Southgerman newspaper

from Wikipedia, the free encyclopedia
Southgerman newspaper
description daily newspaper
language German
publishing company Süddeutsche Zeitung GmbH ( Germany )
Headquarters Munich
First edition October 6, 1945
Frequency of publication Monday to Saturday
Sold edition 307,973 copies
( IVW 2/2020, Mon-Sat)
Range 1.28 million readers
( MA 2019 II )
Editors-in-chief Wolfgang Krach (ViSdP)
Judith Wittwer
editor Johannes Friedmann (Chairman)
Richard Rebmann
Thomas Schaub
managing Director Stefan Hilscher
Karl Ulrich
Web link
Article archive SZ archive
ISSN (print)

The Süddeutsche Zeitung ( SZ ) is a German nationwide subscription - daily newspaper . It has been published in Munich since 1945 by Süddeutsche Zeitung GmbH, which belongs to the Süddeutscher Verlag . Since February 29, 2008, Süddeutsche Verlag has been 81.25 percent owned by Südwestdeutsche Medien Holding (SWMH) based in Stuttgart , whose main shareholders are Medien Union and the Württemberg publishers group. The Friedmann family of publishers holds the remaining shares .

The editors-in-chief are Wolfgang Krach and Judith Wittwer . Johannes Friedmann is the chairman of the editorial board. The circulation sold is 307,973 copies, a decrease of 25.5 percent since 1998. The online views of the Süddeutsche Zeitung rose to over 60 million per year in the same period.

Profile and orientation

According to its editorial status, the Süddeutsche Zeitung (SZ) strives for " free, democratic forms of society based on liberal and social principles". In the external perception, it is classified as left-liberal or "somewhat left of center".

The weight it gives culture is specific to the Süddeutsche Zeitung . The features section immediately follows the political section. In addition to the glossary Streiflicht at the top of the title page, "Page 3" is a special feature, in its own spelling DIE PAGE DREI . Large reports and background articles appear here every day. On the fourth page, the opinion page, you can find an editorial written by well-known SZ authors every day . The SZ magazine is also included every Friday . Until 2017 there was a supplement with a selection of English-language articles from the New York Times , also on Friday . On Thursdays there is the event supplement SZ-Extra in the edition for the Munich region . Since October 18, 2014, SZ has been appearing on Saturdays under the title Süddeutsche Zeitung on the weekend in a considerably expanded version, which is not only intended to be a daily newspaper, but also a Sunday or weekly newspaper.

The Süddeutsche Zeitung has editorial offices in Germany in Berlin , Düsseldorf , Frankfurt am Main , Hamburg , Karlsruhe , Leipzig and Stuttgart .

Since 2014, the Süddeutsche Zeitung has formed a research network with the public broadcasters NDR and WDR .



Newspaper reader with a special edition of the Süddeutsche Zeitung after the verdict of the Nuremberg trials, October 1, 1946

After the Second World War , Germany was occupied by the Allies. On June 28, 1945, through the High Command of the Psychological Warfare Division , they issued Directive No. 3, which regulated the admission of newspapers in Germany. The first license to publish a newspaper in Bavaria after the Second World War was granted to August Schwingenstein , Edmund Goldschagg and Franz Josef Schöningh . With the handover of the licenses by Colonel Bernard B. McMahon, commander of the intelligence control system in Bavaria, the first edition of the Süddeutsche went to print on October 6, 1945 .

The Süddeutsche , whose name idea comes from Wilhelm Hausenstein , was conceived as a national newspaper with a city edition for Munich. She took over the premises of the newspaper Münchner Latest Nachrichten, which was closed on April 28, 1945, as well as the editorial and printing house. The first issue appeared at the price of 20 pfennigs as licensed newspaper No. 1 of the news control of the military government east . The license was granted to it as a so-called "important opinion-forming" daily newspaper. A newsreel from 1945 shows how an American soldier puts the lead type from Hitler's Mein Kampf into the fire in a symbolic act, from the melt of which the first printing plates for the Süddeutsche Zeitung were cast.

From the preface on page 1 of the first edition:

"For guidance - for the first time since the collapse of the brown reign of terror a newspaper run by Germans appears in Munich. It is limited by the political necessities of the present, but not tied up by any censorship, not gagged by any compulsion to conscience. The Süddeutsche Zeitung is not the organ of a government or a certain party, but a mouthpiece for all Germans who are united in their love of freedom and hatred of the total state. In disgust for everything that is National Socialist.

The leaders of the newspaper, who come from different parties, believe that after twelve years of shameful servitude of conscience and dictated lies, the common will to be politically mature and clean, to be responsible and to be honest is a sufficiently strong basis for fruitful cooperation. [...] We start on a narrow platform with limited resources and thus reflect the general situation. We believe that in the not too distant future we will also reflect the gradual ascent. "

- Editing and publishing house
Former editorial building of the Süddeutsche Zeitung in Sendlinger Strasse in Munich (until October 2008)

In 1946 Werner Friedmann became the fourth license holder and was also editor-in-chief of the SZ from 1951 to 1960 . Together with the other licensees, he became a partner in the Süddeutsche Verlag , which was founded on July 25, 1947 and has been responsible for the production of the Süddeutsche Zeitung ever since. Until August 1949, the South German was under the surveillance of the US military government, which was considered tolerant. However, she paid attention to the strict separation of factual news information and opinions. Statements suspected of being Nazi were also monitored critically . When anti-Semitic signs the occupiers responded critical.

Criticism of the occupation authority itself was also affected by the surveillance. A very sensitive issue was the coverage of the Soviet allies. As a result of a comment by Friedmann from 1946, Süddeutsche was only allowed to publish four pages per issue over 30 days. The incident generated sympathy among the population in southern Germany . After the relations between the Western Allies and the Soviet Union worsened, comparable articles remained without consequences from 1947. When the new Bavarian press law came into force on October 3, 1949, the intelligence service department of the military government was dissolved.

The Süddeutsche appeared three times a week until January 1947. Between February and August 1947, the Süddeutsche could only appear twice a week due to a lack of paper. The newspaper then appeared again three times a week until it became a daily newspaper on September 18, 1949 .

Further development in the 20th century

The Süddeutsche built his own from 1965 foreign correspondent system on. While these reporters initially worked for several newspapers at the same time, the Süddeutsche later hired correspondents who work exclusively for them. In 1991 a correspondent sitting in a press vehicle in Belgrade was shot dead.

From the 1970s on, the Süddeutsche published its own regional and district editions for Bad Tölz - Wolfratshausen , Dachau , Ebersberg , Erding , Freising , Fürstenfeldbruck and Starnberg .

At the initiative of the SZ editors, their shareholders signed an editorial statute with the management, the works council and the editorial team on August 4, 1971 . It stipulates that the members of the editor-in-chief are determined by the shareholders' meeting. However, a majority of two thirds of the members of the editorial board can block such decisions through appeals or dismissals.

