialist representative of political Catholicism (Gerst). Paul Rodemann soon switched to the Darmstädter Echo with his license .

The OMGUS revoked Wilhelm Karl Gerst's license at the end of October 1946 after he had been involved in an arbitration chamber procedure in 1933/1934 for alleged support for National Socialism. Later Gerst campaigned for the all-German existence of the SED (the name SED was banned by the Western powers) and wrote from Bonn for the Berliner Zeitung in what was then East Berlin.

In the same year, the social democrat Karl Gerold joined the licensees. In early 1947, the other two Social Democrats were sacked by the US military government. Großmann took his license with him to found a sports newspaper. Emil Carlebach's license was withdrawn by the military government in September, initially without justification, after Carlebach's contradiction because of an "obvious inability to understand the basic principles of democracy," as James Newman, the director of the American military government in Hesse, stated in expressed his reply. Arno Rudert was expelled from the KPD in November 1947. There remained Arno Rudert and Karl Gerold, Gerold left the SPD in 1949 in order to demonstrate party political independence.

In the final phase of the licensing requirement in 1949, efforts were made to turn the publishing house into a non-profit foundation, but this was not done under pressure from the Americans.

From August 1, 1945, the Frankfurter Rundschau was initially only published on Wednesdays and Saturdays due to a lack of paper. From October 1, 1946, the Frankfurter Rundschau came out three times a week. In the third year (from issue 89, August 2, 1947) a Germany issue was launched. This was an evening edition with the date of the following day, intended for shipping outside Frankfurt and abroad. From July 21, 1948 on, the paper could appear daily, now in competition with the conservative Frankfurter Neue Presse (since April 15, 1946).

The Frankfurter Allgemeine Zeitung , which emerged from the Mainzer Allgemeine Zeitung in 1949, was first produced in the FR printing house after it moved from Mainz to Frankfurt in 1950 .

1954: Karl Gerold and the Karl Gerold Foundation

Karl Gerold (1906–1973) was the defining figure of the Frankfurter Rundschau ; Frankfurter Rundschau's self-description as " left-liberal " or "socially liberal" goes back to him.

After Rudert's death in 1954, Karl Gerold was the publisher of the newspaper with 75 percent and Rudert's widow with 25 percent. After Gerold's death in 1973, the charitable Karl Gerold Foundation was established and Rudert’s widow brought 25 percent into the foundation after a heated dispute over the name of the foundation. At the time, the foundation was the 100 percent owner of the Frankfurt printing and publishing house , which published and printed the Frankfurter Rundschau .

From 1962 to 1971, the FDP politician Karl-Hermann Flach , one of the pioneers of the social-liberal coalition formed in 1969, shaped the political face of the Frankfurter Rundschau as a “ left-wing liberal ” newspaper. Flach was first head of the department for domestic affairs, from 1964 deputy editor-in-chief and from 1970 managing editor-in-chief. Most recently he was also the authorized representative of the printing and publishing company. In 1964, Flach was awarded the Theodor Wolff Prize from the Federal Association of German Newspaper Publishers (BDZV) for his journalistic work at FR . In 1971, Flach reported "from the reserve back into active service with the FDP" and swapped his position at the FR for the office of the FDP federal manager.

In 1995 the then editor-in-chief of FR , Roderich Reifenrath , was awarded the Karl-Hermann-Flach-Preis , which from 1976 to 2000 was awarded by the Friedrich-Naumann-Foundation and the FDP for “special commitment in the sense of the political liberalism of Karl-Hermann Flach ”was awarded (since 2010 by the Karl Hermann Flach Foundation).

Through research by the Rundschau in the 1960s a. a. initiated the Auschwitz trials in Germany, and the HS-30 scandal uncovered at the end of the 1960s .

2003: Crisis and entry of the DDVG

Due to financial difficulties, the Frankfurter Rundschau was supported in 2003 by the CDU-governed state of Hesse with a state guarantee. Because of the state guarantee, there was criticism of the feared dependence of the newspaper on the CDU government. The subsequent DDVG takeover was accompanied by a heated public discussion, as the newspaper was now one of the most important SPD media holdings .

At the beginning of May 2004 the SPD- owned media holding DDVG took over 90 percent of the shares in the printing and publishing house Frankfurt (DuV) as publisher of the Frankfurter Rundschau . The Karl Gerold Foundation's share was reduced to ten percent.

