Israeli Public Broadcasting Corporation

from Wikipedia, the free encyclopedia
Logo of the former Rashut ha-Shidur ( Israel Broadcasting Authority )

Israeli Public Broadcasting Corporation / IPBC (internationally used name of Hebrew in Israel תאגיד השידור הישראלי; / Ta'agid ha-Shidur ha-Jisre'eli ) started on May 15, 2017 with new channels and programs under the brand name Kan ( Hebrew for "here"), the successor to the dissolved Israel Broadcasting Authority / IBA ( was the internationally used name of the Hebrew in Israel רָשׁוּת הַשִּׁדּוּר / Raschut ha-Shiddur , the former radio and television authority). It was the state broadcaster in Israel from 1965 to 2017 . It operated all of the country's public radio and television programs, up to and including the radio station Kol Jisra'el (German: "Voice of Israel") and the TV station Ha-Arutz ha-Rischon ( Channel 1 , English: Channel 1 ).


Israel Broadcasting Authority

The origin of the broadcaster was the radio station of the British administration of the League of Nations Mandate for Palestine, which had been operating in Ramallah in three languages since 1936 . The English station name was Jerusalem Calling . Broadcasts in Hebrew used the station name Kol Jeruschalajim (German: "Voice of Jerusalem") and the name Iza'at al Quds (German: "Radio Jerusalem") for Arabic broadcasts .

With the reading of the Israeli declaration of independence on May 14, 1948, the day the state of Israel was founded, Kol Jisra'el (German: "Voice of Israel") began operations. Only two years later, Kol Yeruzhalayim was merged with Kol Yisra'el . In 1951, Kol Jisra'el was renamed the Israel Broadcasting Service . From 1957 the broadcaster was a full member of the European Broadcasting Union , whereupon the state radio of the United Arab Republic , an amalgamation of what is now Egypt and Syria , withdrew from its active membership for the time being.

A law passed by the Knesset on June 6, 1965 reorganized the activities of Israeli radio and, with the formation of the Israel Broadcasting Authority (IBA), also created the legal requirements for broadcasting television programs in Israel. Broadcasts in black and white were approved from May 2, 1968, in color from January 13, 1981, and carried out regularly from February 23, 1983. Occasional transmissions in color had already taken place on special occasions, such as the Eurovision Song Contest 1979 in Jerusalem . Until 1990 the broadcaster held the broadcasting monopoly. From the 1990s, the Second Israeli Broadcasting Authority was formed alongside the Israel Broadcasting Authority , and private radio and television stations were soon receivable.

Channel 1 HD control room in 2016

Dissolution of the Israel Broadcasting Authority

In 2014, plans became known to replace the institution with a successor with leaner structures. Because the IBA seemed too bureaucratic and expensive to her, and it employed considerably more staff than necessary, the Knesset decided to dissolve it by law in 2015. A total of 2000 employees had recently cost taxpayers the equivalent of more than 250 million euros a year. The radio was considered successful, but television ratings were only around three percent.

Notwithstanding the ongoing disputes about the goals and structure of the reform and the resulting delays in establishing a successor, a government commissioner appointed as bankruptcy trustee ordered on May 9, 2017 that current television programs should be discontinued within a few hours. The last program broadcast by the IBA was the Eurovision Song Contest 2017 . During the broadcast, Ofer Nachshon, as the station's spokesman for the Israeli jury, announced that operations would cease following this broadcast. There was only an emergency manning of twenty employees at the station. Journalists criticized the decision as extremely short-term and suspected that the government under Benjamin Netanyahu wanted to get rid of the station's critical reporting and gain greater control over the media.

Israeli Public Broadcasting Corporation

On May 15, 2017, the IPBC took over the tasks of the IBA. The IPBC is financed from the state budget and no longer through license fees like the IBA. Eldad Koblenz and Gil Omer were appointed chairman and general director of the agency in 2015.