In 1988, the Süddeutsche Verlag signed a contract with the Independent , La Repubblica and El País to exchange articles and for possible cooperation between the correspondents.

Development since 2000

Since the beginning of the crisis on the advertising market for daily newspapers in 2000, the situation of the Süddeutsche Zeitung has deteriorated noticeably. New shareholders had to be brought on board: Südwestdeutsche Medien Holding ( Stuttgarter Zeitung, etc.) bought 18.75 percent of Süddeutsche Verlag publishing house , which publishes Süddeutsche Zeitung , and about 44 percent of which is Medien Union GmbH Ludwigshafen ( Die Rheinpfalz etc.) heard. For cost reasons, the youth supplement Jetzt and the Berlin page introduced in 1999 were discontinued in 2002 . The regional edition for North Rhine-Westphalia , which started in 2002, was discontinued in 2003. 950 jobs were cut. The economic situation has meanwhile been reversed: the 2002 deficit was 76.6 million euros; In 2003 there was a surplus of 0.6 million euros and in 2004 another plus of 37.1 million euros.

The SZ-Magazin became embroiled in May 2000 in a scandal after it was revealed that fake celebrity interviews by journalist Tom Kummer had published. Its questionable relationship to the relationship between reality and fiction (see borderline journalism ) had long been known.

The features editorial team experienced a serious change in the spring of 2001. Initially, four well-known feature editors switched from the Frankfurter Allgemeine Zeitung to the Süddeutsche Zeitung : Franziska Augstein , Thomas Steinfeld , Ulrich Raulff and Lothar Müller . As usual in such cases, those concerned did not comment on the dismissals. Other commentators suspected that the editors were increasingly uncomfortable with the management style of FAZ co-editor and features editor Frank Schirrmacher . Because this was already the third round of termination under the aegis of Schirrmacher.

In return, SZ editor-in-chief Hans Werner Kilz had to accept an exodus of prominent feature editors after just a few weeks in March 2001. With department head Claudius Seidl , Niklas Maak , Georg Diez , Edo Reents , film critic Michael Althen and media director Alexander Gorkow , a “very closely working group in the features section of the SZ” left the house and went to the FAZ .

In 2001 the SZ wrote about the childlessness of the Japanese imperial couple. In a cover story it was emblazoned above the photo of the imperial couple at their crotch height: "Tote Hose". The outrage in Japan was great.

SV-Hochhaus , headquarters of the Süddeutscher Verlag in Zamdorf

In 2004 the Süddeutsche Zeitung became the subject of local political disputes in Munich. It was about the new building of the group headquarters in Munich-Zamdorf . The building should be designed as a high-rise. However, a citizens' initiative led by the former mayors Georg Kronawitter and Hans-Jochen Vogel blocked the urban development impact of this and other high-rise buildings . An initiated by them referendum brought on 21 November 2004 finally the decision: with 50.8 percent of the vote, the Munich decided that the city no high-rise may be higher than the Frauenkirche . For Süddeutscher Verlag this meant a revision of the plans for the new corporate headquarters. The SV high-rise was finally built with a height of 99.95 meters.

Together with the news magazine Der Spiegel and the newspapers of Axel Springer AG , the Süddeutsche Zeitung announced at the beginning of August 2004 that it would return to traditional spelling, which the FAZ had already decided to do in August 2000. In 2006, the editors of the Süddeutsche Zeitung agreed with FAZ and Spiegel on a common conservative interpretation of the new Duden , which in its 24th edition goes back to the old spelling for the first time in a number of cases and / or "recommends" it with the yellow background . Since then, the Süddeutsche Zeitung has applied the following principle: old writing, where it is permitted according to the Duden; new, where the old one is no longer allowed or no longer listed.

In November 2006, the Süddeutsche Zeitung and the FAZ lost a lawsuit against the literary magazine Perlentaucher . The newspapers sued against the resale of the summaries of their literature reviews to the online bookseller , which they saw infringed their copyrights.

The Magazin Verlagsgesellschaft Süddeutsche Zeitung (MVG) has been responsible for all magazines and supplements since 2007.

With effect from February 29, 2008, four of the five remaining shareholder families sold their shares in the Süddeutsche Zeitung publishing house to Südwestdeutsche Medien Holding in December 2007 , which increased its stake to a total of 81.25 percent.

The composition of the “Editor's Council of the Süddeutsche Zeitung ” changed accordingly . It now included: Eberhard Ebner (spokesman for the Württemberg publishers group ), Johannes Friedmann (chairman), Thomas Schaub (Medien Union) and Christoph Schwingenstein. The editorial board "determines the fundamental content and appearance of the Süddeutsche Zeitung and makes important personal decisions".

At the beginning of 2015, the newspaper received a 2.6 terabyte large data set from an anonymous source with confidential information from a law firm in Panama, which had set up and managed mailbox companies for numerous influential figures from politics and business. Together with the International Network of Investigative Journalists and around 400 colleagues, journalists from the SZ viewed the data for over a year before they went public on the evening of April 3, 2016 at 8 p.m. and published the data from the Panama Papers . This resulted in the largest investigative research ever carried out by international journalists. In 2017 the SZ, together with the International Consortium of Investigative Journalists, was the first non-American newspaper to receive the Pulitzer Prize , which is regarded as the most important award for journalists worldwide.

At the end of 2016 it became known that the Süddeutsche Zeitung had entered into a cooperation with the Swiss company Tamedia AG . Tamedia gives u. a. the renowned Schweizer Tages-Anzeiger . The SZ publicly announced that it wanted to exchange skills and expand the network of correspondents through the cooperation. However, at the same time, a new contract was submitted to the free authors of the SZ. He authorizes the publishing house of Süddeutsche to pass the texts on to third parties without automatically paying an additional salary for the free ones. Those who do not accept this regulation cannot continue writing for the SZ.

Because of this practice, the professional association of freelance authors "Freischreiber" awarded the 2016 Süddeutsche Zeitung's negative industry prize. At the same time, the SZ publishing heir and patron, Konrad Schwingenstein , received the association's “Himmel Prize” for his continuous investment in projects that advance digital journalism.

In September 2020, the reduction of 50 editorial positions was announced, which corresponds to around 10 percent of the editorial staff.

Classification as a leading medium

The Süddeutsche Zeitung is rated by journalists as one of the leading German-language media that shape and shape social communication and the public .

In the summer of 2005, German journalists named the Süddeutsche Zeitung in a large-scale survey as the number one “leading medium” - in front of the Spiegel . In the study Journalism in Germany by the communication scientist Siegfried Weischenberg , 34.6 percent of 1536 representatively selected journalists said that they regularly used the Süddeutsche Zeitung to obtain information or to find suggestions for topics (multiple answers were possible).

Ranking Journalist survey 1993

Jürgen Wilke

Journalist survey 2005

Siegfried Weischenberg

1 The mirror (66.7%) Süddeutsche Zeitung (35%)
2 Süddeutsche Zeitung (46.6%) The mirror (34%)
3 Star (37.1%) Frankfurter Allgemeine Zeitung (15%)
4th Frankfurter Allgemeine Zeitung (36.2%) The time (11%)
5 The time (34.4%) Image (10%)

According to the agency pressrelations, SZ was in first place among the most cited daily newspapers in Germany in the politics department in the first half of 2015.