Leading SPD politicians emphasized that they wanted to keep one of the few left-liberal daily newspapers in Germany and that no influence would be exerted on the editorial team. Even after the takeover, the Frankfurter Rundschau referred to itself as an “independent daily newspaper”. By 2006 at the latest, the Social Democrats wanted to have their participation reduced to well below 50 percent. In order to save the house from the impending bankruptcy, the DDVG, with the help of the Hanseatic management consultancy group Schickler & Partner, took a drastic austerity course.

As a result of layoffs and outsourcing , the number of employees fell from around 1,700 to 750 within three years. It is now the only daily newspaper in Frankfurt that is still present in the streets and in restaurants - through mobile salespeople who are not employed by the publisher. Other Frankfurt newspapers have stopped this type of distribution.

On May 16, 2006, the shareholders' meeting of the Frankfurt printing and publishing house announced that it would part with the previous editor-in-chief of the newspaper, Wolfgang Storz , with immediate effect . According to Storz, the main cause was a previous contentious dispute with the SPD treasurer Wettig-Danielmeier , who recommended more negative reporting on the party Die Linke . According to the SPD, however, the reason for the termination was the newspaper's poor economic situation.

The editors of the Frankfurter Rundschau protested against the replacement of their head on the front page. On Wednesday, May 17th, 2006, it said: “The editorial team has taken note of the majority shareholder's decision, but attaches great importance to the fact that it does not approve of the dismissal of the editor-in-chief.” As of July 1, 2006, the previous one became the successor Editor-in-chief of the Berliner Zeitung , Uwe Vorkötter , appointed. However, the circulation losses could not be stopped.

2006: Takeover by DuMont and collaboration with Berliner Zeitung

In July 2006 the DDVG sold 50 percent of the shares plus one share to the Cologne publisher M. DuMont Schauberg ; No information was given on the purchase price. After that, the DDVG retained 40 percent of the capital and 10 percent of the Karl Gerold Foundation. In a previous report in the SZ ( Süddeutsche Zeitung ) there was talk of a purchase price of 35 million euros. The sale would have no effect on the left-liberal orientation of the paper, it said.

The Frankfurter Rundschau rose to the compact on 30 May 2007 tabloid to format. Associated with this was a restructuring of local reporting and the discontinuation of plus inserts. The Knowledge & Education section has been expanded (now on six days with two pages each). At the same time, the number of regional editions was reduced from seven to three. The European Newspaper Award recognized the appearance of the tabloid format with several awards, including the special prize of the jury for the iPad edition (2010).

If one looks at the circulation development of the new Frankfurter Rundschau after the relaunch in tabloid format (May 2007 to May 2008), an increase in the sold circulation of 2.46 percent (3693 copies) was initially noticeable. At the same time there was a decrease in subscribers by 5.44 percent (5035 copies).

In the spring of 2008, the newspaper's next crisis was announced: the publisher M. DuMont Schauberg, with the support of the editor-in-chief, but against the massive protests of the workforce and the unions, wanted to smash the in-house structures of the Frankfurt printing and publishing house in order to reduce the production costs of the To lower the leaf sustainably. First, the accounting and controlling departments were to be relocated to the corporate headquarters in Cologne, whereby 16 employees would lose their jobs in Frankfurt. In addition, the areas of infographics, layout, images, technical editing and production control were to be outsourced to a FR-Design GmbH from July 2008 . Another step would be to outsource the regional editorial offices. In this way, another 200 of the 750 positions remaining from 2008 are to be gradually eliminated or placed with external service providers. Ultimately, the aim is to undermine the validity of the collective bargaining agreements for journalists, which the company found too expensive. The former editor-in-chief Vorkötter was also appointed as the publishing representative for a stronger cooperation between Berliner Zeitung and Frankfurter Rundschau . The editorial offices are resisting this.

In February 2009, the Frankfurter Rundschau started a cooperation with the online advertising portal Kalaydo .

In April 2010, the Frankfurter Rundschau founded the DuMont editorial community together with the Berliner Zeitung , the Kölner Stadt-Anzeiger and the Mitteldeutsche Zeitung , which supplied the newspapers with national content.

In 2010 the Frankfurter Rundschau had around 170 editors, around three dozen of whom were employed in the subsidiary "Pressedienst Frankfurt", which is not bound by collective agreements . From August 19, 2010, measures to further cut jobs to cut costs were negotiated with the DJV and ver.di , although the employees had for years waived holiday pay and Christmas pay to avoid dismissals.