Radio station

Speaker Kobi Barkai in the former news studio of Kol Jisra'el

KAN broadcasts eight radio programs that have been taken over by Kol Jisra'el (German: "Voice of Israel"). Kol Jisra'el was the common name of all radio programs of the broadcaster as well as the name of the foreign program Kol Jisra'el International :

  • Kan Tarbut (formerly: Reschet Aleph / Netz A): Word program, school radio, programs from Reschet Moreshet (see below).
  • Kan Reshet Bet (formerly: Reschet Bet / Netz B): Magazine-style information program.
  • Kan Gimel (formerly: Reschet Gimmel / Netz C): entertainment program with music from Israel.
  • MaKan (formerly: Reschet Dalet / Netz D): Radio in Arabic with Arabic music .
  • Kan REKA (formerly: Reka / Background, acronym for: Radio for the Integration of Immigrants): Broadcasts in several minority languages, mainly in Russian, as well as two hours a day in Amharic and Persian , one hour each in French , English and Spanish and one each half an hour daily in Bukharian and Georgian . Occasional broadcasts also in Ladino and Yiddish . The previous broadcasts in Moghrabi , Romanian and Aramaic were discontinued when the new Kan broadcaster opened. Older names of the program were Kol Zijon la-Gola (voice of Zion for the diaspora) and Reschet He (network E).
  • Kan 88 (formerly: 88 FM): International light music.
  • Kan Kol ha-Musika (formerly: Kol ha-Musika / Voice of Music): Classical music.
  • Kan Moreshet (formerly: Reschet Moreschet / Net of Heritage): Programs about Jewish tradition and religion .

Television programs

  • Kan 11 replaced Channel 1 : mainly broadcasts news and cultural programs
  • Makan 33 replaced Arutz 33 : Broadcasts Arabic-language news and cultural programs

Former TV programs of the IBA

Logo of the former first television program Ha-Arutz ha-Rishon
  • Ha-Arutz ha-Rishon " (" Channel 1 ", unofficially also called Channel 1 ): Until the 1990s, the only TV program in Israel ( Ha-Televisia ha-Jisre'elit ): educational TV programs during the day, in the early morning Evening news and other programs in Arabic, with the 8 p.m. news beginning of the Hebrew-language main program; broadcasts begin on Saturdays a few hours earlier with an Arabic feature film, before the Hebrew broadcasts begin again at the end of the Sabbath (early Saturday evening) which, after the state's monopoly on broadcasting was lifted, further, in this case privately financed, channels came in. The HD offshoot Ha-Arutz ha-Rishon HD was only available via pay TV from the private cable TV provider Hot or via the satellite TV service Yes .
  • Arutz 33 (“Kanal 33”):
    News and documentaries in Hebrew, in the evening mainly Arabic-language programs.


From 2000, an Internet service was operated on, which most recently had numerous services such as news and on-demand television programs.

As of May 15, 2017, there is only one page in Hebrew that announces the closure of the institution:

  • after 80 years of radio,
  • after 49 years of television,
  • and 17 years of age.

On May 10, a funeral section 1936–2017 was posted as the cover picture on the Facebook page .

Web links

Individual evidence

  1. Lissy Kaufmann: How Israel's Prime Minister Netanyahu wants to control public broadcasting . In: Der Tagesspiegel , November 11, 2016, accessed on May 14, 2017
  2. ^ Gil Yaron: Israel: Government switches off all public broadcasters . In: Die Welt , May 10, 2017, accessed on May 15, 2017.
  3. Kai Ludwig: Restructuring in a flash  ( page no longer available , search in web archivesInfo: The link was automatically marked as defective. Please check the link according to the instructions and then remove this notice. . In: Radio Eins , May 11, 2017, accessed on May 15, 2017@1@ 2Template: Toter Link /  
  4. ^ Nati Tucker: After 49 Years, This Is How Israel's Government Shut Down Its Public Broadcaster With Hours' Notice . In: Haaretz , May 10, 2017, accessed on May 14, 2017.