The Süddeutsche Zeitung was able to increase or stabilize the circulation sold from 1998 to 2007 . Since then, sales have been falling again. The number of copies sold has fallen by an average of 2.7% per year over the past 10 years. Last year it decreased by 4.3%. It is currently 307,973 copies. The share of subscriptions in the circulation sold is 79.7 percent.

Development of the number of copies sold
Development of the number of subscribers

Internet portal

Former logo of

The Internet portal of the Süddeutsche Zeitung is . The content consists of contributions from the online editorial team, texts from the print edition and agency reports.

Header of the website


To mark the 50th birthday of the Süddeutsche Zeitung , its Internet edition began on October 6, 1995 under the name "SZonNet". The project came from the SZ-Textarchiv (today DIZ - Documentation and Information Center Munich) under the direction of Hella Schmitt. At the beginning there were no editors of its own, but selected content from the printed edition was adopted. In 1996, Oliver Bantle from the SZ science department wrote the first online journalistic concept. This focus on science went online in autumn of the same year with Angelika Jung-Hüttl as editor. She created the first journalistic content that was not in the newspaper. The editorial responsibility lay with the then head of the SZ science department, Martin Urban . In the spring of 1998 the Reise Journal went online. Wenke Hess wrote the concept and implemented it as an editor.

The economic management was initially transferred to SV Teleradio GmbH , later to SV New Media GmbH , whose managing director was Gerhard Andreas Schreiber , both subsidiaries of the Süddeutscher Verlag . In the run-up to the 1998 Bundestag election, the focus on politics went online. It was designed under the leadership of Heribert Prantl , Head of Domestic Policy and meanwhile also a member of the editor-in-chief. The editors were Oliver Bantle (domestic policy) and Thomas Becker (foreign policy). News, dossiers, interviews and comments completed the sheet. The online articles were under the editorial responsibility of the newspaper's relevant political departments. In 1999 Bernd Graff launched a culture magazine online. The transfer of the former fax service SZ-Finanz to an online business editorial office with Paul Katzenberger, Hans von der Hagen, Martin Hesse and other editors led to a significant expansion of the editorial team.

With Patrick Illinger , the online edition got an editor-in-chief for the first time in 2000; the editorial team was renamed Helmut Martin-Jung became the first boss on duty. During this time, Susanne Herda and Nicola Holzapfel also joined the editorial team. At the same time, the number of technical staff at the supervising SV subsidiary Süd-Data grew . The increased number of employees and the associated increased need for space led the editorial team to move to rented office space on the Rindermarkt. After saving personnel, Illinger left the online edition at the end of 2001, and was followed by CvD Helmut Martin-Jung as editor-in-chief.

The Internet portal of the Süddeutsche Zeitung ( was launched on December 18, 2006 , with a new design, concept and editor-in-chief. Helmut Martin-Jung was editor -in- chief until 2006, followed by Hans-Jürgen Jakobs , who previously headed the media page of the Süddeutsche Zeitung . In December 2010, Stefan Plöchinger became the new editor-in-chief. After 2006 the editorial team has grown to 25 permanent editors and more than ten generalists .

At the end of 2006, strategic considerations led to the size of the team being increased again under the new editor -in- chief Hans-Jürgen Jakobs . Jakobs remained editor-in-chief of until the end of 2010 - he then took over the management of the business section of the Süddeutsche Zeitung together with Marc Beise. In February 2011, Stefan Plöchinger, who came from Spiegel Online , started his work as the new editor-in-chief of He has been a member of the SZ editorial team since May 2014 . In January 2018, Julia Bönisch took over from Plöchinger as editor-in-chief, followed in November 2019 by Iris Mayer and Ulrich Schäfer .

Since December 10, 2007, has limited the comment function for online articles to the period from Monday to Friday between 8 a.m. and 7 p.m. As a justification, stated that the comments of the “Suedcafé” members would be “frozen” outside of these times, as moderation was not possible. In order to raise the quality of the discussion, a stronger moderation is necessary. The Süddeutsche Zeitung reacted to a ruling by the Hamburg Regional Court, which stipulates that comments should be checked in advance on controversial topics. It is criticized that the editors often fail to take note of the reader's comments even if they point out clear errors in the commented reports. However, there is a contact form for each article, which should be used for such cases. In mid-2014, the comment function that was previously available for every article was discontinued.

At the beginning of 2012 the site was renamed Sü and the logo was adapted to the lettering of the Süddeutsche Zeitung. A comprehensive redesign took place on November 26, 2012; since then, the corporate fonts of the print edition have also been used for the online presence.

As one of the first national quality newspapers, the Süddeutsche Zeitung changed the mode of reader comments. The comments under the articles were replaced by an opinion forum at the beginning of September 2014. “On the actual news site, trolls often disrupted the discussion. To fend off them better and to raise the level of the debates is the goal, so the editor-in-chief.

The online presence underwent a comprehensive revision on March 24, 2015. Since then, the website has been divided into the three areas (news portal), newspaper (complete printed newspaper as a digital edition) and magazine (online portal of the SZ- Magazine). At the same time, the paywall announced in winter 2014 in the form of a mixture of the freemium and the metered model was introduced. Ten texts should be available free of charge per user and week, further articles can only be read after taking out a digital subscription "SZ Plus" or purchasing a day pass. Complex content such as the Streiflicht or Die Seite Drei is only available for a fee, regardless of the number of articles already read. In addition to all online articles, “SZ Plus” subscribers can also access the digital editions of the printed newspaper, which are made available on the website in the newspaper section and as smartphone and tablet apps. The new SZ Espresso e-mail and WhatsApp newsletter , a compact overview of the news in the morning and evening, offers free added value .

In May 2016 it became known that strangers had hacked the Süddeutsche Zeitung's website and stole user data.

Usage data

Visit the website of the Süddeutsche Zeitung

2020 UniqueVisits SüddeutscheZeitung.png
The number of visitors rose sharply until 2015. A payment barrier was introduced in March 2015 , which led to a decrease in 2015. The number of visits has been more or less constant since 2017. In January 2020, 2.15
pages were accessed per visit to the website .

Various apps are offered in the publishing environment. The - Nachrichten - Süddeutsche Zeitung app in the "1,000,000+ installations" category from Süddeutsche Zeitung Digitale Medien GmbH has the greatest popularity .

According to the measurement of the most visited websites in Germany by Alexa Rank , it was ranked 54th on April 4, 2020.



Editors and authors (selection)

Editorial Board

The editorial board includes chairman Johannes Friedmann (minority owner), Richard Rebmann (managing director of Südwestdeutsche Medien Holding) and Thomas Schaub (son of Dieter Schaub ).