By the end of 2010, the number of subscribers as the backbone of the newspaper melted to 75,000 (from originally 92,555). At the end of 2010, according to IVW figures from January 2011, the number of copies sold was just under 130,000. The Frankfurter Rundschau was also affected by a particularly large decrease in the number of advertisements placed. According to the publisher, the newspaper made a loss of 19 million euros in 2010, and in 2011 the loss should have been around 20 million euros.

DuMont Schauberg announced in April 2011 that it would cut 40 of the 190 editorial positions in the long term. The local editorial offices should remain in Frankfurt and all national digital content should also be created there. From the summer of 2011, the supraregional cover pages should be produced in Berlin together with the Berliner Zeitung . The German Association of Journalists saw its "worst fears confirmed" and declared that the Frankfurter Rundschau would be " degraded to the local edition of the Berliner Zeitung ". The relevant social plan was agreed at the beginning of July 2011. Overall, the editorial team should be reduced by 58 positions in the course of the restructuring. In addition to the local editorial office, a “digital editorial center” was planned for Frankfurt, which would work for both the Frankfurter Rundschau and the Berliner Zeitung .

Since July 1, 2012, both newspapers have had their own editor-in-chief again. Vorkötter was replaced by Arnd Festerling at the Frankfurter Rundschau .

November 2012: DuV declares its bankruptcy

The Frankfurter Rundschau issuing Verlag presented on 13 November 2012 at the Amtsgericht Frankfurt am Main a request to open insolvency proceedings . Subsequently, the main shareholders of the newspaper - the media company M. DuMont Schauberg and the SPD media holding DDVG - announced at a works meeting that they saw "no prospect of continuing the company".

On 13 November 2012, at the Amtsgericht Frankfurt am Main due to imminent insolvency bankruptcy petition for the printing and publishing company Frankfurt GmbH provided. The lawyer Frank Schmitt from the large law firm Schultze & Braun has been appointed as the preliminary insolvency administrator . Subsequently, at a works meeting, the main editors announced that they saw no possibility of maintaining operations. Should no buyer be found within the preliminary insolvency proceedings of three months, the settlement can be expected.

On January 9, 2013, the insolvency administrator Schmitt informed the workforce that Springer-Verlag had canceled the print jobs for partial editions of Bild , Welt and Welt Kompakt and that half of the printing company's turnover would be lost. "The orders have now been awarded to the Frankfurter Societäts printing company of the 'Frankfurter Allgemeine Zeitung', the printing company of the Turkish-language newspaper 'Hürriyet' and the printing company of the Ippen newspaper group in Kassel," wrote Offenbach Post from a DPA report on January 10th 2013.

Suddenly losing half of its sales was a heavy blow for the large print shop, which was already shaken by the general decline in print media circulation and the general crisis in the European printing industry. One month later, Europe's largest gravure printing company, Prinovis , announced that it would shut down the former Gruner print shop ( Itzehoe ), where Stern and Spiegel were printed, in 2014. In 2011, the number 2 on the gravure printing market, the schlott group , filed for bankruptcy. Prinovis closed its Darmstadt site in 2006. “The technical capacity in the European printing market (commercial gravure printing and web offset) is estimated by industry experts at around five million tons per year. In contrast, the actual amount of paper printed is likely to be just under four million, "wrote the Media Tribune on the occasion of the Prinovis announcement on April 19, 2013." The German and European printing industry is in decline due to overcapacities and the associated fall in prices. In the media industry, the share of printed media is shifting in favor of electronic media. ”A few years later, the Madsack media group decided not to modernize its large printing plant in Hanover and had its newspapers printed by an external service provider. There, too, Springer-Verlag immediately canceled the print jobs for BILD and Welt .

In contrast, the magazine publisher Gruner + Jahr , co-founder of Prinovis, sold its shares to arvato Bertelsmann in 2011 and was no longer exposed to the business risk of the printing company. In 2010 the Frankfurter Societätsdruckerei had developed into the Frankfurter Societät and relocated the printing company and newspaper publisher to separate GmbHs.

On January 31, 2013, it became known that the Federal Cartel Office was examining an application from the Frankfurter Allgemeine Zeitung and the Frankfurter Societät to acquire the Frankfurter Rundschau . According to the insolvency administrator Schmitt, there is a very good chance of rescue for the editorial staff.

For the printing and publishing house, the chances were stated to be significantly worse, as there was only an offer from a Turkish publisher (Burak Akbay, Estetik Yayıncılık publishing group ), which the creditors' committee regarded as "significantly too low" and "in no way convincing" . The operation of the print shop was secured until the end of April, for a period of six months after that the main shareholders M. DuMont Schauberg and ddvg provided funds for a transfer company . At the beginning of February it became known that the Turkish prospect wanted to increase its offer and was interested in taking over both the printing company and the newspaper.

