Cellesche Zeitung

from Wikipedia, the free encyclopedia
Cellesche Zeitung
Cellesche Zeitung (01.2020) .svg
Cellesche Zeitung publishing house
description German daily newspaper
publishing company Schweiger & Pick Verlag Pfingsten GmbH & Co. KG
First edition April 2, 1817 (Zellescher Anzeiger)
Frequency of publication Monday to Saturday
Sold edition 23,812 copies
( IVW 2/2020, Mon-Sat)
Editor-in-chief Ralf Leineweber
executive Director Friederike Pfingsten, Werner Heyer
Web link www.cellesche-zeitung.de
ZDB 824595-2
One of the two office buildings at Bahnhofstrasse 1-3 in Celle
Building on the corner of Hannoversche Strasse
Current issues in an information stand in Bahnhofstrasse

The Cellesche Zeitung is a local newspaper in the city of Celle and in the district of Celle published by Schweiger & Pick Verlag. With the exception of the outskirts of the Hanover region , where the Hannoversche Allgemeine Zeitung can also be obtained, the Cellesche Zeitung has a monopoly in local reporting. The sold circulation is 23,812 copies, a decrease of 28.4 percent since 1998.


The descendants of the founder Ignaz Schweiger, the Pfingsten family, hold shares in the publishing house to this day. Formally, the newspaper and the publisher are independent, but there are ownership ties with Madsack-Verlag ( Hannoversche Allgemeine Zeitung ) from nearby Hanover . Since a sale of the Cellesche Zeitung to Madsack, by far the largest newspaper group in Lower Saxony, was not possible for anti-trust reasons, the Hanoverians only took over a minority stake of 24.8 percent in the Cellesche Zeitung . Brigitte Baedeker, the wife of the deputy Madsack managing director and co-owner Karl Baedeker, acquired another 25.2 percent, so that Madsack has a direct and indirect stake of 50 percent in the newspaper.


The Cellesche Zeitung appeared for the first time on April 2, 1817 as the Zellescher Anzeiger along with articles . Initially, the newspaper only published advertisements and supplements with entertaining and instructive topics. It was not a current political newspaper, but an intelligence paper .

While the Schweiger & Pick printing company only printed the newspaper in the first year, but the license to publish the newspaper was held by Pastor Georg Wilhelm Friedrich Beneken , Schweiger & Pick also took over the license to edit the newspaper in the following year, 1818. The newspaper is still in the hands of the Schweiger family or their descendants, the Pfingsten family.

Regardless of the lack of current reporting in the first decades of its existence, the frequency of publication was expanded in the 1860s: from 1861 the newspaper appeared three times a week, from 1866 four times a week. Since 1868, the importance of current reporting increased, as more news from the city of Celle and the province of Hanover were printed. The newspaper thus turned to current reporting, which made it the current type of daily newspaper . In 1869 the name was changed to Cellesche Zeitung and Advertisements (shorter than Cellesche Zeitung from 1943). The newspaper has been published every day since 1881, with the exception of Sundays and public holidays.

Like other German local newspapers , the Cellesche Zeitung is traditionally closely linked to the city's dignitaries, which has secured the newspaper the status of an official proclamation gazette for the city and district of Celle since the 19th century. Unlike the directly competing social democratic Celler Volkszeitung - daily newspaper for the cause of the working population of the city of Celle, the districts of Celle, Uelzen, Gifhorn, Soltau, Isenhagen , the newspaper, which strongly supported National Socialism , did not have to close after the seizure of power in 1933, but In addition to the National Socialist Celle Observer who had appeared since 1932, he was granted extensive development opportunities.

In 1933 the foundation stone was laid for a new publishing house, in 1940 another (used) rotary press was purchased and in 1942 the Lower Saxony People's Newspaper was taken over from Uelzen .

When the National Socialist publishers bought up their bourgeois competitors in large parts of the German Reich in view of the war-related shortage of economies, the Cellesche Zeitung was merged with the National Socialist Celler Observer . Subtitled Celler observers appeared Cellesche newspaper until the invasion of British troops on April 11, 1945th It was then published from April 15 to June 22, 1945 under British occupation as a thin emergency newspaper.

The Nazi burdens on the newspaper and the publisher meant that their publisher, Ernst Pfingsten , was interned by the British military government for nine months from September 1945 . The publishing property was placed under the control of the military government and a trustee was appointed for the company (see also press and press policy during the occupation ).

The Cellesche Zeitung was then no longer allowed to appear until the end of the license obligation or the granting of freedom of the press in 1949.


The Cellesche newspaper , like most German newspapers in recent years to rest lost. The number of copies sold has fallen by an average of 2.6% per year over the past 10 years. Last year it decreased by 2.8%. It is currently 23,812 copies. The share of subscriptions in the circulation sold is 86.6 percent.

Development of the number of copies sold


  • Jörg Aufermann, Victor Lis and Volkhard Schuster: Newspapers in Lower Saxony and Bremen. Handbook 2000. Association of Northwest German Newspaper Publishers / Newspaper Publishers Association Bremen, Hanover / Bremen 2000, ISBN 3-9807158-0-9 .
  • Ulrich Pätzold , Horst Röper : Media Atlas Lower Saxony-Bremen 2000. Media concentration - power of opinion - entanglement of interests. Verlag Buchdruckwerkstätten Hannover GmbH, Hannover 2000, ISBN 3-89384-043-5 .

Web links

Commons : Cellesche Zeitung  - collection of pictures, videos and audio files

Individual evidence

  1. according to IVW ( details on ivw.eu )
  2. Horst Röper: Leap in concentration in the daily newspaper market. Data on the concentration of the daily press in the Federal Republic of Germany in the first quarter of 2008. In: Media Perspektiven . 2008/8, pp. 420–437, here: p. 435 ( PDF; 340 kB ).
  3. according to IVW ( online )
  4. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Sat ( details and quarterly comparison on ivw.eu )
  5. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on ivw.eu )