Head of Department

Department management
Foreign policy Stefan Kornelius
Domestic politics Detlef Esslinger (acting)
Page three Alexander Gorkow
Investigative research Bastian Obermayer , Nicolas Richter
Culture Andrian Kreye , Sonja Zekri
economy Marc Beise
Sports Klaus Hoeltzenbein
Knowledge Patrick Illinger
panorama Felicitas Kock , Michael Neudecker
Society and weekend Christian Mayer , Katharina Riehl
media Laura Hertreiter
Travel, mobility, special topics Peter Fahrenholz
Munich, region and Bavaria René Hofmann
opinion Stefan Ulrich

Components of the SZ with SZ magazine

  • The daily sidelight at the top left of the front page
  • Page 3 - daily report on changing topics on the third page of the newspaper
  • Opinion page - Comments will be marked as opinion and will be posted separately from the news on this page.
  • Supplement with excerpts from the New York Times, initially every Monday, later every Friday from the beginning of May 2004 to the end of 2017
  • Russia Today , monthly supplement from December 2010 to February 2014

Media criticism

Anti-Semitism and the Middle East Conflict

The Süddeutsche Zeitung took a stand against anti-Semitism and other forms of racism from the start, but over the years it has repeatedly been controversial about publications that were perceived as anti-Semitic.

After the SZ had published a comment of Wilhelm Emanuel Süskind's approval in August 1949 on the thesis of the Allied High Commissioner John Jay McCloy that the relationship between the Germans and the Jews was a “test by fire for German democracy”, it printed one uncommented alongside two positive letters to the editor The author gave the provocative pseudonym “ Adolf Bleibtreu ” and the fictitious address in “Palestine Street”, which was then changed to “Palestrina Street” by a proofreader. Regarding the Jews, it expressed regret "that we did not all gass ". The Bavarian police tried in vain to control a demonstration by 2,000 angry Holocaust survivors against the Süddeutsche Zeitung , during which paving stones were also blown, using batons and firearms. Finally, the US military government intervened, ordered the police to withdraw and de-escalated with their own resources. The German-Jewish SZ license holder and SZ co-editor Werner Friedmann publicly criticized the insensitive selection of letters to the editor of his paper "(i) n own thing".

The SZ has been accused on various occasions that some of its texts on the Middle East conflict are one-sided or stereotypical to the detriment of Israel. In 2012, the SZ published the controversial prose poem What must be said by Günter Grass , in which he insinuated that Israel was endangering the "already fragile world peace" with its nuclear weapons and was planning a "first strike" to exterminate the Iranian people.

Several caricatures perceived as anti-Semitic also led to controversy: When Ariel Sharon advised the Jews there to emigrate to Israel in 2004 in view of increasing anti-Semitic attacks in France , this caused outrage in France. The SZ published a caricature of the rear view of a man of similar stature to Sharon, who was marked as a Jew by a kippah and a six-pointed star, raged through a French restaurant and asked: “Why do I feel no sympathy?” Media in Israel and Germany , the Israeli embassy there and also readers saw "the Jew" as being anti-Semitic or portrayed as a " Jew with a star " and protested. The SZ editors apologized. In July 2013, the SZ's features section used a picture by the graphic artist Ernst Kahl of a horned creature, originally published for a gourmet magazine without reference to Israel, with the caption "Israel's enemies consider the country a voracious Moloch" to illustrate two reviews of non-Israeli non-fiction books. Kahl expressed his horror when he heard about this context. The SZ describes the publication as an "error". In 2014, she published a cartoon by Burkhard Mohr , who portrayed Facebook founder Mark Zuckerberg as the dominant data octopus . The picture used various set pieces depicting the “international Jew” from the imagery of the “ Striker ”: fleshy lips, curly hair and a lustful grin. The anti-Semitism researcher Götz Aly accused the SZ of having set the trend for anti-Semitic malice against Zuckerberg with the caricature. When, in 2018, Dieter Hanitzsch combined classic anti-Semitic symbols in a caricature and used the image of the “belligerent Jew” who rules the world, the anti-Semitism commissioner of the federal government, Felix Klein , criticized : “This awakens associations with the unbearable drawings of National Socialist propaganda. Even if caricatures are supposed to ironize and provoke, a red line has been crossed here. [...] With such a tasteless drawing one devalues ​​any justified criticism of the actions of the Israeli government ”. The SZ apologized.

Nonetheless, leading members of the editorial board such as Heribert Prantl and Matthias Drobinski took a clear position in favor of the religious freedom of the Jewish minority in Germany when, as a result of the circumcision debate, a storm of outrage, which was not free from anti-Semitic tones, swept over them.

Economic policy

The Süddeutsche Zeitung is also analyzed in media-critical studies. The areas of security and defense policy as well as reporting and commentary on the financial crisis were examined in great detail. A study by the union-affiliated Otto Brenner Foundation by Hans-Jürgen Arlt and Wolfgang Storz from March 2010 on the subject of “Economic journalism in times of crisis - How the mass media dealt with financial market policy” examined, among other things, the way in which the Süddeutsche Zeitung worked from spring 1999 to autumn 2009. The study comes to the conclusion that the daily updated German business journalism as an observer, reporter and commentator of the financial market and financial market policy worked badly until the outbreak of the global financial market crisis. SZ, FAZ and HB in particular had stuck to an interpretative framework for far too long - the market regulates economic activity efficiently via price, the state should stay out of it - which no longer did justice to the events. “That is why even their increasingly high-quality reporting in the crisis was associated with an orientation chaos. They did not reflect on these deficits and thus blocked themselves from arriving at a new understanding. ”This lack of reflection has turned out to be a real obstacle for society to learn.

A study by Margarete Jäger and Regina Wamper by the Duisburg Institute for Linguistic and Social Research from 2015 suggests that the SZ should report on the Greek sovereign debt crisis in a way that is politically compliant with the German government.

According to information from the lobbying agency Deekeling Arndt Advisors , the German Atomic Forum influenced the publication date of a possibly nuclear-critical report in the Süddeutsche Zeitung. An originally planned publication on the connection between childhood cancer and nuclear power plants is said to have been postponed until after the 2009 federal election . When asked , Heribert Prantl , a member of the editor-in-chief of the Süddeutsche Zeitung, denied that there was such influence.

Copyright reform of the European Union

The Süddeutsche Zeitung was very committed to the proposed reform in a series of articles on copyright reform in the European Union . The editor-in-chief Heribert Prantl wrote that the opposition to the reform “is about lies and ruses of the big Internet corporations. They wrapped the net church with these lies. These corporations disguise their business interests with hypocritical idealistic talk ”. The head of the feuilleton Andrian Kreye saw in the protest against the copyright a support of "data greedy US corporations". The Süddeutsche Zeitung was thus in agreement with all German quality newspapers and the Federal Association of German Newspaper Publishers (BDZV) as well as with over 240 European associations representing authors, composers, writers, journalists and photographers. Their stance has been criticized by numerous opponents of the reform. The reform was passed by the European Parliament on March 26, 2019 .