On February 27, 2013, the Federal Cartel Office allowed the publisher of the Frankfurter Allgemeine Zeitung to continue the Frankfurter Rundschau . This meant that the insolvent daily newspaper could continue to exist, but only 28 editors were taken over. The large FR printing plant in Neu Isenburg was closed in favor of the Societätsdruckerei in Mörfelden-Walldorf. The Handelsblatt should be printed there by the end of March and the FR itself by the end of April . After that, the remaining workers in the printing shop would also move to the transfer company . The machines were cleared out and the property in Neu Isenburg was sold. In late summer 2015 the building was set up to accommodate 700 refugees.

On February 27, 2013 the FAZ reported : “The 'Frankfurter Rundschau' will continue to exist. Under the umbrella of the Frankfurter Societät, the FAZ-Verlag and the Karl Gerold Foundation, the traditional newspaper is heading into the future as an independent editorial company. The Bundeskartellamt has approved the takeover as part of a restructuring merger. ”The greatly reduced editorial team consists of around 80 permanent journalists, only 28 of them at the FR- Verlag itself, the others without a collective agreement at the“ Pressedienst Frankfurt ”(PDF).

2013–2018: Continuation under the umbrella of the Frankfurter Societät

Since March 1, 2013 the Frankfurter Rundschau has been published by the newly founded Frankfurter Rundschau GmbH . Until 2018 its shareholders were:

A domination and profit transfer agreement had existed with the Frankfurter Societät since December 3, 2014 , whereby the Frankfurter Rundschau GmbH was part of the Societät group .

“It is not the intention of the shareholders to influence the political profile”, the managing director of the FAZ publishing house assured at a press conference on March 1, 2013, and the managing director of the Frankfurter Societät assured that “the FR would become a left-liberal one Daily newspaper 'remain' with strong roots in Frankfurt and the region and with a view into the republic '. "

The editorial team initially consisted of 28, later 35 employees in FR-GmbH, supported as before by the personnel service provider Pressedienst Frankfurt . Arnd Festerling remained editor-in-chief.

The FR has its own editor-in-chief again and also designs the political part itself, but continues to work journalistically with the DuMont media group. Many national texts were obtained from the DuMont editorial community , and some regional correspondents were employees of the DuMont newspapers in the respective regions, e. B. Peter Berger, Fabian Klask and Tim Stinauer from Cologne and Düsseldorf.

The editors stated that with the concept "there is a chance to sharpen the left-liberal profile of the paper again, because the Frankfurters can then decide for themselves which texts appear".

The FAZ- Verlag and RheinMainMedia GmbH, the marketing joint venture between FAZ- Verlag and Frankfurter Societät, take on the publishing duties . Printing takes place in the Societäts print shop, and sales continue to take place nationwide. The newspaper no longer has its own correspondents outside the region. The increasing concentration of work has placed a considerable burden on employees. The most important goal is now to maintain the left-liberal stance of the Rundschau.

On March 26, 2013, the takeover was finally approved by the creditors. An investor should still be sought for the printing company, but this was in vain.

At the end of September 2013, the editorial team moved to new premises in Mainzer Landstrasse in Frankfurt am Main, which are directly opposite the editorial offices of the Frankfurter Allgemeine Zeitung and the Frankfurter Neue Presse .

For the first time in many years, the Frankfurter Rundschau closed the 2013 financial year with an operating profit.

2018: Newspaper holding Hessen

With effect from April 1, 2018, the 90 percent stake held by Frankfurter Societät and FAZ in Frankfurter Rundschau GmbH was sold to the newspaper holding Hessen by Dirk Ippen . The Frankfurter Rundschau itself wrote that this holding company also includes the MDV media group of the Rempel publishing family from Giessen. The Frankfurter Neue Presse , the Societäts-Druckerei and the marketing company RheinMainMedia were also sold. The Federal Cartel Office approved the sales at the beginning of March 2018, "because this would end the FAZ Group's monopoly in the city."

FRiSCH youth editorial team and Marix Wissen

Youth editorial logo

The Frankfurter Rundschau had its own youth editorial department until 2010: FRiSCH ( FR in school ). It consisted of around 25 young people between the ages of 15 and 21 who met weekly for an editorial meeting. They researched and wrote their own articles, conducted interviews and much more. The articles by the young editors from Frankfurt appeared on the FRiSCH page in the newspaper. They were also in the online edition.