Front page Süddeutsche Zeitung from May 20, 2009

In the early years from 1945 the Süddeutsche Zeitung usually only had a length of 4-6 pages and therefore used a 6-point font in five columns to accommodate a lot of text. Headings were initially set in the Gothic font National , as no alternatives were available.

In the 1950s the Süddeutsche Zeitung received its characteristic appearance with Excelsior as the main typeface and sans serif headings, the latter first in Gill Sans and from 1965 in Helvetica . Some text elements were also set in Times . The characteristic structure of the first pages, with a report on page 3 and leading articles, commentaries and caricatures on page 4, was introduced in the mid-1960s by then editor-in-chief Hermann Proebst.

The metal type was replaced by photo typesetting in 1984 and an editorial system has been used since 1987 . In June 1988 the Süddeutsche Zeitung switched to the larger Nordic format , with now six columns of text. Since 2012, it has been set in the newly developed SZ Text font , which was derived from the Excelsior. Since then, the matching, newly developed SZ Sans has been used for headings .

Related publications

In addition to the print edition of the Süddeutsche Zeitung, there are also publications in various media:

  • The Süddeutsche Zeitung Magazin appears every Friday as a supplement to the Süddeutsche Zeitung.
  • Now is an online magazine for 18 to 30 year olds. It appeared as a weekly supplement from 1993 to 2002 and as a quarterly supplement from 2011 to 2017.
  • Süddeutsche Zeitung Wissen was a knowledge magazine that appeared from December 4, 2004 to May 22, 2009. It was initially published every two months and from autumn 2007 ten times a year.
  • Süddeutsche Zeitung Wir was a family magazine that was published once on November 5, 2008.
  • Süddeutsche Zeitung Langstrecken has been published quarterly since March 31, 2015 as a collection of selected articles from the Süddeutsche Zeitung.
  • Süddeutsche Zeitung Familie was a bimonthly family magazine from April 25, 2017 to October 15, 2019.
  • Süddeutsche Zeitung TV (1993-1998 S-Zett , 1998-2006 South German TV ) was of 26 January 1993 to 16 January 2011 in a dctp - window program on VOX broadcast.
  • Süddeutsche TV Thema was broadcast on Sat.1 Gold from January 20, 2013 to December 29, 2016 .

SZ library

Under the pressure to develop new sources of revenue, various marketing measures broke new ground. These activities, known as product line expansion, were inspired by similar campaigns in Italy and Spain. The most successful, started as a test first in 2004, the establishment was one Süddeutsche Zeitung library ( "50 great novels of the 20th century" on a weekly basis), with branches un was normal manner at the start:

  • Naming of the series based on real rankings such as the time library .
  • Giving away the first volume to every buyer or subscriber of the Süddeutsche Zeitung from March 20, 2004.
  • Very low price compared to the prices usually calculated in the book industry: less than 5 euros for tied books.
  • Expensive public advertising: weekly four-color advertisements and advertising series in SZ and SZ-Magazin ; In the course of the year there are also advertisements in other magazines ( Brigitte , Spiegel etc.), which are usually not calculable for the low-priced “book” product in this mass.
  • Mixture of bestsellers and longsellers (“Name of the Rose”) with cheaper licenses (outdated edition of Kafka's “America”).
  • Placement on the market as a high-quality selection with canon character through editorial put up advertising on the first page and the first page of the feature pages of each Saturday edition, the publication date of the relevant band; additional “editorial” advertising the day before. The authors were the editors of the Süddeutsche Zeitung, who are said to have compiled the original large license purchase list.
  • Use of all points of sale that are available to a newspaper distributor: especially kiosks, gas stations, newspaper stands and bookshops.
  • Cheaper license purchase from rights holders with the argument of the masses; thus reducing the risk should a title possibly sell poorly. 80,000 complete series, a total of more than 11 million books, were sold. In Austria this series was also distributed under the same name, here by the daily newspaper Der Standard , in which the Süddeutsche Verlag held a 49 percent stake until 2008.

Starting with breakfast at Tiffany's ( Truman Capote ), a further 50 volumes were added from April 21, 2007 (each one euro more expensive).

Following the same pattern, a CD classic edition was launched on October 20, 2004, the Piano Kaiser , a collection of 20 CDs in which 14 pianists , including Daniel Barenboim , Alfred Brendel and Glenn Gould , are discussed by the music critic Joachim Kaiser . This activity is also accompanied by radio stations. By April 2005, 75,000 issues had been sold here. The SZ Klassik was expanded at the end of October 2006 to include the century violinists , recordings of 16 great violinists.

With these additional activities, which at the same time advertise to the potential target groups, the Süddeutsche Zeitung achieved additional sales of 26 million euros in 2004 ( SZ of April 23, 2005).

The SZ-Cinemathek , a collection of 100 films by great directors on DVD , was launched on March 5, 2005 . In the weekend edition of the Süddeutsche Zeitung, the current film by well-known people from the film world, such as B. Caroline Link and Volker Schlöndorff discussed. Everything runs according to the model of the SZ library including a free copy at the start for every buyer. By mid-April 2005, 20,000 complete series and a total of 600,000 DVDs had been sold here. (For a critical assessment of this collection, see the article on film history .) In the meantime, the cinemathek has been expanded to include the SZ-Junge Cinemathek , SZ-Cinemathek Screwball Comedy , SZ-Cinemathek Série Noire , SZ-Cinemathek Traumfrauen , SZ-Deutsche Thriller , SZ-Politthriller and SZ Berlinale .

In June 2005 it continued with the SZ discotheque , in September with the children's book series Junge Bibliothek , in January 2006 with the SZ crime library ; the SZ-WM-Bibliothek was published in time for the 2006 Football World Cup , in autumn 2006 the audio book edition SZ-Bibliothek der Erzählers , and in October 2006 the SZ-Vinothek , which sells wine.

A wide variety of books are brought onto the market under the heading Süddeutsche Zeitung Edition , some of them consisting of secondary uses of the editorial work (Streiflicht, reports from page three).

With the Süddeutsche Zeitung Mediathek (since 2007: Süddeutsche Zeitung Shop ) an online mail order company has been set up that sells the above-mentioned objects directly to end customers, bypassing the retail trade.

In spring 2011, the Süddeutsche Zeitung Library Graphic Novels published ten volumes for the first time (including Persepolis by Marjane Satrapi ), followed by another ten volumes in 2012 (including Sandman by Neil Gaiman ). The series was continued in March of the following year with eight new volumes in which crime novels were presented (including, inter alia, From Hell by Alan Moore and Eddie Campbell ).

Social Commitment

Advent calendar for good works

In 1948 Werner Friedmann initiated the Süddeutsche Zeitung's fundraising campaign to support families and individuals in need, which called for donations in the Süddeutsche Zeitung every year before Christmas . From 1953 to 1959 and in the 1970s Karin Friedrich was in charge of the SZ relief operation. In 2015, almost 5.6 million euros were donated to a good cause by readers of the Süddeutsche Zeitung.