For years the project was supported and promoted by Fraport and McDonald’s ; the latter ended its support in 2008.

Together with the Marix publishing house, the Frankfurter Rundschau published a z. T. Lexical series of non-fiction books started. Various books on politics, history, culture and current affairs have been published. The cooperation was ended with the bankruptcy.


A high-profile incident occurred on August 3, 2004. The delivery of the daily edition was stopped after a mistake was noticed on the front page. The title head did not say “independent”, as usual, but “dependent” daily newspaper. The prefix was covered by a picture of the actor and director Woody Allen . In order to avert damage to the company's image, copies that had already been delivered were collected again. A total of 61,450 copies of the deliveries to the eastern German federal states were affected. The management emphasized that there was a technical error in the editorial system. A conscious manipulation by employees should be excluded. The daily Die Welt , however, questioned this explanation. The takeover of the Frankfurter Rundschau by the SPD-Holding DDVG caused "distortions" in its editorial team. In addition, many employees would have had nothing to lose anyway, as 350 jobs were to be cut.

For Hesse state election in 2018 and the purpose of the Frankfurter Rundschau oriented panel discussion talk of the town , the newspaper deliberately avoided to invite a representative of AFD, as they "have the right-wing populist AFD no forum" may. With Michael Boddenberg ( CDU ), Nancy Faeser ( SPD ), Tarek Al-Wazir ( Greens ), Janine Wissler ( Left ) and René Rock ( FDP ), only representatives of the parties already represented in the state parliament were won to participate.

After Likud's victory in the parliamentary elections in Israel in April 2019 , the newspaper published an editorial entitled The Eternal Netanyahu , which was viewed as an at least subconscious reference to the anti-Semitic Nazi propaganda film The Eternal Jew . As a result of the criticism, the Frankfurter Rundschau apologized and changed the title of the online version to The Irreplaceable Netanyahu .

Scope and expenses

Former news desk in the Rundschau editorial team (until early 2009)

The Frankfurter Rundschau appears in five different editions, whereby the cover is mostly uniform. The supraregional cover comprises 40 pages Tuesday to Saturday and 32 pages on Mondays plus a 16-page removable sports section.

A real estate, automobile and job advertisement supplement is enclosed with the newspaper on Wednesday, and a travel section on Saturday. The five regional editions only have 16 pages on Monday, but the newspaper is then accompanied by an eight-page supplement “Sport Rhein-Main ”. The Hesse section in the German edition is then integrated into the cover.

The scope varies on certain occasions, and in some cases special supplements are published, for example after the state elections in Hesse in 2008 .

The regional section of the national edition usually comprises eight pages, except Mondays, while the regional sections of the regional editions usually have 24 pages. The regional editions all contain a “Hessen” news section, a regular “Campus” supplement and a “People” section on the back.

The following different editions are currently being published:


Bascha Mika (2014-2019)


A study by Ute Volkmann from 2005 judged the Frankfurter Rundschau as a newspaper close to the SPD - "a party affiliation that is in no way found in the other quality newspapers". Volkmann compared the comments in the Frankfurter Rundschau in 1970 and 2000. They came to the conclusion that the political profile of the newspaper had remained constant on basic issues. The Frankfurter Rundschau usually took a union-related position in labor disputes . In distribution conflicts, the commentators did not trust the self-regulation of the markets or a balance of interests between the social forces of labor and capital , but rather expected solutions from the state (government, parliament, jurisprudence). While Die Welt and Frankfurter Allgemeine Zeitung were in opposition to the government led by the Social Democrats, the Frankfurter Rundschau was in conformity with the government. Since the “neo-liberalization” of social democracy in 2000, this is exactly the opposite. Thanks to their positioning, a milieu has stabilized in the Frankfurter Rundschau that was significantly differentiated from “ neoliberal” developments (e.g. privatizations , market orientation ). According to Volkmann, one could come to the conclusion that the readers of the Frankfurter Rundschau live in a “different world” than the bourgeois-conservative and economically liberal milieus, such as those represented by the Frankfurter Allgemeine Zeitung or Die Welt . In any case, the Frankfurter Rundschau played a major role in shaping public opinion.

In 2012, the journalist Thomas Schmid suspected in Die Welt that settling in comfortably in a shrinking left-wing milieu contributed to the end of the Frankfurter Rundschau .


  • Emil Carlebach : censorship without scissors, the founding years of the "Frankfurter Rundschau" 1945/47. Röderberg-Verlag , Frankfurt am Main 1985, ISBN 3-87682-807-4 .
  • Ute Volkmann: Legitimate inequalities. Journalistic interpretations from the “social democratic consensus” to “neoliberalism”. VS Verlag, Wiesbaden 2006.
  • Julia Bornemann: picture (s) of mediation in the press. An analysis of the content of the daily newspapers FAZ, FR, SZ and Welt from 1997 to 2006. LIT Verlag, Münster 2010, ISBN 978-3-643-90056-2 .
  • Ina Hartwig : Your charm, your drama. Obituary. The last pneumatic tube system of the quality press: A reminder of the "Frankfurter Rundschau" as it once was. In: Der Freitag , April 14, 2011, No. 15, p. 13 ( culture ).
  • Douglas Reynolds: Turkey, Greece, and the "Borders" of Europe. Images of nations in the West German press 1950-1970. Frank & Timme, Berlin 2013, ISBN 978-3-86596-441-0 . ( Table of contents, PDF ).
  • Heide Platen: Newspapers are dying out in Germany. It is history. An obituary. In: taz die tageszeitung , February 27, 2013 (also: Torchbearers should they be , print edition March 1, 2013) ( [1] ).