House of the present

The House of the Present is the result of an architecture competition of the same name and an experimental residential building on the site of the Federal Horticultural Show 2005 in Munich was developed in cooperation with the City of Munich, Bayerische Hausbau GmbH and the Fördergesellschaft Landespflege Bayern e. V. realized as a non-profit project by the Süddeutsche Zeitung Magazin .

Journalist Prize Winner

Theodor Wolff Prize
1998: Gerd Kröncke
1999: Annette Ramelsberger
2000: Evelyn Roll , Hans Kratzer
2001: Heribert Prantl
2003: Stefan Ulrich
2005: Wolfgang Görl
2007: Sebastian Glubrecht, Süddeutsche Zeitung Magazin
2008: Thomas Kistner, Süddeutsche Zeitung Magazin
2009: Bastian Obermayer , Süddeutsche Zeitung Magazin
2010: Arne Perras, Joachim Kaiser for his life's work
2012: Alexander Gorkow
2013: Jochen Arntz
2014: Kai Strittmatter; Rudolph Chimelli for his life's work
2015: Roland Schulz, Süddeutsche Zeitung Magazin (category report / essay / analysis)
2016: Tobias Haberl, Süddeutsche Zeitung Magazin (category report)
2017: Nicolas Richter (Category Topic of the Year: Populism)
2018: Lorenz Wagner, Süddeutsche Zeitung Magazin (category report)
Henri Nannen Prize
2005: Streiflicht
2005: Freddie Röckenhaus , together with Thomas Hennecke from the kicker sports magazine
2006: Kurt Kister
2007: Markus Balser, Hans Leyendecker , Klaus Ott
2010: Marc Baumann, Martin Langeder, Mauritius Much, Bastian Obermayer, Süddeutsche Zeitung Magazin, special prize for the contribution "Letters from the Front"
2014: Moises Saman, Süddeutsche Zeitung Magazin, award for the photo report "In the realm of death"
2017: Bastian Obermayer , Frederik Obermaier , Vanessa Wormer , Katrin Langhans , Mauritius Much, Hannes Munzinger: Best investigative achievement for the Panama Papers
Guardian Award of the German daily press
2001: Special award for Hans Leyendecker
2003: Tomas Avenarius
2007: Hans Leyendecker and Nicolas Richter
2013: Christina Berndt , together with Jürgen Gückel from the Göttinger Tageblatt and Heike Haarhoff from the daily newspaper (taz)
2015: Bastian Obermayer and Uwe Ritzer
2018: Hannes Grassegger and Till Krause, Süddeutsche Zeitung Magazin
Axel Springer Prize
2006: Steffen Kraft
2007: Editorial team
Grimme Online Award

Sold circulation of daily newspapers from Munich

title Issue location Sold edition Mon. – Fri Sold edition Sa
Southgerman newspaper Complete edition 418.415 535.250
Southgerman newspaper Munich 117,486 137.830
tz Munich 104.391 127,887
Evening News Munich 100,856 114,547
image Munich 66,378 57.507
Munich Mercury Munich 26,864 27,982

Distribution of daily newspapers from Munich

National coverage of the daily newspapers published in Munich
medium 2005 2009 2013
Southgerman newspaper 1,161,000 1,160,000 1,431,000
tz 298,000 335,000 256,000
Evening News 280,000 233,000 210,000
Image Munich 406,000 379,000 331,000
Munich Mercury 703,000 722,000 723,000
Readers reach in Germany according to media analysis press media 2005, 2009 and 2013


  • Knud von Harbou : When Germany wanted to save its soul. The Süddeutsche Zeitung in the founding years after 1945. dtv, Munich 2015, ISBN 978-3-423-28055-6 .
  • Southgerman newspaper. Munich's latest news from politics, culture, economy, sport. Süddeutscher Verlag, Munich 1.1945, 1ff. (Aug. 24) ISSN  0174-4917

Web links

Commons : Süddeutsche Zeitung  - collection of images, videos and audio files

Individual evidence

  1. a b c d Imprint. In: December 14, 2018, accessed December 14, 2018 .
  2. according to IVW ( details on )
  3. ^ SZ editorial statute, quoted from Ludwig Maaßen: Die Zeitung: data - interpretations - portraits. Heidelberg 1986, p. 95.
  4. ^ The newspapers in the media country Germany. In: Foreign Office , FAZIT Communication GmbH, August 14, 2012, accessed on September 17, 2019 .
  5. Media database: Süddeutsche Zeitung Institute for Media and Communication Policy, accessed on September 17, 2019.
  6. Marcus Maurer, Carsten Reinemann: Media content. An introduction . VS Verlag, Wiesbaden 2006, ISBN 3-531-14008-6 , p. 130.
  7. Kurt Kister: The new "SZ at the weekend" - The best of two worlds. In: January 15, 2015, accessed June 2, 2020 .
  8. a b c d e f g h i j Paul Hoser: Süddeutsche Zeitung (SZ). In: Historical Lexicon of Bavaria. April 22, 2014, accessed March 31, 2020 . , accessed on March 31, 2020.
  9. ^ Matthias Warkus: Swords to plowshares, cannons to letters: Peirce 'semiotics and transformations as symbolic actions . Tectum Wissenschaftsverlag, 2012, ISBN 978-3-8288-5550-2 , introduction, p. 1 ( limited preview in Google Book Search [accessed October 10, 2019]).
  10. Media Literacy - Part 2: Print Media - Use and Gaining Information. In: . January 30, 2012, accessed January 19, 2016 .
  11. Michael Brenner: Opinion - Hitler with footnotes. In: . May 3, 2012, accessed October 19, 2019 .
  12. Friedmann: From Lola to Lolita . In: Der Spiegel . No. 21 , 1960, p. 18 ( online ).
  13. ^ Daniel Eckert: The capital city blues. In: . July 19, 2002. Retrieved November 29, 2019.
  14. ^ "Süddeutsche Zeitung" discontinues the NRW regional section. In: . March 13, 2003, accessed March 19, 2020.
  15. Süddeutscher Verlag is still cutting 300 jobs. In: . November 22, 2002, accessed July 5, 2020.
  16. a b c Ulrike Simon: “SZ” migration: No fear of loss. In: . March 26, 2001, accessed July 13, 2020.
  17. Jochen-Martin Gutsch : Three leading "FAZ" columnists switch to "Süddeutsche": The course of things. In: . February 7, 2001, accessed April 2, 2020.
  18. ^ Nils Minkmar : Offline . In: The time . No. 07/2001 , 2001 ( , registration required [accessed March 17, 2020]).
  19. Christine Auerbach, Tobias Krone: Böhmermanns predecessor - German satire provokes not for the first time. In: April 11, 2016, accessed November 4, 2019 .
  20. Reader's discussion - Munich architecture: More courage to climb? In: July 24, 2029, accessed February 7, 2020 .
  21. Birgit Warnhold: "FAZ" and "SZ" against Perlentaucher: judgment in November. In: . October 12, 2006, accessed April 17, 2020.
  22. FAZ and SZ are defeated against the pearl diver. In: . November 23, 2006, accessed April 6, 2020.
  23. Johannes Friedmann is the son of Werner Friedmann . Johannes Friedmann . In: Der Spiegel . No. 20 , 1957 ( online ).
  24. SZ , March 13, 2008.
  25. ^ Pulitzer Prize for Panama Papers. In: . April 11, 2017, accessed May 24, 2020.
  26. Max Muth: Süddeutsche Zeitung - "Hell Prize" for the flagship of quality journalism? In: Deutschlandfunk online . April 27, 2017, accessed July 10, 2020 .
  27. Hell Prize for the Süddeutsche Zeitung: Freischreiber criticizes the “expropriation” of freelance authors. In: Meedia . May 2, 2017. Retrieved September 22, 2017 .
  28. ^ Anne Fromm: Job cuts at the "SZ" - saving in Munich. In: . September 15, 2020, accessed September 17, 2020.
  29. Veronika Westhoff, Ernst Ulrich Große: Die Leitmedien. In: DeuFraMat. Retrieved February 27, 2009 .
  30. ^ Siegfried Weischenberg, Maja Malik, Armin Scholl: Journalism in Germany 2005 . In: Media Perspektiven . No. 7 , 2006, p. 346 ( ( Memento from March 9, 2013 in the Internet Archive ) [PDF; 299 kB ; accessed on January 19, 2020]).
  31. "Bild", "SZ" and "Spiegel" remain the top leading media. In: July 16, 2015, accessed on October 17, 2019 : "The 'Süddeutsche Zeitung' is ahead in politics and has climbed from third to first place."
  32. according to IVW ( online )
  33. according to IVW , second quarter 2020, Mon-Sat ( details and quarterly comparison on )
  34. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  35. according to IVW , fourth quarter in each case ( details on )
  36. Jakobs becomes head of In: December 11, 2006, accessed August 19, 2020 .
  37. Stefan Plöchinger becomes the new head of In: December 23, 2010, accessed August 19, 2020 .
  38. Julia Bönisch leaves the "Süddeutsche Zeitung". In: Spiegel Online . October 28, 2019.
  39. On our own behalf - discussion needs quality. In: sü . December 7, 2007, accessed February 10, 2020 .
  40. ^ Richard Meusers: Netzwelt-Ticker - Toshiba with 128 GB flash memory. In: Spiegel Online . December 10, 2007, accessed September 22, 2017 .
  41. Columns and opinions on breaking news. In: Handelsblatt , accessed on August 19, 2016 .
  42. Stefan Plöchinger: More beautiful, simpler, better. In: SZblog. January 2, 2012.
  43. Stefan Plöchinger: More opulent, more innovative, more readable. In: SZblog. November 26, 2012.
  44. Stefan Plöchinger: Workshop report on the new layout - facelift in a year and a half. In: . November 26, 2012, accessed June 26, 2020.
  45. ^ Anne Fromm: Reader's comments on A digital debating salon. In: . September 3, 2014, accessed September 22, 2017 .
  46. Payment plans: Sü wants to dare paid content ,, accessed on May 24, 2014.
  47. ^ Paywall: Süddeutsche raises the payment barrier on the Internet , heise, February 28, 2015, accessed on February 28, 2015.
  48. Süddeutsche Zeitung introduces online payment model. ( Memento of December 29, 2015 in the Internet Archive ) In: The newspapers. March 25, 2015, accessed December 29, 2015.
  49. ↑ Cyber attack on SZ-Magazin: Hackers steal user data Report on on May 31, 2016, accessed on June 1, 2016.
  50. Süddeutsche Zeitung: The paywall should come on Tuesday. In: . March 23, 2015, accessed August 28, 2020.
  51. SZ on Google Play, accessed on August 12, 2019.
  52. - Competitive Analysis, Marketing Mix and Traffic. In: April 4, 2020, archived from the original on April 4, 2020 ; Retrieved on April 4, 2020 (English, original not persistent; information based on archive version).
  53. Stephan Lebert: Silence is gold . In: The time . No. 35/2005 , August 25, 2005 ( [accessed October 30, 2019]).
  54. a b c d Overview of the German editors-in-chief. In: August 25, 2018, accessed October 30, 2019 .
  55. Judith Wittwer succeeds Kurt Kister. In: March 17, 2020, accessed March 17, 2020 .
  56. Ronen Steinke : How a letter to the editor full of hatred of Jews came to the SZ In: Süddeutsche Zeitung. April 9, 2018.
  57. Wener Bergmann : Bleibtreu Affair (1949). In: Wolfgang Benz (Hrsg.): Handbuch des Antisemitismus. Volume 4: Events, Decrees, Controversies. de Gruyter Saur, Berlin 2011, ISBN 978-3-11-025514-0 , p. 53ff.