Web links

Commons : Frankfurter Rundschau  - Collection of images, videos and audio files

Individual evidence

  1. ^ Notice from Frankfurter Societäts Beteiligungs GmbH of March 4, 2013 to the Frankfurt Register Court. Publication in the commercial register for registration number HRB 36224 of March 11, 2013
  2. Frankfurter Rundschau
  3. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  4. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Sat ( details and quarterly comparison on )
  5. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  6. Media data 2019
  7. ^ Relocation of editorial staff and publisher. During operation . In: Frankfurter Rundschau of February 13, 2009
  8. A new home for the Frankfurter Rundschau. July 9, 2019, accessed December 10, 2019 .
  9. a b Fish Dish - Until long after midnight . November 15, 1947. Retrieved January 17, 2016. 
  10. ^ Wilhelm Karl Gerst - Munzinger biography . In: . 2016. Retrieved on January 7, 2016: “After he was involved in an arbitration chamber proceedings in 1946 because of alleged support for National Socialism in 1933/34, despite the favorable outcome for him at the end of October 1946, the military government regained his license withdrawn. "
  11. ^ Wilhelm Karl Gerst . In: Der Spiegel , SpiegelNet GmbH, August 14, 1948. Retrieved January 17, 2016. 
  12. Basic principles of democracy - without notice and without justification . In: Der Spiegel , SpiegelNet GmbH, September 6, 1947. Retrieved January 17, 2016. “" Your political views that are opposed to those of other Germans in Hesse, "wrote [Dr. James Newman] [to Carlebach], "didn't bother me so much as your apparent inability to understand the basic principles of democracy." " 
  13. ^ Emil Carlebach: Censorship without scissors . Röderberg-Verlag, Frankfurt am Main 1985, ISBN 3-87682-807-4 , p. 32 .
  14. journal database ZDB-ID 126011-X
  15. 75-page supplement to the Frankfurter Rundschau of July 29, 1995 "50 Years of the Frankfurter Rundschau - for the anniversary 1945–1995", p. 3
  16. Verlagsgruppe Rhein Main - History: History . In: . 2015. Archived from the original on January 1, 2016. Retrieved on January 1, 2016: “On November 1, 1949, the“ Allgemeine Zeitung ”becomes the“ Frankfurter Allgemeine Zeitung für Deutschland ”. The FAZ was printed in Mainz until September 30, 1950, only then did the “Frankfurter Rundschau” print shop step in and the editors of the FAZ moved to Frankfurt. The Mainz publishing house retains a 49% share of the FAZ until 1955. "
  17. FR of February 21, 2009, B 11: “The Rundschau should be 'socially liberal, left-liberal'. That remained his [Karl Gerolds] legacy "
  18. ^ Reimar Oltmanns: Searching for traces on scorched earth: reports, reports; Narratives on contemporary history; Germany, Europe, South America, Asia, Africa (1969 - 2009) . Books on Demand GmbH (BOD). 2009. Retrieved on January 17, 2016: "Originally in" Der Stern "of November 22, 1974"
  19. ^ Theodor Wolff Prize: Prize winners from 1962 to 1997 ( Memento from December 8, 2015 in the Internet Archive )
  20. Life and Work . In: . 2016. Archived from the original on January 1, 2016. Retrieved January 1, 2016.
  21. ^ Karl Hermann Flach Prize . In: . 2016. Archived from the original on January 1, 2016. Retrieved January 1, 2016.
  22. ^ "Rundschau" editor-in-chief: Don't be afraid of the DDVG , FAZ of March 12, 2004
  23. Druck- und Verlagshaus Frankfurt am Main GmbH , commission to determine the concentration in the media sector
  24. ^ The treasurer and the fall of the "FR" boss. In: Tagesspiegel, August 31, 2007.
  25. The end of a line of tradition . Deutschlandradio Kultur, May 18, 2006, accessed October 30, 2006
  26. From June 1, 2009, the position of editor-in-chief ( Memento of November 7, 2009 in the Internet Archive ) was occupied by Joachim Frank (previously Kölner Stadt-Anzeiger ) and Rouven Schellenberger (previously deputy editor-in-chief of Frankfurter Rundschau ).
  27. ^ Press release on the takeover by the publishing house Neven DuMont ( Memento of November 7, 2009 in the Internet Archive ), Frankfurter Rundschau , July 18, 2006
  28. See Spiegel report of July 18, 2006 and Deutschlandfunk of July 19, 2006
  29. The "Frankfurter Rundschau" makes itself smaller, May 26, 2007
  30. FR: Schellenberger and Frank follow Vorkötter from: advertise & sell, May 2009
  31. One sheet, one team . In: Süddeutsche Zeitung from January 15, 2010.
  32. Quick and uncomplicated to the offer, February 6, 2009
  33. DuMont editorial group goes into operation on, April 26, 2010
  34. Money in hand. In: Süddeutsche Zeitung of August 24, 2010, p. 15
  35. ^ "Frankfurter Rundschau": Circulation drops dramatically. In:
  36. a b publisher cuts down traditional paper . In: Spiegel online, April 1, 2011
  37. Frankfurter Rundschau shrinks to a local newspaper
  38. Erboster Verleger ,, June 1, 2012
  39. ^ FR: Radical dismantling in Frankfurt.  ( Page no longer available , search in web archives ) Press release of the German Association of Journalists, April 1, 2011.@1@ 2Template: Dead Link /
  41. Brigitte Fehrle takes over "Berliner Zeitung". In: Spiegel Online, June 1, 2012.
  42. Arnd Festerling becomes editor-in-chief. In: Spiegel Online, June 27, 2012.
  43. ^ Matthias Bartsch, Markus Brauck and Isabell Hülsen : "Frankfurter Rundschau" files for bankruptcy. Newspaper crisis. Spiegel Online, November 13, 2012, accessed November 14, 2012 .
  44. a b Owners see “no perspective”. Spiegel ONLINE, November 13, 2012, accessed November 14, 2012 .
  45. No way out of the crisis: “Frankfurter Rundschau” is insolvent ( memento from November 15, 2012 in the Internet Archive ), hr-online, accessed on November 13, 2012.
  46. Frankfurter Rundschau files for bankruptcy ,, November 13, 2012, accessed on November 14, 2012.