  58. During the Second Intifada, the SZ's Middle East correspondent, Heiko Flottau, wrote that the Israeli armed forces carried out a massacre with hundreds of dead during Operation Schutzschild in Jenin in 2002. One can conclude from statements by locals that "at least 300 people, mostly civilians, were shot at random". There are also 8,000 missing people. In its report on the fighting in Jenin, however, the United Nations came to the conclusion that there had been 52 deaths on the Palestinian side, only about half of whom were civilians. Around 200 armed Palestinians from the militant groups Hamas , Tanzim , al-Aqsa Martyrs Brigades and Islamic Jihad had previously used Jenin as a base for two years and prepared 28 suicide attacks from there . Israel would have faced the "dilemma of fighting the terrorists, but at the same time not injuring civilians ". The communication scientist Tobias Jaecker rated Flottau's assertions and similar reports from other German media as a "climax [...] of conspiracy-theoretical [r] allegations" UN: No massacre in Jenin. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung . August 1, 2002; Tobias Jaecker: Anti-Semitic conspiracy theories after September 11th: new variants of an old pattern of interpretation. LIT-Verlag, Münster 2004, ISBN 3-8258-7917-8 , p. 102 ff. After the former SZ Israel correspondent Thorsten Schmitz had claimed in 2014 that there were “tens of thousands of Israelis who fled to Germany because of the policies of the Israeli Prime Minister ”, Without providing evidence, the German Press Council agreed to a complaint and found that“ the journalistic requirement of factual accuracy ”had been violated. An article in the “Zeit” accused the SZ of interpreting the influx of Israelis to Berlin in such a way that Netanyahu was forcing Jews to flee Israel to the “land of perpetrators” - in the context of Jews fleeing the Nazi tyranny an implicit equation of Netanyahu with the Nazi perpetrators. The text Israel is suffering from its cycle of vengeance , published in 2016 by the SZ Israel correspondent Peter Münch , not only takes up the topos of Jewish vengeance , but also semantically colors information. A study by the Frankfurt University of Applied Sciences from 2018 named the title among others as an example of the extent to which Israel-related anti-Semitism is spreading in the media. Julia Bernstein, Florian Diddens, Ricarda Theiss, Nathalie Friedlender: “Don't do an action against Jews!” Solutions in professional educational and social work against anti-Semitism. Frankfurt am Main 2018, p. 166. Even the opening sentence “Palestinians attack Israelis, Israelis shoot down Palestinians” implies that the Israelis killed willfully and not out of self-defense, self-protection or strategic necessities, according to cognitive scientist Monika Schwarz-Friesel . In 2003, a study by the Duisburg Institute for Linguistic and Social Research on Middle East reporting on the Second Intifada in German print media came to the conclusion that it generally contained an abundance of anti-Semitic and anti-Judaistic elements of discourse, although this reporting as such was not anti-Semitic, but appropriate Set "scent marks" that could be decoded accordingly by those who had relevant "knowledge elements". In this way the image of Israel, the Israelis and the Jews is portrayed negatively. ( Margarete Jäger , Siegfried Jäger : The Middle East Reporting on the Second Intifada (short version) (PDF), Duisburg 2003, p. 23)
  59. Mirjam Fischer: Antisemitism between the lines In: Die Zeit . April 13, 2016.
  60. Jörn Schumacher: Anti-Semitic SZ caricature triggers outrage - also in Israel. In: Israel Network . July 29, 2004.
  61. ^ Protest against Sharon caricature. In: Focus . No. 46/2004
  62. Michael Wuliger: Gluttonous Monster Israel: How the Süddeutsche Zeitung produces anti-Semitic spin . In: Jüdische Allgemeine . 2nd of July 2013.
  63. ^ Accusation of anti-Semitism due to caricature - "SZ" describes the publication as an "error". In: Spiegel-Online . 3rd July 2013.
  64. Hanning Voigts: Antisemitism Süddeutsche - No anti-Semites, nowhere! In: Frankfurter Rundschau. February 26, 2014.
  65. Götz Aly : Critique of Billion Donation: The malice against Mark Zuckerberg is anti-Semitic. In: . December 8, 2015, accessed August 10, 2020 .
  66. dpa: Anti-Semitism officer feels reminded of Nazi propaganda. In: . May 17, 2018, accessed October 13, 2018 .
  67. "Could have come from the striker" - Süddeutsche Zeitung apologizes for anti-Semitic caricature ›Meedia. Retrieved May 16, 2018 .
  68. Hans-Jürgen Arlt, Wolfgang Storz: Summary of the study “Business Journalism in the Crisis - On the Mass Media Dealing with Financial Market Policy” ( Memento from October 6, 2014 in the Internet Archive )
  69. The SZ follows the technocratic approach of the political actors.
  70. The secret papers of the atomic lobby: Part 2 from autumn 2009. (PDF; 3.5 MB) In: die tageszeitung . October 28, 2011, accessed October 30, 2011 .
  71. Nuclear energy: How the nuclear lobby prepared for the exit from the exit. In: Spiegel Online . October 29, 2011, accessed October 30, 2011 .
  72. Martin Kaul, Sebastian Heiser: The Süddeutsche Zeitung and the children's cancer study. (No longer available online.) In: the daily newspaper . October 30, 2011, archived from the original on November 1, 2011 ; Retrieved October 30, 2011 .
  73. Prantl's Blick - Is the digital Armageddon looming? . In: Süddeutsche Zeitung. 17th March 2019.
  74. ^ Andrian Kreye : Protests against copyright: You support data-hungry US corporations! . In: Süddeutsche Zeitung. 23 March 2019.
  75. Over 240 organizations appeal to the EU Parliament: # Yes2Copyright on the BDZV website.
  76. a b The design of the SZ in the course of time. In: Süddeutsche Zeitung. July 9, 2012, p. 5.
  77. ^ Andrian Kreye: New writings in the printed SZ - basic noise. In: Süddeutsche Zeitung. July 9, 2012, p. 5.
  78. ^ SZ knowledge is discontinued, May 19, 2009
  79. More SZ knowledge per year, April 18, 2007
  80. SZ family magazine "Wir" starts today, 5th November 2008
  81. Almost already literature, February 7, 2015
  82. Economic expectations not met: “Süddeutsche Zeit Familie” will be discontinued in autumn, June 12, 2019
  83. ^ History of the Süddeutscher Verlag
  84. Süddeutsche Zeitung TV
  85. Süddeutsche TV Thema
  86. Overview of all titles on the pages of the SZ shop ( Memento from March 24, 2010 in the Internet Archive )
  87. List of titles No. 1 to 50 ( Memento from January 30, 2012 in the Internet Archive ) (PDF; 341 kB)
  88. List of titles No. 51 to 100 ( Memento from January 30, 2012 in the Internet Archive ) (PDF)
  89. ^ SZ Library Graphic Novels I , November 1, 2012.
  90. ^ SZ Library Graphic Novels II , November 1, 2012.
  91. ^ SZ Bibliothek Graphic Novels Krimi , March 15, 2013.
  92. The need is decisive. December 29, 2016, accessed January 24, 2017 .
  93. Karin Friedrich: Zeitfunken. Family biography. Beck-Verlag, Munich 2000, ISBN 3-406-45868-8 , p. 291 ff.
  94. "HOUSE OF THE PRESENT". (PDF) (No longer available online.) Archived from the original on March 5, 2016 ; accessed on January 24, 2017 .
  95. House of the future? SZ-Magazin builds “House of the Present” in Munich., February 6, 2004, accessed on January 24, 2017 .
  96. Prize winners of the TWP ( Memento from September 1, 2016 in the Internet Archive )
  97. ^ BDZV: Hans Kratzer. Retrieved August 27, 2020 .
  98. ^ Theodor Wolff Prize - Prize Winner 2010. Board of Trustees for the Journalist Prize of German Newspapers , accessed on August 19, 2016 .
  99. List of all award winners 1977-2016. (PDF) Retrieved January 24, 2017 .
  100. ^ Henri Nannen Prize: List of all award winners. (PDF; 233 kB) In: Retrieved August 19, 2016 .
  101. ^ The winners for the Henri Nannen Prize 2010 have been announced, May 7, 2010 ( Memento from May 20, 2010 in the Internet Archive )
  102. ^ Henri Nannen Prize: Prize Winner 2014 ( Memento from February 20, 2015 in the Internet Archive )
  103. NANNEN PRIZE 2017: The winners. (PDF; 154 kB) In: April 27, 2017. Retrieved January 30, 2019 .
  104. The winners of the Guardian Prize in chronological order. Retrieved January 24, 2017 .
  105. The previous winners. (No longer available online.) Archived from the original on April 14, 2017 ; accessed on January 24, 2017 .
  106. ^ Grimme Online Award 2006 - The winners. In: Retrieved January 21, 2020 .
  107. a b I. VW dissemination analysis: IVW dissemination analysis online ( memento of March 7, 2010 in the Internet Archive ) May 2009, accessed May 18, 2019.

Coordinates: 48 ° 8 ′ 13.9 ″  N , 11 ° 38 ′ 8.5 ″  E