  47. Markus Brauck: "Frankfurter Rundschau": Springer cancels print order . In: Spiegel Online , SpiegelNet GmbH, January 9, 2013. Accessed February 4, 2016. 
  48. ^ Dpa: Insolvency of the Frankfurter Rundschau: Springer-Verlag cancels printing order in Neu-Isenburg . January 10, 2013. Retrieved February 4, 2016.
  49. Almut Kipp: Itzehoe: Prinovis closes print shop - 1000 jobs affected . In: . February 6, 2013. Accessed on February 7, 2016: “The overcapacities in the European printing market - there is more machine capacity than demand for printed products - have therefore also had an impact on Prinovis. 'The market shakeout has been going on for several years,' said Stausberg. "
  50. a b Kurt Otto: The end of Gruner pressure in Itzehoe . In: . April 19, 2013. Accessed on February 7, 2016: “The German and European printing industry is in decline due to overcapacities and the associated drop in prices. In the media industry, the proportions of printed media are shifting in favor of electronic ones. "
  51. Marvin Schade: After announcement of the print shop closure: Madsack prematurely loses order from Bild ›Meedia . In: . July 7, 2015. Retrieved February 7, 2016.
  52. Press release of the Federal Cartel Office of January 31, 2013 ( Memento of February 3, 2013 in the Internet Archive ), accessed on February 13, 2013
  53. a b c The FR continues to appear ( Memento from April 12, 2013 in the web archive ). In: Frankfurter Rundschau of January 31, 2013, accessed on February 13, 2013
  54. Marco Saal: 'Frankfurter Rundschau': This is what the traditional newspaper's chances of survival look like . In: , January 30, 2013. Retrieved February 8, 2016. 
  56. ^ "Frankfurter Rundschau": Turkish publisher Akbay plans takeover. ( Memento from February 9, 2013 in the Internet Archive ) German-Turkish Journal, February 7, 2013, accessed on February 13, 2013
  57. ^ Company newspapers: FAZ may take over Frankfurter Rundschau (tst) , Zeit online from February 27, 2013, accessed on February 27, 2013
  58. Gerd Bergmann: No more need for the FR / Markt & Management printing center . In: . February 28, 2013. Archived from the original on February 4, 2016. Retrieved on February 4, 2016: “Last week, according to the FR works council, 337 employees in printing and publishing received the offer to switch to a transfer company […] Der new majority owner of the FR maintains several large newspaper printing plants, including a company in Mörfelden-Walldorf "
  59. ^ Ingo Schorlemmer: Printing and publishing house Frankfurt am Main Insolvency administrator thanks employees . In: . Retrieved February 8, 2016.
  60. ^ Leo Postl: Former Rundschau print shop becomes reception center: 700 refugees for Neu-Isenburg . In: (Neu-Isenburger Neue Presse) . September 4, 2015. Accessed February 8, 2016.
  61. a b Independent editorial company: The “Frankfurter Rundschau” is retained ,
  62. Subject to approval by the foundation supervisory authority
  63. Publication in the commercial register for registration number HRB 36224 from December 14, 2014
  64. Claus-Jürgen Göpfert: Change of ownership: The Frankfurter Rundschau remains left-wing liberal . In: . March 1, 2013. Retrieved February 4, 2016.
  65. a b c Daniel Bouhs: Editor's visit to the FR. It is tiny with attitude . The “Frankfurter Rundschau” is troubled by the need to save after the takeover by the FAZ Group. But the old claim has remained . In: taz. September 20, 2013. Retrieved September 20, 2013.
  66. Arnd Festerling: Editor: FR comes again completely from Frankfurt | About us - Frankfurter Rundschau . In: . June 27, 2013. Retrieved on February 4, 2016: “Our domestic texts continue to be written mainly by our colleagues in the Berlin office. You have all worked for FR for years. Most of them were able to stay on board. This also applies to our correspondents abroad, here too they will continue to read articles by trusted and trusted colleagues. "
  67. ^ "Frankfurter Rundschau": Saved, but in future only a mini-editorial , Spiegel online, April 28, 2013.
  68. "FR" -Gläubiger approve takeover by "FAZ" ,, March 27, 2013
  69. ^ On our own behalf: FR is in the black ,, February 10, 2014
  70. ^ Frankfurter Rundschau and FNP before sale. ( Memento from February 9, 2018 in the Internet Archive ) On: from February 9, 2018
  71. Message on of March 23, 2018, mentions the completion of the sale in the 2nd paragraph
  72. ^ FR in a new publisher. Conclusion Foundation releases newspaper titles. In: Frankfurter Rundschau from 10./11. February 2018, p. 38
  73. ^ The publisher Ippen is allowed to buy Frankfurter Rundschau and FNP. ( Memento from March 8, 2018 in the Internet Archive ) On: from March 5, 2018
  74. ^ Marix Wissen - the knowledge series of the Frankfurter Rundschau ( Memento from October 27, 2009 in the Internet Archive )
  75. AfD meets with protest in Hesse. Frankfurter Rundschau, September 21, 2018, accessed on September 23, 2018 .
  76. Frederik Schindler: The eternal anti-Semitism. In: . April 11, 2019, accessed May 23, 2020 .
  77. Benjamin Weinthal: German paper Compares Netanyahu to Nazi movie 'The Eternal Jew'. In: The Jerusalem Post . April 11, 2019, accessed on May 23, 2020 .
  78. Sorry. Frankfurter Rundschau, April 11, 2019, accessed on May 23, 2020 .
  79. Frankfurter Rundschau , Issue 23, January 28, 2008 "Hessenwahl"
  80. a b c d e Ute Volkmann: Legitimate inequalities. Journalistic interpretations from the “social democratic consensus” to “neoliberalism” , VS Verlag, Wiesbaden 2006, ISBN 978-3-531-15170-0 , p. 262
  81. bankruptcy. How the "FR" shrunk to a left-wing bourgeoisie. In: Die Welt, November 14, 2012, accessed on November 29, 2012.

Coordinates: 50 ° 6 ′ 16.6 ″  N , 8 ° 38 ′ 56.9 ″  E